فونیکسریمکسبهتام

سرمایه گذار بعدی صنعت خودرو کدام شرکت است؟

عصر خودرو- صنعت خودروسازی کشور در دوران پسابرجام با جذب سرمایه گذار خارجی، در مسیر توسعه و ارتقای جایگاه بین المللی حرکت می کند.

سرمایه گذار بعدی صنعت خودرو کدام شرکت است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با اعمال تحریم ها از سوی آمریکا، شرکت فرانسوی پژو همکاری خود را با صنعت خودرو کشور قطع کرد تا اینکه بعد از چند سال توافقات هسته ای صورت گرفت و زمینه توسعه روابط بین المللی در این بخش ایجاد شد.

    در زمان پسابرجام شرکت های خودروسازی مطرح جهان مذاکرات خود را برای به دست آوردن بازار ایران آغاز و سعی در ربودن گوی سبقت از یکدیگر در جاده مخصوص تهران _کرج کردند.

    شرکت پژو که دراولین روزهای اعلام تحریم بازار ایران را رها کرده بود، پس از امضای برجام ، تمام توان خود را برای برقراری روابط با شرکای قدیمی به کار برد تا اولین سرمایه گذار خارجی در حوزه خودروسازی کشور شود و بالاخره در دی ماه سال گذشته قراردادی بین پژو و ایران خودرو به امضا رسید.

    طبق قرارداد 800 میلیون یورویی ایران خودرو با پژو فرانسه قرار بر این شد که خط تولید مدل‌های قدیمی پژو 405 ، پژو 206 و همچنین  تولید سه خودروی جدید پژو 208، 2008 و 301 تا اواسط سال 2017 ساماندهی و راه اندازی شود.

    در زمانی که بحث کیفیت خودروهای ایرانی در شورای رقابت داغ شد یکی از غول های خودروسازی دنیا به نام شرکت دایملر پس از تویوتا و گروه فولکس‌واگن که  سومین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌آید بار سرمایه گذاری خود را در ایران خودرو به زمین گذاشت و اولین قرارداد خودروسازی ایران و آلمان به امضاء رسید.

    در دورانی که تب مذاکرات در پسابرجام میان سرمایه گذاران و صاحبان صنعت خودروسازی جهان بالا می رفت هر یک به دنبال موقیعتی بودند تا دیگری را از میدان رقابت خارج کنند و بتوانند با آوردن سرمایه، از بازار و موقعیت استراتژیک ایران در جهت رسیدن به اهداف خود سود لازم را ببرند و تا به امروز این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

    حال در گردونه سرمایه گذاری های خارجی در صنعت خودرو قرعه به نام سایپا افتاده و دومین قرارداد صنعت خودرو با سرمایه گذاران خارجی در دوران پسابرجام پس از ایران خودرو بین سایپا و شرکت فرانسوی سیتروئن به امضاء رسیده است.

    این قرارداد به‌صورت جوینت‌ونچر عملیاتی خواهد شد و براساس مفاد آن شرکت فرانسوی باید منابع مالی خارجی به میزان 500میلیون دلار را به ایران بیاورد و در مقابل شرکت ایرانی سایت تولید خودروی خود در کاشان را به‌عنوان آورده پروژه، در اختیار سیتروئن قرار می‌دهد که چند مدل خودرو در کلاس جدید به‌صورت مشترک از سوی این دو خودروساز تولید شود که 60 درصد آن در بازار داخل به فروش می رسد و 40 درصد آن به خارج از کشور صادر خواهد شد.

    در زمینه قرارداد سیتروئن و سایپا رضا تقی زاده معاون فروش و بازاریابی سایپا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مذاکرات برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ادامه دارد و تنها مذاکره ای که به نتیجه نهایی برای عقد قرار داد رسیده، مشارکت سیتروئن برای خرید سهام سایپا کاشان است.

    وی با اشاره به اینکه سایپا به دلیل داشتن 380 نمایندگی فعال در سراسر کشور هدف سرمایه گذاری های خارجی قرار گرفته است افزود: تا زمانی که مذاکرات با سیاست های دولت هم خوانی نداشته باشد هیچ قرار دادی به امضا نخواهد رسید.

    تقی زاده درپایان اذعان داشت: باتوجه به هدف گذاری صورت گرفته ایران در ده سال آینده به یکی از بزرگترین قطب های تولید و صادرات خودرو در میان کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد.

    بر اساس این گزارش با قطعی شدن این دو قرار داد منتظر هستیم تا ببینیم برای قرارداد سوم قرعه به نام کدام شرکت خودرو سازی در می آید.

    این در صورتی است که علی علیلو نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق اظهاراتی که ازسوی شرکت  بنز به دست ما رسیده این شرکت سرمایه گذاری در ایران نخواهد کرد.

    وی در ادامه افزود: نام بردن از شرکت هایی مانند بنز و فیات در لیست مذاکره کنندگان و ثبت قرار داد های صنعت خودرو سازی یک نمایش طراحی شده از جانب خود آن ها است.

    این نماینده مجلس اظهار داشت: تنها قرار دادهایی که بین خودرو سازان صورت گرفته با شرکت پژو سیتروئن است که این همکاری از گذشته وجود داشته و هیچ گونه اتقاق جدیدی بین این شرکت ها رخ نداده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو