فونیکسریمکسبهتام

انتخابی در میان خودروهای کار‌کرده‌ در بازار ایران

عصر خودرو: خرید خودروهای دست دوم همواره دشوارتر از خودروهای صفرکیلومتر است. چرا که جدا از قابلیت‌ها و برتری‌های هر خودرو باید شرایط استفاده خودرو و میزان کارکرد آن نیز در نظر گرفته شود.

انتخابی در میان خودروهای کار‌کرده‌ در بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب، با این حال همیشه هم خودروهای دست دوم بدتر از خودروهای صفر کیلومتر نیستند و پیدا می‌شوند مدل‌هایی که بعد از یک دهه کارکرد هنوز هم بهتر و بی‌دردسرتر از برخی مدل‌های صفرکیلومتر کار می‌کنند. مطلب زیر به این موضوع نمی‌پردازد و هدف آن تنها مقایسه خودروهای کارکرده‌ای است که در بازار از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. هر چند دوران تولید آنها به سر رسیده است.


ریو یا هیوندای ورنا

دو خودروی اقتصادی که چند سالی از توقف تولید آنها می‌گذرد که یکی در جاده مخصوص و دیگری در کرمان تولید می‌شدند. ریو از موتوری هم حجم با ورنا‌های اولیه برخوردار بود اما در اواخر سال‌های تولید ورنا با موتور 1.6 لیتری به بازار عرضه می‌شد که قوی‌تر بود. هر دو خودرو از شتاب و سرعت خوبی برخوردارند و امکانات خاصی نداشته و معمولی هستند. طراحی بیرونی و کابین آنها نیز معمولی است اما هر دو خودرو به واقع کم استهلاک و کم مصرف هستند. هر دو خودرو حجم کابینشان چندان بزرگ نبوده و فضای کافی برای سه سرنشین درشت اندام عقب وجود ندارد اما صندلی‌های راحتی دارند و در طولانی مدت خسته‌کننده نیستند.

 

در بازار دست دوم، هر دو خودرو به راحتی خریدوفروش می‌شوند که در این میان ورنا قیمت بالاتری از ریو دارد. ورنا در کل از ریو کم‌استهلاک‌تر است اما قطعات آن نیز کمیاب‌تر و البته گران‌تر است. این در حالی است که هر دو خودرو هنوز هم دارای خدمات پس از فروش بوده و مشکلی از حیث تامین قطعه ندارند. به‌طور کلی هر دو خودرو را می‌توان انتخاب‌هایی مناسب دانست که اگر نمونه‌ای سالم از آنها را خریداری کنید چند سال بی‌دغدغه می‌توانید از آنها استفاده کنید.


هیوندای آوانته یا سیتروئن زانتیا
این دو خودرو در زمان تولید رقبای سر سختی برای هم بودند. در آن زمان نیز افرادی که به دنبال خودرویی خاص‌تر با استهلاک کمتر بودند به سراغ آوانته می‌رفتند. هر دو خودرو از موتور‌هایی هم حجم برخوردارند که در این میان قدرت موتور آوانته بیشتر از زانتیا است. زانتیا از سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیکی بهره می‌برد که سواری نرم‌تری را نسبت به آوانته ارائه می‌دهد. آوانته هم به‌صورت دنده‌ای و هم به‌صورت اتوماتیک در دسترس قرار دارد اما زانتیا را فقط در نمونه دنده‌ای می‌توانید خریداری کنید.


در بازار دست دوم آوانته را بهتر و البته با قیمت بالاتری می‌خرند چراکه خودرویی کم‌استهلاک و بی‌دردسر است که نمونه‌های سالم آن فراوانند اما در سوی دیگر خرید زانتیا یک ریسک بزرگ است چراکه هزینه‌های این فرانسوی پر طرفدار سنگین بوده و همیشه با خرابی‌‌های کوچک و بزرگ صاحبان خود را راهی تعمیرگاه می‌کند. قطعات هر دو خودرو گران‌قیمت هستند اما در این میان برخی از قطعات مصرفی زانتیا ارزان‌تر است. آوانته هندلینگ بهتری از زانتیا دارد اما صندلی‌های زانتیا راحت‌تر از آوانته است. زانتیا را می‌توان با قیمت کمتری از آوانته در بازار خریداری کرد.

مزدا 323 یا پروتون جنتو
این دو خودرو نسل جوان را نشانه رفته بودند، یکی از ژاپن و دیگری از مالزی. هر دو خودرو شتاب خوبی دارند اما مزدا بسیار کم استهلاک‌تر است . از موتور‌هایی هم حجم برخوردارند که قدرت‌های خروجی‌شان نیز برابر است اما شتاب‌گیری مزدا به دلیل وزن کمتر در وضعیت سریع‌تری قرار دارد، جنتو یک خودروی کاملا اسپرت است که کابینی زیبا و البته اسپرت دارد و راندن با آن کمی متفاوت است چراکه صندلی‌های جلو بلند بوده و سرنشینان عقب دید کافی برای جلو ندارند، همچنین به دلیل نوع طراحی، راننده نیز دید خوبی نداشته و آینه‌ها نیز کمک زیادی به شما نمی‌کنند اما مزدا خودرویی خانوادگی‌تر با فضای کابینی منطقی‌تر است که مصرف سوخت مناسبی داشته و در تیپ‌های مختلف نیز در بازار وجود دارد که از نظر امکانات با یکدیگر فرق دارند، هر دو خودرو کم‌استهلاک هستند و قطعات گران قیمت و البته کمیابی دارند اما در این میان قیمت قطعات جنتو بالاتر و در بازار نیز کمیاب‌تر است.


چهره جنتو سبب شده تا در میان محصولات پروتون یکی از پر‌اقبال‌ترین‌ها در بازار باشد از این‌رو در بازار دست دوم چندان بی‌اقبال نیست، اگرچه مزدا خودرویی پر‌طرفدار‌تر به حساب می‌آید اما جنتو هم در میان جوانان جایگاه خوبی دارد.

هیوندای آزرا 2011 یا تویوتا کمری 2011

این دوخودرو اگرچه تفاوت‌های فاحشی با هم دارند اما در هنگام ورود به بازار ایران با قیمتی برابر به فروش می‌رسیدند و در بازار دست دوم نیز با اختلاف کمی از یکدیگر رقابتی نزدیک دارند. هیوندای آزرا از موتوری پر‌حجم‌تر و با قدرت بیشتری بهره می‌برد. امکانات این خودرو بسیار زیاد بوده و کمری به آن نزدیک هم نیست.


هر دو خودرو ابعادی بزرگ داشته و برای خانواده‌های پر جمعیت مناسبند، سواری هر دو خودرو نرم و دلپذیر است اما در این میان می‌توانید از شتاب و سرعت بیشتر و امکانات آزرا بیشتر لذت ببرید اما از سوی دیگر تویوتا کمری خودرویی با مصرف سوخت کمتر و البته استهلاک بسیار پایین است که قابل مقایسه با آزرا نیست.آزرا به همان نسبت که قوی تر و پر‌آپشن‌تر است، استهلاک بالاتری نیز دارد، به‌طوری که در سال حدود 5 تا 6 میلیون تومان خرج روی دست شما می‌گذارد.قطعات یدکی هر دو خودرو در بازار وجود دارد اما قطعات آزرا گران‌تر از کمری است. در بازار دست دوم هر دو خودرو به راحتی خرید و فروش می‌شوند و از این حیث هیچ مشکلی ندارند.


هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج
دو خودروی پر اقبال بازار ایران که همچنان در بازار دست دوم نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. هر دو خودرو در نسل قبلی از موتورهایی هم حجم با قدرت یکسان برخوردارند. شاید به جرات بتوان گفت که اسپورتیج و توسان در همه چیز با هم برابرند و قطعاتی مشترک دارند اما از نظر ظاهری با هم تفاوت داشته و کمی هم در قسمت تعلیق خودرو این تفاوت حس می‌شود. مصرف سوخت مناسب، استهلاک پایین و بازار دست دوم خوب از مولفه‌های این دو شاسی‌بلند کره‌ای است که شتاب و سرعت خوبی دارند. در این میان سواری اسپورتیج شاید کمی خشک‌تر از توسان باشد و البته جذاب‌تر ولی ظاهر اسپورتیج زیبا‌تر و پر‌طرفدار‌تر از توسان است.


در بازار هر دو خودرو به راحتی خرید و فروش می‌شوند اما اقبال اسپورتیج کمی بیشتر است. از نظر امکانات هر دو خودرو در سطح خوبی قرار دارند. قیمت قطعات هر دو خودرو گران است اما می‌توان در بازار به راحتی آنها را پیدا کرد، این در حالی است که قطعات بدنه اسپورتیج گران‌تر و البته نایاب‌تر از توسان است. به‌طور کلی هر دو خودرو با هم برابر‌ند و تنها تفاوت‌هایی در ظاهر آنها وجود دارد که کاملا سلیقه‌ای بوده و به عهده خریدار است.

بنز C200 یا ب ام‌و 320

دو خودرویی که اگر چه در یک کلاس قرار دارند اما یکی بسیار پر فروش و دیگری بازار بسیار بدی دارد. اگر‌چه بنز و بی‌ام‌و همیشه با هم رقیب هستند و محصولاتشان طرفداران خاص خود را دارد اما این‌بار بنز در این مدل توانسته به خوبی بازار را به دست گیرد. هر دو خودرو از موتور‌های هم حجم برخوردارند که البته بنز با استفاده از سوپر شارژ، قدرت بیشتری دارد. در بازار بی‌ام‌و 320را به سختی می‌توان فروخت اما بنز c همانند پول نقد است چراکه استهلاک بی‌ام‌و بسیار زیاد‌تر از بنز بوده و درصد خرابی‌های بنز کمتر از سری 3 است.


شاید این مقایسه در این کلاس و در این نسل کاملا به سمت بنز باشد چراکه مدل‌های قدیمی بی‌ام‌و بسیار پر‌استهلاک هستند، اگرچه سواری جذاب‌تری نسبت به بنز دارند و هیجانات بیشتری را می‌توان تجربه کرد اما درصد خرابی‌های آن نیز بالا‌تر است. امکانات هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارد. ابعاد اتاق نیز با هم برابر است. هندلینگ بالای دو خودرو به واقع مثال‌زدنی است. کیفیت کابین هر دو خودرو نیز مناسب بوده و در‌خور نامشان است اما بنز در بازار دست دوم با اقبال بیشتری همراه است ولی بی‌ام‌و را می‌توان با قیمت‌هایی به مراتب کمتر خریداری کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو