فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

خودروهای دیزلی فاقد فیلتر پلاک گذاری نمی‌شوند

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزل نو از مهر ماه سال جاری خبر داد.

خودروهای دیزلی فاقد فیلتر پلاک گذاری نمی‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، وحید حسینی  با اشاره به اینکه کار شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد فیلترهای دوده برای نصب روی خودروهای دیزل، کارهای مطالعاتی و انجام پروژه پایلوت بوده است، گفت: این اقدامات صورت گرفته و بعد از انتقال نمونه های فیلترهای مذکور، تحقیقات لازم در مورد تست آنها برای شرایط عملکردی ایران و بر روی خودروهای در حال حرکت تکمیل شده است.

     

    وی با بیان اینکه فیلترهای دوده سازگار با شرایط ایران روی تعدادی از اتوبوس‌های خطوط پر سرعت اتوبوسرانی تهران نصب و آزمون شده است، اظهار کرد: در حال حاضر نیز با توجه به نوع سوخت و کیفیت روغن موتور و چرخه رانندگی آزمون پایداری در حال انجام است.

     

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این با تاکید بر اینکه پروژه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزل به لحاظ پایلوت موفق بوده است، افزود: پروژه پایلوت نشان داده است که این فن آوری قابلیت حذف دود سیاه، ذرات معلق بسیار ریز، اکسیدهای فلزی خطرناک ناشی از سایش موتور و هیدوکربن‌های معطر را از اگزوز دیزل دارد و با شرایط کارکرد و عملکردی در ایران سازگار است. اشکالات فنی موجود در روند کار شامل خرابی فیلترها یا ایجاد اشکال برای موتورهای اتوبوس‌ها نیز در حال بررسی است؛ اما تمام هزینه های اضافی و اشکالات فنی به وجود آمده در برابر فایده استفاده از این فن آوری در سلامت و بهداشت جامعه و کیفیت هوا بسیار ناچیز است.

    به گفته حسینی، قانون نصب اجباری فیلتر دوده برای خودروهای دیزل نو است که از مهرماه امسال اجرایی خواهد شد و طی این قانون همه خودروسازان مکلف می شوند که روی خودروهای دیزلی تولیدی، فیلتر نصب کنند همچنین همه خودروهای وارداتی‌ها دیزلی نیز باید مجهز به فیلتر دوده باشند.

    وی با بیان اینکه این مصوبه در اردیبهشت ماه سال 93 به تصویب هیأت وزیران رسید، گفت: خودروسازان از آن تاریخ تاکنون دو سال وقت داشتند. تعدادی از خودروسازان این مصوبه را دنبال کرده و کارهای تحقیق و توسعه ای لازم را انجام دادند، بنابراین برای اجرای مصوبه آمادگی دارند، اما تعداد دیگری از خودروسازان نیز در این راستا کاری انجام ندادند و امیدوار بودند که مثل مصوبه یورو 2 و یورو 3 این یکی هم به تعویق بیفتد یا مشمول استثنا شود.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و دولت بر اجرای مصوبه نصب فیلترهای دوده پافشاری داشته‌اند، اظهار کرد: با نصب فیلتر دوده بر یک خودروی دیزل نو، خاطر جمع خواهیم بود که در عمر 15-20 ساله، این خودرو دیزل در جاده یا شهر مساله آلودگی نخواهد داشت؛ البته وجود سیستم های نظارتی کارا و دقیق نیز برای تکمیل این مصوبه نیاز است.

    وی با اشاره به اینکه تعدادی از خودروسازان خارجی همان‌هایی که در زمان تحریم‌ها با کوچکترین تلنگری بازار ایران را ترک کردند، قصد مقابله با مصوبه فیلتر دوده کشور دارند، گفت: این شرکت‌ها سعی دارند محصولات بدون فیلتر را به کشور بفروشند، محصولاتی که در شرایط کنونی در اروپا قابل فروش نیست، در حالی که این مسئله توجه ویژه‌ اصحاب رسانه و مردم را می‌طلبد تا این اتفاق نیفتد و مصوبه نصب فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی درون شهری مهرماه و برای خودروهای دیزلی برون شهری تا انتهای سال 95 اجرا شود.

    حسینی ضمن اشاره به همراهی پلیس در این زمینه و اعلام آمادگی این بخش برای نظارت بر اجرایی شدن مصوبه هیات دولت، افزود: اگر خودرویی فیلتر دوده نداشته باشد، پلاک‌گذاری نمی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو