فونیکسریمکسبهتام

سناریوی افزایش قیمت خودرو کلید خورد

عصر خودرو- افزایش قیمت خودرو از امروز به خودروسازان ابلاغ شد تا دو خودروساز بزرگ کشور مجاز شوند پس از دو سال قیمت محصولات خود را افزایش دهند. اما این افزایش اندک چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟

سناریوی افزایش قیمت خودرو کلید خورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از صبحانه، ابتدای اردیبهشت ماه امسال، شورای رقابت سرانجام پس از دو سال تسلیم درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت شد و مصوب کرد که قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا 0.4 درصد و قیمت محصولات ایران خودرو 1.8درصد افزایش پیدا کند.

    پس از این تصمیم حالا رئیس شورای رقابت گفته است که افزایش قیمت خودرو‌ها از سوی مرکز رقابت محاسبه شده و افزایش قیمت محصولات خودروسازان از شنبه اول‌خرداد اجرایی خواهد شد.

    آیا خودروسازان به صورت چکشی اقدام به افزایش قیمت خواهند کرد؟

    امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در پاسخ به این پرسش می‌گوید: ‌«اکنون زمان افزایش قیمت نیست و قطعا هر نوع افزایش قیمتی هم به صلاح خودروسازان نیست زیرا بازار در رکود به سر می‌برد و هر نوع افزایش قیمتی می‌تواند به ضرر خودروسازان تمام شود. بنابراین افزایش قیمت به صلاح خودروسازان نیست و رفتار درست این است که این افزایش قیمت هر چند اندک را انجام ندهند و شرایط فروش را تسهیل کنند.»

    او می‌افزاید: «اکنون بازار به قدری منجمد است که سایر خودروسازان برای فروش محصولات خود اقدام به برقراری شرایط ویژه فروش با ارائه تسهیلات کرده‌اند بنابراین توان خرید مردم و رفتار بازار اجازه هیچ نوع افزایشی را نمی‌دهد البته رفتار خودروسازان ما در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد که افزایش چکشی قیمت‌ها در یک روز از آنها بعید نیست.»

    امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، نیز در این زمینه بیان می‌کند: «اعلام افزایش قیمت اندک بار روانی برای بازار داشته است. افزایش قیمت زیر 2درصد موضوعی بود که می‌شد از آن صرف نظر کرد زیرا کلمه افزایش خودش بار منفی دارد. اما در مجموع این رقم ملموس نیست که بخواهد تاثیر کلانی در بازار بگذارد.»

    همچنین شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه معتقد است: «این مبلغ بسیار ناچیز است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که خودروسازان آن را اعمال نکنند مثلاً برای خودروهای سایپا این افزایش قیمت زیر 100 هزار تومان خواهد بود. ما معمولاً در کشور تغییرات قیمتی عمده‌ای را تجربه کرده‌ایم و با توجه به انتظار افزایش قیمت خودروها تا 10 درصد، چنین افزایش قیمتی قابل اغماض و بی‌تاثیر در رفتار بازار است.»

    او ادامه می‌دهد: «این افزایش قیمت خیلی اتفاق خاصی نیست و نباید بزرگ شود زیرا تاثیر خاصی هم نخواهد گذاشت. وقتی ما در کشور دست کم تورم ثابت 10 درصد را داریم یعنی هر محصولی می‌تواند هر سال تا 10 درصد افزایش قیمت پیدا کند البته این بدان معنا نیست که قیمت خودروهای ما به نسبت کیفیت آنها منطقی است اما اگر همه هزینه‌های تمام شده خودرو را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که همه تصمیم‌گیران اقتصادی در این قیمت تقصیر دارند و تنها مقصر خودروسازان نیستند.»

    از امروز افزایش قیمت خودرو کلید می‌خورد که براساس نوع خودروها، می‌توان منتظر افزایش 69 تا 800 هزار تومانی خودروها بود که به اعتقاد کارشناسان تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت.

    شورای رقابت در عین حال یک گام دیگر برداشت و اقدام به آزاد‌سازی قیمت دو خودروی دنا و تندر 90 اتوماتیک کرد که بسیاری از کارشناسان آن را گامی برای آزادسازی قیمت خودرو تا پایان سال می‌دانند؛
    آزادی‌ای که سال‌هاست مورد مطالبه خودروسازان است اما همچنان در پیچ شورای رقابت گیر کرده است.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو