فونیکسریمکسبهتام

دوراهی‌های خرید

عصر خودرو- انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست.

دوراهی‌های خرید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودروی خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده تا خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درخصوص خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده تا در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

    رنو اسکالا یا کیا سراتو

    هر دو خودرو از موتور‌های 2 لیتری بهره می‌برند اما سراتو حدود 20اسب بخار قدرت بیشتر دارد. شتاب و سرعت سراتو نیز بیشتر از اسکالا است. طراحی دو خودرو زیباست اما کره‌ای‌ها در بازار‌ پر‌اقبال‌تر هستند. البته قیمت سراتو نیز بالاتر از اسکالا بوده و مصرف سوخت بالاتری نیز دارد. اسکالا خودروی هاچ‌بک بوده و سراتو صندوق‌دار و بالطبع فضای بار بیشتری در سراتو نهفته است. هر دو خودرو درون کابین جادار بوده و کیفیت قطعات نیز مناسب است اما شاید بتوان اسکالا را در این مورد با‌کیفیت‌تر دانست. سواری اسکالا نیز به هر حال متفاوت از سراتو است چراکه اروپایی‌تر بوده و لذت بیشتری دارد البته با هیجان کمتر از سراتو. هر دو خودرو زیبا هستند و از امکانات خوبی بهره می‌برند اما در این رقابت نیز سراتو برنده می‌شود چراکه امکانات بیشتری دارد. در دراز مدت تجربه نشان داده که خودروهای کره‌ای از خودروهای فرانسوی کم‌استهلاک‌تر هستند اما نمی‌توان از کیفیت بالای ساخت اسکالا نیز به راحتی چشم‌پوشی کرد. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب خوبی هستند اما گستردگی خدمات پس از فروش کیا سبب شده این خودرو در بازار موفق‌تر باشد و البته مطمئن‌تر. سراتو خودرویی است با شتاب و سرعت بالا و دربازار دست دوم پر اقبال و اسکالا خودرویی است با طراحی متفاوت، کیفیت سواری بالا و البته مصرف سوخت مناسب.

     

    رنو داستر یا سانگ‌یانگ تیوولی

    دو خودروی شاسی بلند که تقریبا هم قیمت هستند. این دو خودرو توانسته‌اند در بازار ایران تا حد زیادی موفق باشند که این موفقیت را نیز مدیون قیمت مناسبشان هستند. رنو داستر از موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر برخوردار است اما در سوی دیگر تیوولی از مصرف سوخت پایین‌تری بهره می‌برد که البته قدرت کمتری هم دارد. در طراحی ظاهر حرف اول و آخر را تیوولی می‌زند و این برتری درون کابین نیز به همین منوال ادامه دارد. تیوولی در مدت زمان کمی که در بازار ایران حضور پیدا کرده توانسته طرفداران زیادی را به سمت خود بکشد، از این‌رو در بازار صفر کیلومتر و دست‌دوم موفق‌تر از داستر است. از آن سو تیوولی تنها در نمونه تک دیفرانسیل به بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که داستر در نمونه‌های دو دیفرانسیل نیز در بازار قابل خریداری است. داستر از ابعاد بزرگتری نسبت به تیوولی برخوردار است و درون کابین آن نیز جای بیشتری دارد اما صندلی‌های تیوولی راحت‌تر از داستر هستند. از نظر کیفیت ساخت درون کابین کفه ترازو به سود تیوولی است اما از نظر هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش داستر دست بالا را می‌گیرد. به‌طور کلی می‌توان داستر را پر قدرت با کارآیی بالا دانست و تیوولی را زیبا و با امکانات بیشتر.

     

    کیا ریو یا هیوندای اکسنت

    رقبای چند سال گذشته بازار ایران که اتفاقا بازار را نیز به دست گرفته‌اند، هیوندای و کیا هستند. هیوندای اکسنت چند سالی است که در بازار ایران حضور دارد این خودرو از نسل همان هیوندای ورنا‌های معروف است در سوی دیگر نیز کیاریو وجود دارد که معرف حضور همگان است حال این دو خودرو که سال‌های قبل در شرکت‌های داخلی تولید می‌شدند به‌صورت وارداتی وارد کشور می‌شوند. اکسنت از موتور پر‌حجم‌تر و قوی‌تر برخوردار است اما در سوی دیگر ریو از مصرف سوخت کمتری بهره می‌برد.هر دو خودرو از نظر ظاهری زیبا بوده و درون کابین نیز طراحی زیبایی دارند همچنین امکانات این دو کره‌ای نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. درون کابین مواد به کار رفته از کیفیت متوسطی برخوردارند اما طراحی کیا به نظر زیبا‌تر هیوندای است ولی در بازار اقبال بیشتر با هیوندای است چراکه چند سال از عرضه ان در بازار می‌گذرد. ریو خودرو با سواری جذاب‌تر از اکسنت است اما از نظر شتاب و سرعت در پس اکسنت قرار دارد به‌طور کلی می‌توان ریو را اسپرت‌تر و جذاب‌تر و اقتصادی‌تر از اکسنت دانست اما اکسنت قوی‌تر و با امکانات بیشتر و البته بازار بهتر به میدان آمده است.

     

    هیوندای I20 یا ام‌جی 3

    دو خودروی کوچک بازار ایران که هر دو وارداتی هستند یکی از چین و دیگری از کره البته در حدود 10میلیون تومان هیوندای گران‌تر از ام‌جی است اما به هر ترتیب دو خودروی هم کلاس هستند. I20 از موتوری قوی‌تر و قدرت بیشتر برخوردار بوده اما چهره MG3 زیبا‌تر یا بهتر بگوییم متفاوت‌تر است. هر دو خودرو از امکانات زیادی برخوردارند اما MG3 چند آپشن بیشتر دارد. شتاب و سرعت هیوندای بهتر از ام‌جی بوده و در مورد مصرف سوخت باید به این نکته توجه داشت که MG3 توانسته اقتصادی‌تر عمل کند. در بازار دست دوم نیز هیوندای I20 موفق‌تر بوده و با اقبال بیشتری همراه است. فضای کابین هر دو خودرو کوچک است اما نوع طراحی کابین به شکلی است که صندلی‌ها راحت بوده و فضای زیادی برای پا وجود دارد اما در مورد صندوق بار هر دو خودرو ضعف دارند. کابین هر دو خودرو از نظر کیفی در سطح بالایی نیست اما طراحی مناسب و زیبایی دارد که در این مورد MG3 را می‌توان خاص‌تر دانست اما کیفیت مواد به کار رفته هر دو خودرو تعریفی ندارد. به‌طور کلی هر دو خودرو برای راندن در شهر مناسب هستند اما در بازار دست دوم هیوندای موفق‌تر است. در مصرف سوخت نیز ام‌جی اقتصادی‌تر، در دراز مدت هیوندای‌ کم‌استهلاک‌تر‌ و ام‌جی ارزان‌تر.

     

    کیا سورنتو یا تویوتا روفور

    دو خودروی شاسی بلند که هر دو در کلاس متوسط حضور دارند البته از نظر ابعاد سورنتو بزرگ‌تر از روفور است اما به هر حال در یک سایز قرار دارند.سورنتو در نسل جدید طراحی آمریکایی داشته و خودرویی با ابهت و زیباست. روفور نیز خودرویی است که در فیس لیفت جدید زیبا تر شده و موفقیت‌‌های زیادی را نیز تا به امروز در بازار ایران تجربه کرده است. هر دو خودرو از نظر موتور هم حجم هستند اما قدرت موتور سورنتو بیشتر از روفور است. از این‌رو شتاب و سرعت بالاتری را نیز تجربه می‌کند اما این قدرت بیشتر سبب نشده مصرف سوخت آن هم بیشتر باشد و باز هم در این زمینه از روفور اقتصادی‌تر است. هر دو خودرو از طراحی زیبایی هم در بیرون و هم در کابین برخوردارند و کیفیت قطعات داخل کابین آنها نیز خوب است. سورنتو از امکانات بیشتری نسبت به روفور برخوردار بوده و البته کابینی جادار‌تر را تجربه می‌کند اما به واقع لذت سواری روفور را نمی‌توان به راحتی فراموش کرد، خودرویی که هم کم استهلاک است و هم در بازار دست دوم اقبال خیلی خوبی دارد و از سورنتو موفق‌تر است. هر دو خودرو در یک رنج قیمتی قرار دارند و خودروهای مناسبی هستند. به‌طور کلی زیبایی و لذت سواری را می‌توان در روفور تجربه کرد و ابهت و قدرت را در سورنتو.

     

    مزدا 3 یا بایک سنوا

    مزدا‌3 یکی از خودروهای اقتصادی بازار ایران به حساب می‌آید؛ خودرویی که طرفداران زیادی داشته و امتحان خود را پس داده است. در سوی دیگر خودرویی چینی خود‌نمایی می‌کند؛ نامش سنواست و با یک موتور پر‌قدرت به میدان آمده است. سنوا از موتوری پر‌حجم‌تر مجهز به توربو شارژ و قدرتی بسیار زیاد‌تر برخوردار است در سوی دیگر مزدا یک خودروی کم‌مصرف و کم‌استهلاک است سنوا اگرچه امکانات زیادی دارد اما مواد به کار رفته درون کابین این خودرو از کیفیت پایینی برخوردار بوده و در حد و اندازه‌های مزدا نیست. مزدا خودروی ارزان‌تری نسبت به سنوا است و درون کابین مزدا از صندلی‌هایی راحت‌تر از سنوا برخوردار بوده و همچنین در بازار نیز با اقبال زیادی همراه است مزدا ازخدمات پس از فروش گسترده‌تری نسبت به سنوا بهره می‌برد و توانسته در میان مردم برای خود محبوبیت کسب کند. طراحی هردو خودرو مناسب است اما سنوا نتوانسته آن‌طور که باید در بازار ایران جایی برای خود دست و پا کند سنوا با توجه به داشتن موتوری پر‌قدرت می‌تواند رقیب سر‌سختی برای خودروهای گران‌قیمت باشد اما با توجه کیفیت پایین مواد به کار رفته درون کابین و البته ظاهری نه چندان به روز و خدمات پس از فروش ضعیف بازار ایران را از دست داده است. در سوی دیگر مزدا با استهلاک پایین و خدمات پس از فروش مناسب و البته امکانات خوب توانسته جایگاه خوبی در بازار به دست آورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو