فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۵۲۲»

قیمت بنزین و حامل های انرژی باید شناور باشد

بی عدالتی به نام یارانه نقدی

عصر خودرو- جلال پور با اشاره به اینکه میزان مصرف انرژی در جامعه، متفاوت است گفت: بنابراین درصورت پرداخت و یا عدم پرداخت یارانه، محاسبه این مبلغ عادلانه نیست و از ابتدا این طرح اشتباه اعمال شده است.

قیمت بنزین و حامل های انرژی باید شناور باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محسن جلال پور با بیان اینکه از ابتدای اجرایی شدن طرح پرداخت یارانه بنده تاکنون یارانه‌ای دریافت نکرده ام گفت: کشور ما در طول دهه های گذشته به دلیل منابع نفتی و شرایطی که داشته وابستگی‌هایی برای مردم به وجود آورد و منابع ملی و بین نسلی را از طریق یارانه و قیمت های غیرواقعی به جامعه تزریق کردند.

    جلال پور تصریح کرد: در سالی که قیمت هر بشکه نفت 110 دلار بود طبق محاسباتی که صورت گرفت سالانه 160 میلیارد دلار ثروت کشور بخاطر پایین بودن قیمت حامل های انرژی به هدر می رفت و امروز که قیمت هر بشکه به 40 دلار رسیده و با وجود کاهش قیمت در پرداخت یارانه مشکلی نداشتیم و این مسئله موجب شد که در سیاست گذاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها دچار انحراف شویم.

    وی همچنین اظهار داشت: درحال حاضر  هیچ عمده سرمایه گذاری که با قطع یارانه ها رقابت پذیر باشد وجود ندارد، در ازای بسیاری از کالاهایی که تا کنون صادر کرده ایم اگر قیمت واقعی حامل های انرژی را دریافت می کردیم موفق به ذخیره سازی سرمایه بیشتری می شدیم.

    جلال پور در ادامه یادآور شد: در اواخر دهه 80 که قیمت ارز 900 تومان بود قیمت بنزین از 100 تومان به 400 تومان افزایش پیدا کرد و امسال که قیمت ارز به 2500 الی 2600 تومان افزایش یافته قیمت بنزین کمتر از نصف قیمت ارز است که این رقم درست نیست چرا که باید قیمت ها مانند تمام دنیا شناور باشد به طوری که با افزایش و کاهش نرخ جهانی نفت، قیمت بنزین تغییر یابد.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص قیمت حامل های انرژی اذعان داشت: همان روزی که هدفمندی یارانه ها را اجرایی کردیم باید قیمت محصول و حامل های انرژی را به قیمت واقعی نزدیک می کردیم و به صورت شناور باقی می گذاشتیم اکنون با توجه به اینکه قیمت جهانی نفت به 40 دلار رسیده به نظر می رسد بهترین زمان باشد تا قیمت واقعی حامل های انرژی را اعمال کنیم.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: زیرا تغییر قیمت در حال حاضر با توجه به شرایط کشور در حیطه تحمل مردم می گنجد، باید حامل های انرژی با توجه به افزایش و کاهش قیمت جهانی نفت و ارزش دلار محاسبه و تعریف شود همچنین با وجود نرخ تورم دو رقمی کشور و ثابت ماندن قیمت بنزین یارانه پرداختی اضافه بر میزانی است که باید به آنها پرداخت می شد.

    وی عدم هم خوانی یارانه پرداختی با میزان مصرف افراد عنوان کرد:شهرنشینان و روستانشینان با توجه به مصرف انرژی خود از یارانه بهره می گیرند که در نتیجه درصورت پرداخت و یا عدم پرداخت یارانه، محاسبه ی این مبلغ عادلانه نیست و بحث یارانه مغلطه ای است که وجود دارد و از ابتدا این طرح اشتباه اعمال شده است زیرا هدف از پرداخت یارانه ها، دریافت قیمت واقعی حامل های انرژی از تمامی مردم بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو