فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد:

تاثیر فیلتر دوده برکاهش آلودگی هوا

نصب اجباری از پاییز امسال

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: نصب فیلتر دوده به روند زیان‌بار آلودگی هوای خودروهای دیزلی یعنی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها پایان می دهد.

تاثیر فیلتر دوده برکاهش آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  مهر ، وحید حسینی با اشاره به اهمیت نصب فیلتر دوده بر روی وسایل نقلیه دیزلی گفت: یک فیلتر دوده استاندارد، قابلیت حذف دود سیاه، ذرات معلق بسیار ریز، اکسیدهای فلزی خطرناک ناشی از سایش موتور و هیدروکربن‌ها را از داخل اگزوز دیزل دارد. بدین ترتیب با نصب فیلتر دوده بر یک خودروی دیزل نو، این اطمینان حاصل می شود که تا پایان عمر یک اتوبوس و کامیون، این وسایل در جاده یا شهر آلودگی هوا نداشته باشند.

    بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با عنوان «سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران بر مبنای سال 1392»، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون مهمترین آلاینده شهر تهران هستند که کامیون ها و اتوبوس‌های در حال تردد در تهران، سهم 78 درصدی دارند.

    وحید حسینی تصریح کرد: نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزل نو از ابتدای پاییز امسال اجباری می‌شود. هیأت وزیران در اردیبهشت ماه سال‌93 تصویب کرد که از پاییز 94 نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزل نو اجباری شود اما خودروسازان یک سال وقت گرفتند تا کارهای تحقیق و توسعه‌ای لازم را انجام دهند و این مصوبه باید از مهر امسال عملیاتی شود. همچنین طبق این مصوبه باید همه خودروهای وارداتی دیزلی مجهز به فیلتر دوده باشند. بدین ترتیب مصوبه نصب اجباری فیلتر دوده برای خودروهای دیزل نو است که از مهرماه امسال اجرایی خواهد شد و طی این مصوبه همه خودروسازان مکلف می‌شوند که روی خودروهای دیزلی تولیدی، فیلتر نصب کنند. 

    حسینی با بیان اینکه در دو سال اخیر سازمان حفاظت محیط زیست و دولت مطالعات با ارزشی داشتند و از المان‌های استاندارد یورو6 برای اجرا در کشور بهره گرفتند، گفت: گرچه زیرساخت‌های اجرای استانداردهای روز اروپا و جهان در حوزه محیط زیست نظیر کیفیت سوخت، معاینه فنی و کیفیت خودروسازی هنوز فراهم نشده اما بومی‌سازی برخی شاخص‌ها مانند اجرای مصوبه نصب فیلترهای دوده برای ارتقای سلامت شهروندان صورت گرفته و این اقدام جای تقدیر دارد.

    وی با اشاره به اینکه نباید محصولات دیزلی فاقد فیلتر دوده به ایران وارد شوند، اظهار داشت: ما در شرایطی به سمت اجباری شدن نصب فیلتر دوده می رویم که هنوز برخی خودروسازان خارجی قصد مقابله با مصوبه الزام فیلتر دوده را دارند و باید نهادهای نظارتی در این زمینه فعالیت دقیقتری داشته باشند.

    حسینی در پایان گفت: پلیس راهور نیز اعلام آمادگی کرده تا پلاک‌گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده را از زمان مقرر متوقف کند و این اقدام اهمیت بسیاری در اجرایی شدن مصوبه هیات دولت دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو