فونیکسریمکسبهتام

خودروهای بدون راننده به دوبی می‌آیند

عصر خودرو- دوبی، شهر آسمان‌خراش‌های غول‌آسا این‌بار شاهد برنامه‌ریزی جدید برای توسعه هر چه بیشتر اقتصادی خواهد بود. بر اساس خبری که در روز گذشته توسط شیخ محمد بن رشید المختوم، به‌طور غیرمنتظره و البته بدون ارائه جزئیات کامل ارائه شد، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۲۵ درصد از مسافرت‌های انجام شده در جاده‌های این شهر با استفاده از خودروهای بدون راننده صورت خواهد پذیرفت.

خودروهای بدون راننده به دوبی می‌آیند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از آی تی ایران، با توجه به ثبت بیش از 1.5 میلیون خودرو در دوبی و علاقمندی بی‌حد و حصر ساکنان این شهر به سوپر خودروها، مشاهده یک خودروی فراری در کنار لامبورگینی در پشت چراغ راهنما، به هیچ‌وجه عجیب نخواهد بود. این در حالی است که این شهر در حال حاضر از سیستم متروی بدون راننده نیز بهره می‌برد که در سال 2015 میلادی چیزی در حدود 178 میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است.

    تکنولوژی خودروهای هوشمند در حال حاضر در خودروهای لوکس متعددی مورد استفاده قرارگرفته و رشد آن به اندازه‌ای سریع هست که بر امکان تحقق این برنامه مسئولان شهری دوبی قوت بخشد. برنامه‌ای که می‌تواند کابوسی برای هزاران راننده تاکسی باشد که هر روز در میان آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده در پایتخت تجاری امارات متحده عربی مشغول جابه‌جایی مسافران هستند.

    شیخ محمد معتقد است برنامه در دست بررسی، منجر به کاهش هزینه‌ها و البته میزان تصادفات خواهد شد. این پروژه در قالب سرمایه‌گذاری مشترک میان راه و ترابری دوبی و "بنیاد آینده" دوبی انجام خواهد شد.

    شیخ محمد در این خصوص می‌گوید:

    " امروز ما سیاست جدیدی را با اهداف مشخص در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل  و به‌منظور شکل‌دهی یکی از ساختارهای پیشتاز اقتصاد پایدار در امارات متحده عربی، در پیش گرفتیم."

    دوبی که در حال حاضر حضور برج خلیفه را به عنوان بلندترین ساختمان جهان (با ارتفاع 828 متر) یدک می‌کشد، در سال 2020 میلادی میزبان رویداد جهانی World Expo خواهد بود.

    مطرالطیر، مدیر کل و رئیس اداره راه و سازمان حمل و نقل دوبی نیز عنوان کرده این سازمان با تعدادی از شرکت‌های فروشنده خودروهای بدون راننده نیز تماس گرفته تا برنامه‌هایی را به‌منظور آزمایش این خودروها در دوبی ترتیب دهد. در حال حاضر قرارداد همکاری نیز میان این سازمان و یک شرکت فرانسوی فعال در زمینه تولید خودروهای بدون راننده با عنوان EasyMile منعقد شده تا آزمایشات و بررسی‌های بیشتری در خصوص استفاده از خودروهای EZ10 این شرکت با توانایی حمل 10 سرنشین انجام شود. در حال حاضر EasyMile در حال بررسی عملکرد باتری خودروهای خود و البته حضور در شرایط آب و هوایی سخت و طاقت‌فرسا و گرمای شدید دوبی است که در اکثر موارد فراتر از 40 درجه سانتی‌گراد است. مسئولان دوبی عنوان کرده‌اند راهکار استفاده از خودروهای بدون راننده نه‌تنها برای خودروهای شخصی، بلکه برای تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و دیگر سیستم‌های حمل و نقل نیز در دستور کار قرار گرفته ‌است.

    مسئولان دوبی حتی عنوان کرده‌اند در خصوص بهره‌گیری از خودروهای بدون راننده، تماس‌هایی هم با شرکت گوگل داشته‌اند. جرمی کلارسون، تحلیل‌گر ارشد خودروهای بدون راننده در موسسه تحقیقاتی IHS معتقد است هدف‌گذاری برای سال 2030 میلادی، دیدی واقع‌گرایانه‌تر در خصوص زمان آغاز بهره‌برداری از خودروهای بدون راننده در دوبی خواهد بود. مشکل دیگری که باید مورد بررسی قرارگیرد، فعالیت شرکت‌های تاکسیرانی هندی، پاکستانی، بنگلادشی و اکثر کشورهای آسیایی در دوبی است که مطمئنا با راه‌اندازی سیستم خودروهای بدون راننده در دوبی به چالش کشیده خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو