فونیکسریمکسبهتام

بنزین «۱۵۴۹»

۷۵ هزار تومان برای یک باک بنزین زیاد است

عصر خودرو- در حالی قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین مازاد اعلام شد که سلسله ای از تاییدها و تکذیب ها را به همراه داشت.

۷۵ هزار تومان برای یک باک بنزین زیاد است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به نقل از سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قیمت هر لیتر بنزین مازاد را 1500تومان اعلام کرد، اما کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش این موضوع را تکذیب کرد. با این حال با توجه به الزام مجلس در خصوص بازگرداندن نظام دو نرخی به ساختار عرضه بنزین کشور به نظر می رسد طی روزهای آینده قیمت دوم بنزین از سوی مقامات اجرایی شود.

     از سال 1357 تا کنون قیمت بنزین 11 بار دستخوش تغییر شده است. در حالی که از ابتدای سال 1357 تا سال 1386 قیمت بنزین به طور متوسط هر چهار سال یک بار دستخوش تغییر شده و افزایش یافته است اما از سال 1386 به بعد که برنامه سهمیه‌بندی به مرحله اجرا گذاشته شد، هر دو سال یک بار بهای این فرآورده نفتی تغییر کرده است. تعیین قیمت بنزین در حالی در دستور کار دولت قرار دارد که مقامات دولتی پیش از این بر تک نرخی ماندن بنزین و همچنین عدم افزایش قیمت آن در سال جاری تاکید کرده بودند. نمایندگان با استناد به ضرورت تداوم استفاده از کارت سوخت، خواستار تعیین سهمیه و همچنین قیمتی برای بنزین مازاد بر مصرف شدند.

    بنزین در بسیاری دیگر از کشورها چند نرخی است، اما این چند نرخی بودن به سهمیه‌بندی و تعیین نرخ از سوی دولت باز نمی گردد. در آمریکا، کانادا و بسیاری کشورهای غربی توزیع بنزین توسط بخش خصوصی انجام می شود، از این رو شرکت‌ها و جایگاه‌های سوختگیری برای جذب مشتریان نسبت به عرضه بنزین ارزان تر یا بنزین با کیفیت‌تر اقدام می‌کنند.علی، یکی از کارکنان یک جایگاه سوختگیری در منطقه ولنجک در پاسخ به این سوال که آیا قیمت 1500 تومان را برای بنزین مناسب می دانید، یا خیر، گفت: فکر می‌کنم قیمت بالایی باشد. وقتی هر لیتر بنزین 1500 تومان شود، به آن معنی است که یک باک خودرو 75 هزار تومان می شود. این پول مبلغ بسیار زیادی است. البته در منطقه ما که بیشتر خودروسواران بنزین سوپر می‌خرند، شاید مشکلی پیش نیاید اما فکر می‌کنم کلا برای راننده سخت است که ماهانه یک باک به این قیمت بخرد.

    محمد نوری، خریدار بنزین در این جایگاه نیز در زمینه این قیمت عنوان کرد: من معتقدم بنزین با کیفیت کنونی 1500 تومان نمی ارزد، قیمت 1500 تومان برای بنزینی خوب است که هوا را تا این حد آلوده نکند و مشکلی ایجاد نکند اما در عمل شاهدیم که این بنزین هم هوا را خراب می کند و هم خودرو را. یکی از کارکنان جایگاه سوختگیری در منطقه سهروردی نیز گفت: شیوه خرید بنزین و زمان سوختگیری در ماه های اخیر، پس از تک نرخی شدن بنزین کاهش یافته است اما موضوع این است که وقتی بنزین سهمیه‌بندی می‌شود، بازاری به راه می افتد که فعالیتش به نفع هیج کس نیست.

    او ادامه داد: خیلی از تاکسی داران اواخر هر ماه، مقابل پمپ بنزین می ایستادند و سعی می کردند سهمیه شان را با قیمت 100 تومان کمتر از جایگاه به فروش برسانند. حالا اگر بنزین 1500 تومان شود، این بازار دوباره به راه خواهد افتاد. این شهروند با تاکید بر اینکه تمایلی به اعلام نامش ندارد، خاطرنشان کرد: ما هم شنیده‌ایم سهمیه قرار است صد لیتر شود و قیمت بنزین نیز برای مازاد سهمیه 1500 تومان، اما فکر می کنم این قیمت برای مردم کمی بالا باشد. او قیمت مناسب بنزین را با توجه به نرخ های جهانی هزار تومان دانست و گفت: دستگاه های امنیتی باید مانع قاچاق بشوند والا نمی‌شود به ریال پول درآورد و به دلار خرج کرد. او در جواب این سوال که معمولا خودروها برای خرید چه میزان بنزین در جایگاه سوختگیری توقف می کنند، گفت: قبل از سهمیه‌بندی بنزین در سال 1386 غالبا رانندگان باک هایشان را پر می کردند، اما بعد از سهمیه‌بندی باب شد که بسیاری برای خرید 10 لیتر و 15 لیتر مراجعه می‌کردند.

    حتی برخی رانندگان جوان تر پنج لیتر و هفت لیتر هم می‌خریدند. این شهروند تاکید کرد در ماه‌های اخیر حجم خرید اندکی افزایش یافته بود، اما ممکن است دوباره شاهد بازگشت روند پیشین باشیم. از سوی دیگر یکی از جایگاهداران در خیابان حافظ گفت: من معتقدم که بازگشت نظام دو نرخی دوباره به معنای خرید و فروش سهمیه و خرید بنزین در ظرف‌های سه لیتری و... است. او ادامه داد: خریداران ما غالبا رانندگان تاکسی هستند. وقتی بنزین سهمیه‌ای خریدار داشت، ما به عینه می‌دیدیم که تاکسی‌داران بخشی از درآمدشان را از محل فروش سهمیه تامین می‌کردند و دیگر در شهر تردد نداشتند.

    او در پاسخ به این سوال که چه قیمتی را برای نرخ دوم بنزین مناسب می دانید، گفت: من معتقدم بنزین تک نرخی 1200 تومان بهتر از دو نرخی با این وضعیت است. این شهروند خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد لازم است قیمت دوم بنزین و سهمیه جوری تعیین شود که نیازی به خرید و فروش سهمیه نباشد. فرهاد نظری، کارمندی که برای خرید بنزین در جایگاه بود، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق می گیریم و هر ماه حدود 100 لیتر بنزین مصرف می‌کنم. اگر قرار باشد سهمیه همان 60 لیتر باشد، طبیعتا من با هزینه‌های بالایی مواجه می‌شوم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو