فونیکسریمکسبهتام

پایتخت به پارکینگ بزرگ خودرو تبدیل شد

عصر خودرو- سالهاست که شهر تهران به دلیل افزایش جمعیت و خودرو در منجلاب کمبود پارکینگ در شهر دست و پنجه نرم می کند چراکه امروزه این شهر دیگر گنجایش این همه خودرو را ندارد.

پایتخت به پارکینگ بزرگ خودرو تبدیل شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سالهاست که شهر تهران به دلیل افزایش جمعیت و خودرو با مشکل کمبود پارکینگ در شهر دست و پنجه نرم می کند.

    مدت زمان زیادی از روند افزایش جمعیت و همچنین خودرو در شهر تهران می گذرد و این موضوع درحالی اتفاق می افتد که همه مسئولان باور دارند که این شهر دیگر گنجایش ندارد. اما این‌که چرا آن‌ها به دنبال یک راهکار اساسی برای جلوگیری از این موضوع نیستند خود جای سوال دارد.

    امروزه شهر تهران با این همه آدم های جدید، خودروهای جدید، گرفتار مشکلات فراوانی از جمله کمبود پارکینگ شده چراکه در حال حاضر هر شهروندی با خرید خودروی شخصی وارد خیابان های شهر شده و به ترافیک این شهر می افزاید.
    *هر خودرو یک پارکینگ

    بر اساس آخرین آمار سال 1394 بیش از 3میلیون و پانصد هزار خودرو سواری، وانت و....و میلیون‌ها موتورسیکلت و هزاران اتوبوس در شهر تهران تردد می‌کنند که بدون شک هر کدام از آن‌ها نیاز به یک پارکینگ دارند!

    شهرام جبار زادگان معاون آموزشی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به این‌که 8 پارکینگ در شهر تهران زیر نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک در حال انجام فعالیت هستند، گفت:‌ کل ظرفیت این پارکینگ‌ها 2هزار و 363 خودرو است که در سطح شهر به شهروندان خدمات رسانی انجام می‌دهند.

    *اتوبان‌ها تنها توان 2هزار و 363 خودرو را دارند

    بر این اساس آمارها نشان می‌دهد که شهر بی برج و باروی تهران روزانه میزبان 3میلیون و پانصد هزار خودرو است که پل‌ها، اتوبان‌ها تنها توان 2هزار و 363 خودرو را دارند.

    *با ساخت پارکینگ مشکل شهر تهران حل نمی‌شود

    فروردین ماه سال گذشته بود که سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به کمبود پارکینگ در شهر تهران می‌گوید:‌ بدون تردید در پایتخت ایران با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستیم اما با ساخت پارکینگ مشکلات  موجود در شهر تهران حل نمی‌شود و باید به دنبال یک راهکار اساسی برای رفع مشکل باشیم.

    وی ادامه داد: وقتی پارکینگ بیشتری در شهر ساخته شود مردم تمایل بیشتری برای سفرهای شخصی پیدا می‌کنند و باعث رشد خودروها در شهر می‌شوند.

    در سال‌های اخیر سرعت توسعه پارکینگ از سرعت افزایش خودروهای شهر کمتر بوده و این روند نگران کننده همچنان بدون راه حل ادامه دارد.

    سال‌هاست که بحث افزایش و توسعه حمل و نقل عمومی در بین مسئولان شهری مطرح می‌شود تا با محقق شدن این امر مردم نیاز کمتری به استفاده از خودروهای شخصی داشته باشند اما تا محقق شدن این امر گویی زمان بسیاری باقی مانده است.

    معاون حمل و نقل و ترافیک با یک حرف تامل برانگیز که بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اظهار داشت: ما باید حداقل میزان ممکن کمبود پارکینگ در شهر را تامین کنیم و حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم تا مردم نیاز کمتری به استفاده از خودروهای شخصی داشته باشند اما تهران گنجایش پارکینگ های بیشتری را در شهر ندارد!

    وی در ادامه با بیان این‌که لایحه‌ای را در خصوص تامین پارکینگ به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرده‌اند، تصریح کرد:‌ اگر این لایحه به تصویب شورا برسد ما می‌توانیم امکانات و سیاست‌های تشویقی قابل توجهی را با کمک و مشارکت شهروندان انجام دهیم.

    تنها برداشتی که می‌توان از صحبت‌های این مقام مسئول شهری داشت این است که شهرداری نمی تواند مشکل ترافیک، کمبود پارکینگ و سفرهای بیش از حد درون شهری که با استفاده از خودروهای شخصی و غیره انجام می شود را به طور متناسب در دستور کار خود داشته باشد و قرار است این مشکلات بدون ذره‌ای نگاه امیدوارانه همچنان پابرجا بماند و گره سر در گم آن باز نشود.

    کلانشهر تهران مدت‌هاست که با توجه به توسعه اتومبیل در شهر، با فضای کمبود پارکینگ رو به رو بوده و این مشکل هر روز بیشتر و بغرنج تر از روز قبل می‌شود.

    *مشکل تامین زمین یکی از دلایل کمبود پارکینگ

    تشکری هاشمی با بیان این‌که پارکینگ‌های مکانیزه در شهر تهران دارای کاربردهای خاص هستند، به خبرنگار ما گفت: این پارکینگ‌ها در جاهایی که با مشکل تامین زمین برای ساخت پارکینگ‌های بزرگ مواجه هستیم ساخته می‌شود و مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد اما این در حالی است که هزینه نگه داری پارکینگ‌های مکانیزه نسبت به پارکینگ‌های طبقاتی و رمپ و لومینی بیشتر است.

    *همکاری با بخش خصوصی برای افزایش پارکینگ در تهران

    اسفند ماه سال گذشته بود که سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما؛ با بیان این‌که شهرداری تهران به دنبال رفع کمبود پارکینگ در سطح شهر تهران است، اظهار داشت: سال 89 لایحه طرح جامع ترافیک به شورای شهر ارائه شده اما همچنان به تصویب نرسیده است.

    وی با بیان این که امیدواریم با تصویب این لایحه بتوانیم کارهای مهمی در سطح شهر انجام دهیم، افزود: افزایش پارکینگ در نقاط مختلف شهر در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: به دنبال این هستیم که با روش‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بتوانیم این امر را به سرانجام برسانیم.

    طبق گفته های تشکری هاشمی که در متن های بالا خوانده شد به نظر می رسد که مشکل کمبود پارکینگ همچنان مشکل چندین ساله پایتخت بوده و هنوز بر طرف نشده است. واقعا چند سال دیگر زمان نیاز است تا فکری به حال تامین پارکینگ های شهری شود؟ البته پاساژها و مراکز تجاری بسیار زیادی در نقاط پر تردد شهر تهران وجود دارند که قانون و ظرفیت پارکینگ را نادیده گرفته اند و از حالت عمومی به شکل خصوصی در آمده اند.

    دیگر مردم شهر تهران از این همه حرف خسته شده و در انتظار یک راهکار اساسی برای رفع مشکلات خود هستند. تا چه زمانی شهروندان باید از سر ناچاری و همراه با هزار دلهره از ترس دزدیده نشدن خودرویشان، اتومبیل های خود را سه کوچه پایین تر از منازلشان و یا چند خیابان آن طرف تر از محل کارشان پارک کنند؟!

    *مشکل کمبود پارکینگ‌ در شهر تهران یک شبه و یک ساله حل نمی‌شود

    فروردین ماه امسال بود که اسماعیل دوستی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تاکید بر این که مشکل کمبود پارکینگ‌ در شهر تهران یک شبه و یک ساله حل نمی‌شود، گفت: این امر یک مشکل جدی برای شهرداری و شورا بوده به همین دلیل باید به دنبال یک راهکار اساسی برای حل این موضوع باشیم.

    وی با بیان این که با استفاده از یک فرهنگ درست در خصوص پارکینگ‌های شهر تهران می‌توان این موضوع را تا حدودی حل کرد، افزود: بیشتر افرادی که در منازل خود دارای پارکینگ شخصی هستند به دنبال استفاده از پارکینگ‌های خود نبوده و خودروهای خود را مقابل منازلشان پارک می‌کنند.

    چرا فرهنگ استفاده از پارکینگ باید در شهری که پایتخت یک کشور است این همه ضعیف باشد و آیا می شود که با فرهنگ سازی در انتظار درست شدن بسیاری از مشکلات باشیم؟!

    *از زیر ساخت ها برای رفع کمبود پارکینگ استفاده شود

    دوستی با بیان این‌که باید از زیرساخت‌ها برای رفع کمبود پارکینگ استفاده شود، تصریح کرد: خوشبختانه در خصوص این امر راهکارهای خوبی صورت گرفته اما بسیار ضعیف بوده چراکه هنوز اتفاق مهمی در خصوص رفع کمبود در شهر رخ نداده است.

    وی به ساخت پارکینگ در میادین بزرگ شهر تهران مانند انقلاب، جمهوری، راه‌آهن، هفت تیر،ولی‌عصر(عج) و... اشاره کرد و گفت: این میادین جزء پرتردد ترین میادین شهر هستند به همین دلیل باید پارکینگ هایی در این مکان ها ساخته شود.

    *فعلا وضعیت پارک خودروهای شهر به صورت دوبله و سوبله می‌ماند

    عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این‌که به علت عدم نقدینگی، تکمیل زیرساخت‌ها با مشکل روبرو است، تصریح کرد: فعلا وضعیت پارک خودروهای شهر به صورت دوبله و سوبله می‌ماند تا یک فکر اساسی برای حل این موضوع شود.

    وی با بیان این‌که باید در ورودی‌های شهر پارکینگ‌هایی با ظرفیت بالا ساخته شود ،گفت: اگر در ورودهای غرب و شرق پارکینگ‌هایی ساخته شود افراد می‌توانند خودروهای خود را در این پارکینگ‌ها گذاشته و با وسایل حمل و نقل عمومی وارد تهران شوند.

    از نظر برخی از افراد حقیقتی که امروزه تهرانی ها باید با آ‌ن رو به رو شوند این است که گویی با این همه خودروی تک سرنشین و غیره در شهر، گره ترافیک تهران همچنان کور خواهد ماند تا زمانی که مسئولان به یک راهکار اساسی برای حل آن برسند.

    همه این صحبت ها در حالی است که در 29 فروردین ماه قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران خبر از موافقت اعضای شورای شهر با افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت پارکینگ‌های مسقف و غیرمسقف شهر تهران داده بود.

    این روزها که وضعیت پارک خودرو در سطح شهر تهران نگران کننده است با گران شدن پارکینگ باید در انتظار چه وضعیتی باشیم واقعا قابل توصیف نیست!

    عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که از 2 سال گذشته در خصوص افزایش قیمت‌ پارکینگ‌های مسقف و غیرمسقف شهر تهران بحث‌هایی مطرح می‌َشد ،تصریح کرد: باید در خصوص خدماتی که پارکینگ‌های شهر به شهروندان ارائه می‌کردند یک تصمیم‌گیری نهایی می‌شد به همین منظور این لایحه به سه قسمت با توجه به رویکرد شورا برای کاهش ترافیک، کم کردن تردد خودروها از مرکز شهر به تصویب رسید.

    عضو شورا در حالی خبر از افزایش قیمت پارکینگ ها می دهد که بدون شک می داند وضعیت پارک خودروها به دلیل کمبود پارکینگ در شهر تهران به چه صورت است و امروزه خیابان ها به دلیل ازدحام خودرو و نبودن مکان مناسب برای پارک چه وضعیتی دارند.

    قناعتی با تاکید بر این‌که بر اساس رویکرد شورا برای پارکینگ‌های محدوده زوج و فرد و پارکینگ‌های مسقف و غیرمسقف و همچنین برای محدوده طرح ترافیک درصدهای مشخصی را تعیین کرده‌ایم، یادآور شد: این قیمت‌ها برای اماکن غیر زوج و فرد، حاشیه شهر و مسقف و غیرمسقف از 18 تا 50 درصد تعیین شده است.

    وی با بیان این‌که در محله ها و مناطق مختلف افزایش قیمت پارکینگ‌ها متفاوت است، گفت: قیمت‌ها در شورای شهر تعیین و تکلیف شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

    وقتی اعضای شورای شهر وضعیت پارک خودرو را در محله و مناطق شهر می دانند نمی دانیم با کدام استدلال با افزایش قیمت پارکینگ ها موافقت می کنند؟بدون تردید این اتفاق نیز با مشکلات بیشتری برای شهر تهران همراه خواهد بود.

     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو