فونیکسریمکسبهتام

مصائب ترمینالی که رونق ندارد

ترمینال رسمی قزوین زیر سایه مسافرکش‌ها

عصر خودرو- قهر مسافران با ترمینال قزوین و آشتی با مسافرکش‌های مسیر قزوین به تهران موجب شده ترمینال عمومی شهر با مشکلات جدی روبرو شود.

ترمینال رسمی قزوین زیر سایه مسافرکش‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، با اقبال برخی از مسافران به مسافرکش‌های شخصی چهارراه ولیعصر، ترمینال رسمی شهر قزوین عملاً زیر سایه ترمینال خودجوش چهارراه ولیعصر(عج) قرار گرفته و از اقبال مسافران به ویژه در مسیر تهران قزوین به پایانه رسمی شهر کاسته شده است.پایانه‌های مسافربری یا همان ترمینال‌ها، فراتر از کارکردهایی که در جابجایی مسافران به اقصی نقاط کشور دارند در مدلی کوچک‌تر همانند فرودگاه‌های بین‌المللی که جلوه‌ای از اوضاع اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشورها را بازتاب می‌دهند، نموداری از وضعیت مدیریتی و اجتماعی شهرها هستند.

    در این بین ترمینال شهر قزوین نیز با همه خودروها و مسافرانی که در آن تردد می‌کنند، قوانین و تخلف‌های احتمالی که در آن در جریان است از این قاعده مستثنی نیست و نمودار گویایی از وضعیت قزوین در ابعاد مختلف است.

    پایانه مسافربری قزوین که ساختمان هرم گونه آن در یکی از تاریخی‌ترین محلات این شهر بنا شده و طی دو دهه در چندین فاز توسعه فیزیکی خود را اعم از ساختمان مرکزی و گسترش محوطه ترمینال شاهد بوده در بعد ساختاری اما توسعه چندانی را شاهد نبوده است چرا اگر پیش رفته بود یک چهارراه قبل از این ترمینال، پدیده ترمینال چهارراه ولیعصر و مسافرکش‌های شخصی این مسیر شکل نمی‌گرفت.

    ترمینال غیررسمی چهارراه ولیعصر در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای مآمن فعالیت مسافرکش‌هایی است که حالا حیطه فعالیت خود از خطوط قزوین، کرج و تهران را گسترش داده و در مسیر قزوین- قم و یا قزوین- شهریار نیز سرویس‌دهی می‌کنند.

    ایجاد ترمینالی کوچک در حاشیه پیاده‌رو ولیعصر

    صف خودروها در چهارراه ولیعصر و فریادها و پرسش‌های مکرر «آقا تهرانید؟»، «کرج یه نفر حرکت»، «تهران- هشتگرد بیا بالا» و حتی  اخیراً «قم بیا بالا»، اولین صداهایی است که این روزها به گوش عابران اصلی‌ترین چهارراه شهر قزوین آشنا شده است.

    اینجا یک خرده ترمینال غیررسمی در حاشیه پیاده‌رو بلوار آیت‌الله خامنه‌ای از چهارراه ولیعصر است. جایی که راننده‌های آن همانند ماشین‌هایش، طیف‌های گوناگونی را شامل می‌شوند.

    از راننده‌هایی که حرفه‌ای بودنشان را می‌شود از لنگ به دست بودن و ادبیاتشان فهمید تا دانشجویان لیسانس، فوق‌لیسانس و حتی دکترایی که به گفته خودشان «برای درآوردن پول بنزین مجبور هستند «خالی به تهران برنگردند» و ظرفیت خودروی شخصی‌شان را با چهار نفر دیگر تقسیم کنند تا دست‌کم «چهارتا 7 هزارتومانی» کاسب باشند.

    گذشته از مسافرکشی دانشجویان دکتری در این ترمینال غیررسمی حتی دیده‌شده که مسافرانی با خودروهای لوکس و اصطلاحاً شاسی‌بلند هم در این پایانه مسافربری مسافرانی به مقصد تهران و کرج جابجا شده‌اند.

    بازار استقبال از این ترمینال خودجوش در تمام طول روز پررونق است و به گفته رانندگان این خط از 24 ساعت روز حداقل 20 ساعت مشتری ثابت وجود دارد و بعضی روزها نیز تمام  ساعات شبانه‌روز مسافر است.

    اما اندکی آن سوی تر میدان تهران قدیم جایی که ترمینال رسمی و قانونی شهر برپاست وضعیت بگونه دیگری رقم می‌خورد.

    چنانکه تاکسی‌های زرد رنگ این مسیر، روزها و ساعت‌های رخوت باری را سپری می‌کنند و حتی اتوبوس‌های مسیر نیز دیگر مانند سالیان پیش زمانی که خط قزوین- تهران با بنزهای قدیمی و کرایه‌های پایین فعال بود، فعال نیستند.

    دیگر ترمینال‌های خودجوش سطح شهر

    پدیده شکل‌گیری ترمینال‌های خودجوش منحصر به پیاده‌روی چهارراه ولیعصر نمی‌شود بلکه جنب اتوبان و روبه روی دانشگاه آزاد باراجین و البته محوطه مقابل دانشگاه رجا در خیابان نوروزیان نیز از دیگر ترمینال‌های نوظهور قزوین هستند.

    ترمینال‌هایی که گذشته از دانشجویان، تعداد قابل‌توجهی از مسافران غیر دانشجو را نیز جابجا می‌کنند، ساکنانی که غالباً از محلات شمالی قزوین هستند و برای رهایی از رنج مسافرت طولانی در داخل شهر به این ترمینال‌های خودجوش مراجعه می‌کنند تا هم سریع‌تر به مقصد برسند و هم در هزینه‌های جابجایی صرفه‌جویی کرده باشند.

    آغازی بر قهر مسافران با ترمینال قزوین

    به گفته مسافران روی‌گردان از ترمینال رسمی قزوین، دلایل متعددی برای رویگردانی و اقبال به چهارراه ولیعصر وجود دارد.

    دور بودن مسافت در قیاس با ساکنان محلات شمالی شهر قزوین یکی از این موارد است اما این به آن معنا نیست که ساکنان محلات مرکزی و جنوبی اقبال بیش‌تری به ترمینال رسمی داشته باشند چرا که اتلاف وقت طولانی مسافران در ترمینال رسمی و کرایه های بالا از دیگر دلایل اقبال مسافران به مسافرکش‌های شخصی و یا اتوبوس‌های عبوری حاشیه اتوبان است.

    مسافران برای جابجایی در مسیر قزوین- تهران بسته به نوع وسیله نقلیه‌ای که در اتوبان وجود دارد یعنی انواع اتوبوس‌های ولوو، اسکانیا و یا تاکسی، بین 5 تا 15 هزارتومانی باید کرایه پرداخت کنند البته مشروط به این‌که وسیله نقلیه نیز کاملاً پر باشد که در این‌گونه موارد متصدیان جمع‌آوری کرایه و مسافر تا تمام صندلی‌ها ازجمله صندلی‌های غیراستاندارد انتها و جلوی اتوبوس را پر از مسافر نکنند، اتوبوس حرکت نمی‌کند.

    از سویی نیز با ادامه این شرایط و رونق مسافرکش‌های چهارراه ولیعصر عملاً از حجم مسافرت‌های ترمینال قزوین در مسیر تهران کاسته شده است بنابراین پر شدن یک دستگاه اتوبوس از مسافر، مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد.

    فرسوده بودن اتوبوس‌ها، اتلاف وقت مسافران در جریان ساعت زدن‌های دوگانه رانندگان در عوارضی‌های قزوین و کرج و نیز برخورد نامناسب در ترمینال با مسافران از دیگر دلایلی است که مسافران گریزان از ترمینال رسمی شهر، با خبرنگار مهر مطرح کردند.

    رانندگان پایانه مسافربری درگیر مشکلات مختلف

    گرایش مردم به مسافرکش‌های شخصی و تردد از مسیر حاشیه اتوبان با اتوبوس‌های عبوری، گذشته از برخی ایرادهای ساختاری در پایانه‌های مسافربری، دلایل دیگری نیز دارد که باید ریشه آن‌ها را در مشکلات تحمیل‌شده بر صنف رانندگان قزوینی به‌ویژه رانندگان مسیر قزوین- تهران جستجو کرد.

    رئیس انجمن رانندگان قزوین در ریشه‌یابی این مشکلات می‌گوید: امروز رانندگان ما با موانع و مسائلی دست‌به‌گریبان هستند که باید هر چه سریع‌تر سایه آن‌ها از زندگی و کار این صنف کنار زده شود.

    سید جلال موسوی ادامه می‌دهد: حق بیمه رانندگان ازجمله مشکلات جدی است که اگر دولت آن را حل نکند دغدغه ونگرانی رانندگان را دامن زده می‌شود و این موضوع می‌تواند پیامدهای منفی در زندگی و معیشت این صنف داشته باشد.

    وی با اشاره به سایر مشکلات و مصائب زندگی رانندگان در تأمین مایحتاج و قطعات خودرو و حضور مسافرکش‌های غیرقانونی می‌گوید: رانندگان مسئولیت سنگینی در تأمین سلامت مردم‌دارند و نباید با این مسائل تشویش ونگرانی آن‌ها را بیشتر کرد.

    حجم مسافرت بالا از قزوین به سایر استان‌ها طبیعی است

    مدیرکل حمل نقل و پایانه‌های استان قزوین می‌گوید: این استان به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی خود که محل اتصال استان‌های غربی و شمال غرب به پایتخت و مرکز کشور است همچنین به دلیل وجود شهرک‌ها و تأسیسات صنعتی و تولیدی و مراکز دانشگاهی به قطب تولید تبدیل‌شده و تقاضای زیادی از حمل‌ونقل بار و مسافر کشور را به خود اختصاص داده است.

    رحمت شعبانی ادامه می‌دهد: طبیعی است که روزانه از مبدأ و با استفاده از وسیله‌های نقلیه متعددی از شهر قزوین به سمت سایر شهرهای کشور مسافرت انجام شود.

    36 درصد شبکه مسافربری استان فرسوده است

    مدیرکل حمل نقل و پایانه‌های استان قزوین در رابطه با انتقاد برخی مسافران از فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل استان می‌گوید: 35 درصد ناوگان حمل‌ونقل کالا و 36 درصد شبکه مسافربری استان قزوین فرسوده است که درمجموع 3722 دستگاه از ناوگان کالا و مسافر نیازمند نوسازی است.

    وی ادامه می‌دهد: بااین‌حال با همین ناوگان که بخشی از آن فرسوده است طی سال گذشته سه میلیون و100 هزار مسافر در پایانه‌های استان جابجا شدند که این آمار با توجه به جمعیت یک‌میلیون و دویست‌هزارنفری استان حجم گسترده‌ای از جابجایی را نشان می‌دهد و از این نظر پایانه‌های مسافربری رسمی و قانونی استان مرجع اول مسافران بوده است.

    شعبانی در رابطه با تمهیدات اعمال‌شده در پایانه‌های مسافربری برای تأمین رضایت و امنیت مسافران اظهار می‌دارد:آخرین دستاوردهای فنّاوری و نرم‌افزاری و سیستم‌های هوشمند نظارت بر حمل‌ونقل در استان پیاده شده و درحال‌توسعه است که با افزایش مدیریت هوشمند زمینه کاهش حوادث و ارتقاء ایمنی جاده‌ها به‌خوبی فراهم‌شده که این مهم می‌تواند با تأمین امنیت و صرفه‌جویی در وقت، نقش بسیار مؤثری در جلب رضایت مسافران ایفا کند.

    ترمینال خودجوش چهارراه ولیعصر پررونق‌تر ادامه خواهد داشت

    ترمینال خودجوش چهارراه ولیعصر(عج) با بروز برخی نارضایتی‌های مسافران از ترمینال رسمی شهر شکل گرفت و رونق یافت اما ادامه کار و اقبال مسافران به این ترمینال خودجوش صرفاً به سبب نواقص موجود در پایانه مسافربری رسمی شهر نیست، بلکه این خیابان شغل و درآمدهای اقتصادی بسیاری از اهالی تهران، قزوین و کرج را تأمین می‌کند و نمی‌توان به‌راحتی مانع فعالیت آن شد.

    بدیهی است ارائه خدمات بهتر به مسافران در ترمینال رسمی شهر صورت می گیرد که باوجود همه کاستی‌ها جنبه قانونی و ایمن‌تری برای مسافران دارد از سویی یادآوری این نکته نیز باید برای مسافران استان فرهنگ‌سازی شود که مسافرتی ایمن، مقرون به‌صرفه‌تر از مسافران با خودروی مسافرکش‌های شخصی است که هیچ مرجع قانونی بر اقدامات آن‌ها نظارت‌های حداقلی هم ندارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو