فونیکسریمکسبهتام

پورشه کاین ۲۰۱۱؛ یکی از پر‌فروش‌ترین شاسی‌بلندهای لوکس بازار کشور

همه فن‌حریف

عصر خودرو:اگر به خاطر داشته باشید، فعالیت نمایندگی پورشه در ایران با عرضه مدل کاین آغاز شد که در آن زمان به عنوان لوکس‌ترین و گران‌ترین شاسی‌بلند در بازار داخلی، توانست معرف خوبی برای کیفیت و تکنولوژی مثال‌زدنی اتومبیل‌های پورشه باشد و از این طریق، راه را برای عرضه دیگر مدل‌های این برند آلمانی در بازار، هموار سازد. استقبال خوب مشتریان از کاین ۲۰۰۹ موجب شد تا نسل بعدی این خودرو یا همان مدل ۲۰۱۱ نیز مدتی پس از عرضه آن در بازار‌های جهانی، به کشور وارد شود که در نبود مدل‌های جدید یا صفر‌کیلومتر رقبایی چون ب‌ام‌و X۵ و مرسدس بنز ML، فروش بسیار خوبی را تجربه کرد.

همه فن‌حریف
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰
  • همه فن‌حریف
  • همه فن‌حریف
  • همه فن‌حریف
  • همه فن‌حریف
  • همه فن‌حریف
  • همه فن‌حریف
  • همه فن‌حریف
  • همه فن‌حریف
  • همه فن‌حریف

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، . البته موفقیت‌های کاین در بازار داخلی به اینجا ختم نمی‌شود و حتی مدل‌های گران‌تر و 8سیلندر یعنی کاین S و کاین توربو نیز توانستند نظر بسیاری از مشتریان را به سمت خود جلب کنند که در این میان، استقبال از مدل S، واقعا جالب توجه بود. به هر حال اینکه چه عاملی باعث شد تا کاین 2011، چنین موقعیت و محبوبیتی را در بازار داخلی پیدا کند، سوالی است که برای پاسخ دادن به آن باید مشخصات و ویژگی‌های این SUV لوکس بزرگ و گران‌قیمت را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

گزینه‌ای برای مشکل‌پسندان:

فرض کنید برای اولین بار وارد یک شیرینی‌فروشی می‌شوید. طبیعتا قبل از هر چیز، تنوع و ظاهر شیرینی‌ها و همچنین چیدمان ویترین‌ها را بررسی می‌کنید و البته برای محک‌زدن کیفیت شیرینی‌ها، چاره‌ای جز خرید و میل‌کردن آنها ندارید. اما اوضاع در کابین پورشه کاین کمی فرق می‌کند؛ یعنی به محض باز کردن در‌ها و مشاهده فضای داخلی، علاوه بر کمیت و ظاهر بسیار خوب متریال داخلی، به کیفیت تحسین‌برانگیز آنها نیز پی‌خواهید برد و جزئیاتی چون دوخت‌های ظریف روی چرم داشبورد و رودری‌ها، پوشش‌های مرغوب چرمی، تریم‌های تزئیناتی چوبی و آلومینیومی با کیفیت بالا و ‌هارمونی چشم‌نواز ادوات و رنگ‌های آنها از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که رضایت مشکل‌پسندترین افراد را هم جلب می‌کنند، ضمن اینکه برخی از مدل‌های وارداتی دارای پوشش چرم طبیعی بسیار مرغوب نیز هستند. چیدمان ادوات پنل مرکزی نیز مانند مدل پانامرا، کمی پیچیده و سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد اما در مدت زمانی کوتاه، به آن عادت می‌کنید. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب، جادار و رضایت‌بخش است و صندلی‌ها نیز اگرچه با توجه به ذات اسپرت پورشه، کمی سفت‌‌تر از خودروهایی چون رنج‌روور اسپرت، لکسس RX یا مرسدس بنز ML هستند، اما فرم بسیار ارگونومیک و راحتی دارند و در پیچ‌ها، حمایت خوبی از بدن سرنشینان انجام می‌‌دهند، هرچند که در کل و در حالت تنظیم استاندارد صندلی‌ها، از لحاظ فضای سرنشینان و همچنین حجم کاربردی صندوق بار به پای X5 و ML نمی‌رسد. از بحث کیفیت متریال و راحتی سرنشینان که بگذریم، نوبت به لیست کامل تجهیزات و امکانات رفاهی کاین می‌رسد که آپشن‌هایی در حد یک اتومبیل سدان لوکس را در اختیار شما قرار می‌دهد و از جمله آنها (در حالت فول آپشن) می‌توان به سیستم ورود بدون کلید، تنظیم برقی و 18 حالته صندلی‌های جلو با حافظه، گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 4‌نقطه‌ای (تنظیم مستقل برای ردیف عقب)، نمایشگر لمسی، DVD چنجر، TV دیجیتال، اتصال تلفن همراه، USB و AUX، ورودی 12 ولت، سیستم صوتی BOSE یا بورمستر، نمایشگر مولتی مدیا برای سرنشینان عقب، سقف پانورامیک، شیشه‌های دودی عقب، پرده برقی شیشه‌های جانبی عقب، پوشش سقف جیر (آلکانترا)، پارکابی‌های آلومینیومی با لوگوی نورانی، کروز کنترل هوشمند با رادار تنظیم فاصله، سیستم هشدار نقطه‌کور، چراغ‌های هوشمند جلو، قطب نما دیجیتال و همچنین درِ برقی صندوق عقب اشاره کرد. البته پورشه آپشن‌های اختصاصی‌تری مانند انتخاب رنگ قسمت‌هایی از جمله دریچه‌های هوا، صفحه کیلومتر‌شمار، کمربندهای ایمنی، دوخت‌های تزئیناتی، بخش میانی چرم صندلی‌ها و همچنین حک شدن نام مدل ‌روی کنسول مرکزی و لوگوی پورشه ‌روی پشت سری صندلی‌ها را نیز برای مشتریان خود در نظر گرفته است که برخی از آنها در مدل‌های وارداتی هم دیده می‌شود.

متین اما محبوب:

نسل پیشین پورشه کاین در نمای جلو دارای چهره‌ای خشمگین و تهاجمی بود و در قسمت عقب نیز، جلوه‌ای نسبتا ساده و یکنواخت را به نمایش می‌گذاشت که شاید مجموعه این طرح از نظر خیلی‌ها و در مقایسه با رقبای اصلی آن، چندان دلنشین و جالب توجه به نظر نمی‌رسید، هرچند که در کل، به عنوان یک خودرو شیک و با ابهت شناخته می‌شد اما در مدل 2011 با چهره‌ای آرام‌تر و متین‌تر در نمای جلو روبه‌رو هستیم که البته در مدل‌های توربو و GTS، با وجود جلوپنجره و ورودی‌های هوا بزرگ‌تر، جلوه تهاجمی و اسپرت‌تری را به رخ می‌کشد. همچنین نمای قسمت عقب خودرو نیز به لطف طرح بادامی‌شکل کاسه چراغ‌ها و گرافیک زیبا لامپ‌های LED آن، هماهنگی بیشتری را با دیگر قسمت‌های بدنه به نمایش می‌گذارد که مجموعه این تغییرات و دیگر جزئیات ظاهری، محبوبیت بیشتری را برای این نسل از کاین رقم زده است.
البته این نسل از کاین نیز، آپشن‌های ظاهری مختلفی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به چراغ‌های دودی جلو و عقب، کیت بدنه Sport Design (شامل زیر سپری، فلپ، رکاب، دفیوزر و اسپویلر اسپرت)، ورودی‌های هوا همرنگ با بدنه، رینگ‌های همرنگ با بدنه و همچنین آپشن Black Package (ریل سقفی مشکی، نوار مشکی روی درِ صندوق و فریم‌های مشکی براق دور پنجره‌ها) اشاره کرد که اکثر مدل‌های وارداتی نیز دارای برخی از این آپشن‌های سفارشی هستند. در حال حاضر، مدل فیس‌لیفت 2015 این خودرو نیز در بازارهای جهانی عرضه شده است که البته فعلا امکان واردات آن به کشور وجود ندارد.

متنوع و توانمند:

پورشه کاین در 3 مدل Cayenne (6 سیلندر 300 اسب بخاری)،Cayenne S (8 سیلندر 400 اسب بخاری) و Cayenne Turbo (8سیلندر توربوشارژ 500 اسب بخاری) به کشور وارد شده است و البته تعداد بسیار محدودی از مدل GTS نیز در بازار داخلی یافت می‌شود که دارای پیشرانه 8سیلندر تنفس طبیعی به قدرت 420 اسب بخار هستند اما واردات آنها به صورت رسمی نبوده است. کاین بر‌خلاف دیگر مدل‌های پورشه که دارای گیربکس 7 دنده اتوماتیک PDK هستند، از یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بهره می‌گیرد که آن نیز به واقع عملکرد دقیق و کاملا رضایت‌بخشی دارد و این مسئله موجب شده است تا مدل 6‌سیلندر نیز علیرغم وزن بالا و شتاب اولیه نه‌چندان هیجان‌انگیز، کشش خوب و رضایت‌بخشی را در شتاب‌گیری‌های ثانویه به نمایش بگذارد.  در واقع کاین با همین پیشرانه 6 سیلندر نیز می‌تواند بخش زیادی از احتیاجات خریداران خود را بر‌طرف سازد اما نمی‌توان این قضیه را انکار کرد که رانندگی با مدل‌های 8 سیلندر آن، به لطف کشش و شتاب‌گیری بسیار خوب و همچنین صدای غرش مهیب منبع اگزوز اسپرت، لذتی دو‌چندان دارد، خصوصا در مورد مدل توربو که با گشتاور 700نیوتن‌متری و شتاب اولیه 4.7 ثانیه، بسیاری از سدان‌ها و حتی کوپه‌های اسپرت را نیز به چالش می‌کشد. البته توانایی‌های کاین تنها به قابلیت‌های پیشرانه خلاصه نمی‌شود و از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو می‌توان به چسبندگی و پایداری تحسین‌برانگیز آن اشاره کرد که حاصل عملکرد بی‌نظیر سیستم تعلیق کارآمد با سامانه PASM و همچنین سیستم مدیریت شاسی پورشه یا همان PDCC است و بنابراین با همه این تفاسیر، شما می‌توانید کاین را تا مرز قابلیت‌های یک اتومبیل کوپه اسپرت، تحت فشار قرار دهید، هرچند که با توجه به مسائل ایمنی و البته استهلاک و قیمت خودرو، هرگز چنین کاری را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. طبیعتا عملکرد سیستم تعلیق این SUV بزرگ در حالت استاندارد و در مقایسه با بسیاری از رقبا، سفت‌تر و اسپرت‌تر است اما به لطف سیستم PASM و قابلیت تنظیم حالت رانندگی، می‌توانید یکی از حالت‌های Normal ،‌Sport و یا Comfort را انتخاب کنید که در حالت سوم، یک سواری نرم و دلپذیر را تجربه خواهید کرد و در حالت اسپرت و همچنین با فعال‌کردن دکمه Sport نیز شاهد کاهش ارتفاع و خشک‌ترین وضعیت سیستم تعلیق خواهید بود، ضمن اینکه با تغییر در برنامه رانندگی و تعویض دنده‌ها در دورهای بالاتر، شتاب‌گیری سریع‌تری نیز فراهم می‌شود. کمتر کسی ممکن است حاضر شود که قابلیت‌های کاین را در مسیرهای آفرود محک بزند اما در هر حال، مهندسان پورشه از این بخش نیز غافل نشده‌اند و دکمه‌ای را تحت عنوان رانندگی آفرود، همراه با قابلیت انتخاب وضعیت دیفرانسیل در میان کنسول مرکزی تعبیه کرده‌اند تا توانمندی‌های کاین، تنها محدود به جاده‌های آسفالت و مسیرهای هموار نباشد. از لحاظ میزان مصرف سوخت باید بگوییم که کاین 6 سیلندر و همچنین کاین S با توجه به حجم و نوع پیشرانه، میانگین مصرف نسبتا رضایت‌بخشی دارند اما در مدل توربو و خصوصا در رانندگی‌های پر‌فشار، با مصرفی به‌مراتب بیشتر از 2 مدل دیگر روبه‌رو می‌شوید. لازم به ذکر است که هزینه سرویس‌ها و همچنین قیمت لوازم یدکی کاین در مقایسه با رقبایی چون ب‌ام‌و X5 و مرسدس بنز ML، بالاتر است و ضمنا مدل توربو، استهلاک بیشتری نیز دارد.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط