فونیکسریمکسبهتام

فرهنگ استفاده از پارکینگ هنوز در بین شهروندان جا نیفتاده است؛

افزایش تعداد پارکینگ‌های شهر اصفهان تا پایان ۹۵

عصر خودرو- اصفهان با کمبودفضای پارک مواجه نیست بلکه فرهنگ استفاده از پارکینگ جا نیفتاده و اگر همه شهر هم به پارکینگ تبدیل شود، بازهم بی‌نظمی به شهر حکومت خواهد کرد.

افزایش تعداد پارکینگ‌های شهر اصفهان تا پایان ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  «پارک برابر است با پنچری، کافی است یک‌بار امتحان کنید». اگر نیم‌نگاهی در شهر بیندازیم این جمله را که بوی تهدید از آن به مشام می‌رسد به‌وضوح خواهیم دید. جمله‌ای که هم‌روی در پارکینگ خانه‌ها و هم‌روی دیوار خیابان و کوچه‌ها خودنمایی می‌کند. کمبود جای پارک آن‌قدر به شهروندان فشار آورده که آن‌ها قید رعایت کردن حقوق شهروندی را می‌زنند و در هر مکانی که بخواهند اتومبیل خود را پارک می‌کنند. این روزها راننده‌ها به خود اجازه می‌دهند اتومبیل خود را هرجایی پارک کنند، فقط اگر راننده کمی انصاف داشته باشد شماره تلفن خود را پشت شیشه خودرو می‌گذارد تا در مواقع اضطراری بتوان با او تماس گرفت.

    اما موضوع تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه این روزها کمتر خیابانی را می‌توان پیدا کرد که در حاشیه آن اتومبیل‌ها در دو طرف پارک نشده باشند و این موضوع امری کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد تا آنجایی که کمتر کسی به آن اعتراض می‌کند.

    15 هزار فضای پارک در اصفهان وجود دارد

    طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، حدود 100 پارکینگ در شهر اصفهان و تحت نظارت مدیریت شهری و شهرداری است.  همچنین 15 هزار فضای پارک نیز وجود دارد که البته به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تا پایان برنامه اصفهان 95 ظرفیت پارکینگ‌های شهر به 20 هزار فضای پارک افزایش یابد.

    برای کاهش تردد در مرکز شهر و نقاط پرازدحام باید تعداد پارکینگ در این مکان‌ها به حداقل برسد تا اتومبیل‌ها در آن حواشی تردد نکنند ولیکن مشاهده می‌کنیم که در شهر ما برعکس شده است

    اما به نظر می‌رسد که در بافت‌های پرازدحام و قدیمی شهر مشکل کمبود فضای پارک پررنگ‌تر است، چراکه خیابان‌های این منطقه از شهر، عرض کمی دارند و تراکم جمعیت هم در این قسمت‌ها بالاست. علیرضا صلواتی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک دراین‌باره به مهر می‌گوید: در بودجه امسال حدود 50 میلیارد تومان اعتبار برای احداث پارکینگ در نظر گرفته‌شده و سعی کرده‌ایم که در نقاط پرازدحام شهر که تقاضای پارک وجود دارد، به احداث پارکینگ بپردازیم.

    عضو کمسیون حمل‌ونقل و محیط‌زیست و فناوری اطلاعات اما دراین‌باره نظر دیگری دارد؛ چراکه آن‌طور که ابوالفضل قربانی به مهر می‌گوید: برای کاهش تردد در مرکز شهر و نقاط پرازدحام باید تعداد پارکینگ در این مکان‌ها به حداقل برسد تا اتومبیل‌ها در آن حواشی تردد نکنند ولیکن مشاهده می‌کنیم که در شهر ما برعکس شده است و در همان خیابان‌ها پارک دوبله انجام می‌دهند.

    در اصفهان کمبود فضای پارک وجود ندارد

    عضو شورای شهر اصفهان ادامه می‌دهد: در اصفهان کمبود فضای پارک وجود ندارد بلکه متأسفانه هنوز فرهنگ استفاده از پارکینگ در بین مردم جا نیفتاده است و گاها مشاهده می‌شود باوجوداینکه ظرفیت پارکینگ‌ها هنوز تکمیل‌نشده است بازهم عده‌ای خودروهایشان را در حواشی خیابان‌ها پارک می‌کنند. بنابراین اگر همه شهر نیز به پارکینگ تبدیل شود ولی فرهنگ استفاده از آن در بین مردم وجود نداشته باشد،  بازهم اغتشاش و بی‌نظمی در شهر را خواهیم دید. به‌طورکلی باید گفت: پارک‌های دوبلی که در حواشی شهر انجام می‌گیرد به دلیل کمبود پارکینگ نیست و این موضوع که اکنون به یک فرهنگ اشتباه تبدیل‌شده حاصل بی‌نظمی‌های اجتماعی است.

    مدیریت شهری اصفهان به‌منظور رفاه حال شهروندان پارکینگ‌ها را احداث کرده است اما شهروندان حاضر نیستند برای پارک خودروهای خود از پارکینگ‌ها استفاده کنند

    صلواتی ضمن تائید این موضوع، بیان می‌کند: مدیریت شهری اصفهان به‌منظور رفاه حال شهروندان پارکینگ‌ها را احداث کرده است اما شهروندان حاضر نیستند برای پارک خودروهای خود از پارکینگ‌ها استفاده کنند و خودروهای خود را در خیابان‌های شهر پارک کرده و سبب افزایش ترافیک در معابر می‌شوند. اما پلیس راهور با نظارت‌ها و اعمال قانون‌های جدی که اکنون انجام می‌دهد این مشکل را تا حدی توانسته است برطرف کند.

    موضوع مهم‌ دیگر این است که باوجوداینکه افراد هزینه‌ای را بابت پارک در فضای پارکینگ می‌پردازند اما روی قبض مربوطه نوشته‌شده است که هیچ مسئولیتی پذیرفته نمی‌شود.!

    قربانی درباره این موضوع بابیان اینکه که پارکینگ باید ایمنی کافی را داشته باشد و ایمنی پارکینگ بسیار مهم است، می‌گوید: اما نباید افراد وسایل گران‌بهای خود را در داخل خودرو بگذارند؛ اینکه عده‌ای انتظار داشته باشند که نگهبانان پارکینگ از اشیای آن‌ها محافظت کنند، انتظار بسیار زیادی است. به‌هرحال افرادی که از خودروهای شخصی خود، استفاده می‌کنند باید هزینه‌ای برای پارک آن‌ها بپردازند.

    نیازی به شبانه‌روزی بودن پارکینگ‌ها نیست

    صلواتی ادامه می‌دهد: پارکینگ شبانه‌روزی  در شهر وجود ندارد اما امکان توقف شبانه‌روزی برای خودروها وجود دارد و درباره هزینه پارک در فضای پارکینگ نیز باید بگویم که تعرفه‌های موجود بسیار ارزان هستند و تحت نظارت قرار دارند.

    عضو شورای شهر اصفهان نیز با صحه گذاشتن بر این موضوع بیان می‌کند: فعلاً ضرورتی برای ایجاد پارکینگ شبانه‌روزی در شهر دیده نمی‌شود اگر تقاضا وجود داشته باشد، این کار امکان‌پذیر است؛ چراکه در غیر این صورت اضافه شدن به ساعات کار پارکینگ‌ها موجب مصرف بیش‌ازاندازه انرژی می‌شود

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط