فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل شرکت مسافربری "همسفر یزد":

بخش زیادی از آسیب‌دیدگی اتوبوس‌ها به خاطر شرایط آسفالت جاده‌هاست

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت مسافربری "همسفر یزد" گفت: بخش زیادی از آسیب‌دیدگی اتوبوس‌ها به خاطر شرایط آسفالت جاده‌هاست.

بخش زیادی از آسیب‌دیدگی اتوبوس‌ها به خاطر شرایط آسفالت جاده‌هاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، حمید دهقان  افزود: رانندگان اتوبوس به نسبت مسؤولیتی که دارند، دستمزد خوبی دریافت نمی‌کنند.

    متن کامل گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مسافربری "همسفر یزد" در ذیل آمده است:

     

    کمی از خودتان و شرکت مسافربری «همسفر یزد» برای‌مان بگویید؟

    تقریباً 40 سال است به طور خانوادگی درگیر جاده، خودروهای سنگین و اتوبوس هستیم. نزدیک به 12 سال است شرکت مسافربری «همسفر یزد» را راه‌اندازی کرده‌ایم. اتوبوس‌های زیادی در مجموعه ما فعال هستند.

    در چه مسیرهایی اتوبوس‌های شرکت شما فعالیت می‌کنند؟

    ما به اغلب شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران، اصفهان، مشهد، بندرعباس، کرج، شیراز، آبادان، شهرکرد و ... اتوبوس اعزام می‌کنیم و سعی داریم همچنان در این مسیرها خدمات خود را به مسافران ارائه دهیم. اتوبوس‌های زیادی از برندهای اسکانیا، مان و ولوو داریم؛ البته 20 دستگاه از این اتوبوس‌ها که بخش اعظم ناوگان حمل و نقل ما را شامل می‌شود، از برند عقاب - اسکانیاست که هر سال هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

     

    نگهداری صحیح و بهره‌برداری مطلوب از این همه اتوبوس نظارت ویژه‌ای می‌خواهد. راننده‌های شما چقدر به اصول درست اتوبوس‌داری آگاه هستند؟

    به نظرم بخش عمده‌ای از شغل ما به وجدان کاری بستگی دارد. در همه شغل‌ها و حرفه‌ها، هم آدم منضبط و دقیق داریم و هم آدم نامنضبط و شلخته. من فکر می‌کنم در حرفه اتوبوس‌داری استفاده صحیح از وسیله نقلیه مهمترین اصل باشد و همه باید به نسبت وجدان کاری خود در این زمینه تلاش کنند. من همیشه به راننده‌ها و همکاران خود می‌گویم که اگر از اتوبوس‌های‌مان به درستی مراقبت کنیم، قطعاً شرایط مالی و درآمد مطلوب‌تری خواهیم داشت.

    اما به دفعات شاهد بوده‌ایم بعضی راننده‌ها از رانندگی فقط گاز دادن را یاد گرفته‌اند و اصطلاحاً برای اتوبوس دل نمی‌سوزانند.

    این موضوع دقیقاً به همان وجدان کاری برمی‌گردد. البته عکس این موضوع هم صادق است. من خودم رانندگانی را می‌شناسم که همیشه از وسیله نقلیه به‌درستی مراقبت می‌کنند. به نظرم کسی که در شغل خود کم‌کاری کند اولین ضربه را به خودش می‌زند.

     

    چقدر برای مسافران‌تان ارزش قائلید؟

    طبیعتاً زیاد، چون اساس کار ما به رضایت مسافران‌مان بستگی دارد. مطمئناً شما نمی‌توانید شرایط مناسب و رفاه حال مسافران را در نظر نگیرید و انتظار چرخه مالی مطلوبی داشته باشید. این موضوعات در حرفه ما کاملاً به هم مرتبط هستند و باید به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرند.

    آیا برای مسافران فرقی می‌کند که سوار چه برندی از اتوبوس‌ها شوند؟

    برای بعضی‌ها خیر اما برای خیلی‌ها بله. به هر حال، شما هم باشید به این فکر می‌کنید که هم در داخل اتوبوس آسایش داشته باشید و هم به سلامت راه مقصد را در پیش بگیرید.

     

    آیا مسافران اسکانیا از این اتوبوس‌ها رضایت دارند؟

    من تا به حال شکایتی از مسافران ندیده‌ام و تقریباً همه رضایت دارند. حتماً می‌دانید که در شرایط فعلی تعداد اتوبوس‌های فعال اسکانیا در جاده‌های ایران چند برابر برندهای دیگر است. این موضوع خود چند پیام دارد. اول اینکه مالکان این اتوبوس‌ها از شرایط فنی‌شان رضایت دارند و میل به خریداری آن‌ها بیشتر است. موضوع دوم استقبال مسافران از این اتوبوس‌هاست. اطمینان داشته باشید اگر مسافران علاقه‌ای به سوار شدن بر اتوبوس‌های اسکانیا نداشتند، منِ مالک به هیچ وجه سرمایه‌ام را صرف اتوبوسی نمی‌کردم که کسی تمایل به سوار شدن بر آن ندارد. نکته مهمتر، شرایط خدمات پس از فروش و استهلاک پایین اتوبوس‌های اسکانیا است. شرکت عقاب افشان تقریباً در اغلب شهرهای بزرگ کشور خدمات پس از فروش خود را به طور مجهز و به‌روز راه‌اندازی و از محصولات تولیدی خود به طور کامل پشتیبانی می‌کند. این مسائل برای مالکان بسیار مهم و حیاتی است.

    شما خودتان در یک مقطع زمانی راننده بودید. این شغل را چطور توصیف می‌کنید؟

    رانندگی شغلی سخت، پراسترس و به‌شدت حساس است. واقعاً دل شیر می‌خواهد راننده جاده و مسؤول جان تعداد زیادی از مسافران باشی.

     

    آیا وضعیت معیشت رانندگان، مخصوصاً رانندگان اتوبوس در ایران مطلوب است؟

    به نظرم در همه شغل‌ها پستی و بلندی وجود دارد اما واقعاً رانندگان به نسبت مسؤولیتی که دارند، دستمزد خوبی دریافت نمی‌کنند. البته این موضوع مربوط به من و امثال من نیست و در کل کشور شرایط به این گونه است. رانندگان اتوبوس اغلب به صورت ماهیانه حقوق دریافت نمی‌کنند. آنها به ازای هر سرویسی که می‌روند مبلغی را از مالک اتوبوس دریافت می‌کنند. به نظرم اگر راننده اتوبوس فعالی باشید و شرایط وسیله نقلیه را هم به خوبی حفظ کنید، درآمد بدی نخواهید داشت.

    کمی هم در مورد وضع جاده‌ها صحبت کنید. آیا از شرایط موجود رضایت دارید؟

    حتما می‌دانید که بخش زیادی از آسیب‌دیدگی اتوبوس‌ها به خاطر شرایط آسفالت جاده‌هاست. البته در سال‌های گذشته واقعا شرایط جاده‌های ما بسیار بهتر از گذشته شده است. ما الان در برخی مسیرهایمان هنوز جاده‌های دو طرفه داریم که خیلی خطرناک است. امیدوارم سازمان‌های مسؤول هرچه سریعتر برای بهبود جاده‌ها به وظایف خود عمل کنند.

     

    وضع حمل و نقل مسافران نوروزی برای شما از نظر اقتصادی چطور بود؟

    امسال خیلی مناسب نبود و به نظرم 30 درصد سال گذشته هم مسافر اتوبوس نداشتیم. متأسفانه وضع حمل و نقل جاده‌ای خیلی خوب نیست. امیدوارم در آینده قدری اوضاع بهتر شود.

    دلیل این موضوع چیست؟

    دلایل زیادی دارد؛ از جمله اینکه خیلی از مردم ترجیح می‌دهند از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند، یا سفر ریلی را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، برخی که هم عجله دارند و هم پول کافی، سراغ هواپیما می‌روند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط