فونیکسریمکسبهتام

اجرای قرارداد با آغاز تبادلات بانکی

عصر خودرو- موانع گشایش اعتبار و انتقال پول و همکاری بانک‌ها همچنان برطرف نشده و به‌طور مسلم اجرایی شدن قراردادها و تفاهمنامه‌های خودروسازان و قطعه‌سازان منوط به آغاز تبادلات بانکی است.

اجرای قرارداد با آغاز تبادلات بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، هرچند بخشی از موانع بازگشایی سوئیفت برطرف شده اما همچنان موانع گشایش اعتبار و انتقال پول و همکاری بانک‌ها به قوت خود باقی است و بانک مرکزی نیز در تلاش است تا این مشکل حل شود که امیدواریم به زودی شاهد فعال‌سازی سیستم ال‌سی با کشورهای صاحب فناوری باشیم.
    در وضعیت موجود به نظر می‌رسد سال 95، سال متفاوتی برای صنعت خودرو خواهد بود.
    اگرچه سطح انتظارات از صنعت خودرو در بخش‌های مختلف افزایش قابل‌توجهی یافته و مردم به عنوان مشتریان اصلی صنعت خودرو انتظار دارند که صنعت خودرو در امسال با توجه به شرایط عمومی فراهم شده، عملکرد متفاوتی داشته باشد این در حالی است که تاکنون آثار و تبعات اجرای برجام به صورت عملی در صنعت خودرو و بخش‌های اقتصادی تحقق عینی نیافته است.
    در شرایطی که مسئولان به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال تحقق مطالبات عمده در 3 حوزه کیفیت، خدمات و قیمت هستند، انتظار می‌رود با توجه به این 3عامل، رضایت‌مندی مشتریان نیز امسال ارتقا یابد.
    صنعت خودرو پس از محدودیت‌ها و مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بود، امروز نیازمند بازنگری است، البته بخشی از این بازنگری در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی انجام می‌شود و بخشی نیز در حال انجام است.
    از سوی دیگر سرمایه‌گذاری، توسعه سهم داخل و استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی پیام صریح رییس‌جمهوری در سال گذشته به شرکت‌های خارجی بود که تمایل به حضور در بازار ایران را دارند.
    به‌طور قطع دستیابی به تمامی این موارد مستلزم تحقق 2محور کلی در درون و بیرون صنعت خودرو است که خوشبختانه در راستای محور نخست برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در حوزه کیفیت تولید، طراحی خودروهای جدید و ایجاد خطوط تولید و همچنین رشد بهره‌وری در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی انجام شده اما محور بعدی که بستر و محیط کسب‌وکار مورد نیاز برای صنعت خودرو است به دلیل اهمیت بالا، به توجه بیشتری نیاز دارد.

     


    در تمام کشورهای صاحب صنعت خودرو، سیستم بانکی در خدمت توسعه خودروسازی است. در چنین شرایطی شرکت‌های خودروسازی در حوزه تامین منابع مالی، پشتیبانی و ارائه تسهیلات ویژه به مشتریان، مورد حمایت سیستم بانکی قرار دارند به طوری که بخش عمده‌ای از قیمت خودرو از طریق تسهیلات تامین می‌شود از این رو در شرایط کنونی نقش بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ در صنعت خودرو ایران بسیار اهمیت داشته و باید فعال‌سازی شوند.
    برخی قوانین و مقررات دست و پا گیر مانند تامین اجتماعی، بهره بانکی، مالیات ارزش افزوده و قیمت‌گذاری خودرو از موانع بیرونی صنعت خودرو است.
    در هیچ‌جای دنیا نمی‌توان مثالی زد که صنعت خودرو پیشرفته‌ای داشته باشد در حالی که بهره بانکی 25 تا 30 درصدی را بپردازند یا خودرو قیمت‌گذاری شود.
    بنابراین اگر این موارد در کنار نکته‌های اقتصادی مانند نرخ ارز و مباحث گمرکی چنانچه به صورت یکپارچه دیده نشوند تحقق اهداف و برنامه‌ها موردنظر در این صنعت با مشکل مواجه خواهد شد.
    امروز خودروسازان برای دستیابی به رضایت‌مندی مشتریان باید به 3محور کلی، کیفیت، خدمات و قیمت توجه کنند بنابراین تحقق این 3محور مستلزم توان بالای سرمایه‌گذاری، دستیابی به دانش روز و امکان مبادلات بین‌المللی و نقل و انتقال پولی و همچنین فعال‌سازی لیزینگ هاست در صورتی که تمامی این موارد در کنار یکدیگر محقق شوند، سال 95 سال خوبی برای صنعت خودرو خواهد بود اما در صورتی که همچون سال‌های گذشته این موانع حل نشده بماند شرایطی بهتر از سال گذشته نخواهیم داشت.
    شاه بیت مذاکرات 1+5 و برجام، عبور آزاد سرمایه و استفاده از روش‌های متداول بانکی در دنیا و مبادلات پولی بین ایران با سایر کشورهاست، به نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت 2 تا 3 ماه زمان نیاز است تا این اتفاقات در کشور عملی شود در صورتی که این اتفاق رخ دهد مانع بزرگی از پیش‌روی صنعت خودرو و سایر صنایعی که برنامه‌ای برای توسعه دارند برداشته خواهد شد.

    ساسان قربانی - دبیر انجمن قطعه‌سازان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو