فونیکسریمکسبهتام

پیش‌دستی شورای رقابت و تردید خودروسازان

مصوبه جدید افزایش قیمت خودرو از کجا آب خورد؟

عصر خودرو- شورای رقابت در حالی طی هفته‌های گذشته مصوبه افزایش قیمت خودرو را صادر کرد که مدیران خودروساز هنوز در مورد اعمال این افزایش قیمت‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌اند و اصولاً مشخص نیست مصوبه افزایش قیمت خودرو بر چه اساسی صادر شده است؟

مصوبه جدید افزایش قیمت خودرو از کجا آب خورد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس، شورای رقابت اوایل اردیبهشت ماه مجوز افزایش 1.81 درصدی قیمت محصولات ایران‌ خودرو و افزایش 0.4 درصدی قیمت محصولات سایپا را صادر کرد.

    بر همین اساس در روزهای ابتدایی خرداد ماه فهرستی از قیمت جدید خودروها توسط شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شد که اکثر محصولات ایران خودرو و سایپا را شامل می‌شد.

    البته در این مصوبه شورای رقابت ذکر شده که به ارقام فوق مالیات بر ارزش افزوده، خدمات، عوارض شماره گذاری و بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود. به این ترتیب قیمت‌ها از ارقام اعلام شده در جدول شورای رقابت نیز بیشتر خواهد بود.

    نکته جالب در این میان شک و دو دلی خودروسازان برای اعمال افزایش قیمت های مصوب است. مدیران خودروساز در حالی از عدم قطعیت در اجرای مصوبه جدید شورای رقابت سخن می‌گویند که روال تجدید نظر در قیمت خودروها قاعدتاً ارائه درخواست از سوی خودروسازان به شورای رقابت و تصمیم‌گیری نهایی شورا در این خصوص است.

    * دو دلی ایران خودرو

    مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در این مورد به فارس می‌گوید: هنوز برنامه‌ای برای اعمال دستورالعمل شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو نداریم و ممکن است تصمیم بگیریم این افزایش قیمت را اعمال نکنیم.

    وی با بیان اینکه باید تصمیم بگیریم که افزایش قیمت را به چه میزان و در مورد چه محصولاتی اعمال کنیم، می‌گوید: شاید تصمیم بگیریم که اصلاً افزایش قیمتی روی محصولاتمان اعمال نشود.

    خان کرمی در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود موجود در بازار، آیا افزایش قیمت خودرو را به صلاح می دانید؟ می‌گوید: در این مورد باید ببینیم سیاست مدیریت ایران خودرو چه چیزی است.

    * سایپا هم مردّد است

    رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا نیز در این مورد به فارس می‌گوید: هنوز در مورد اجرای مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو تصمیم نگرفته‌ایم.

    به گفته وی، این موضوع در ستاد عالی فروش سایپا و هیأت مدیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هر تصمیمی که اتخاذ شود در فروش محصولات اعمال خواهد شد.

    وی می‌گوید: به این ترتیب در مورد نحوه اجرای دستورالعمل افزایش قیمت خودرو، میزان این افزایش قیمت و اینکه در مورد چه محصولاتی و به چه طریقی اعمال شود، در هیأت مدیره تصمیم‌گیری خواهد شد.

    به این ترتیب مشخص نیست که مصوبه افزایش قیمت خودرو با چه استدلالی و بر چه مبنایی صورت گرفته و اگر خودروسازان به دنبال افزایش قیمت محصولاتشان در شرایط رکودی بازار نیستند، پس چرا شورای رقابت چنین مصوبه‌ای را صادر کرده است.

    در عین حال، اگر این مصوبه با درخواست خودروسازان صادر شده پس چرا حالا برای اجرای آن مردد هستند و نمی‌دانند این رشد قیمت را در مورد کدامیک از محصولاتشان باید اعمال کنند.

    در این میان، توجه ویژه شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو نیز جالب توجه است چرا که این شورا وقت زیادی را به این مقوله اختصاص داده و کمتر شاهد حضور شورا در قیمت‌گذاری دیگر محصولات دارای بازار انحصاری هستیم.

    این در حالی است که جزئیات قابل توجهی در خصوص نحوه تعیین قیمت جدید خودروها نیز اعلام نشده و مشخص نیست کیفیت خودروها و تورم دقیقاً به چه صورت در فرمول قیمت‌گذاری خودرو لحاظ شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو