فونیکسریمکسبهتام

فعالان بازار تایر با تاکید بر ضرباهنگ کند تعرفه‌ها عنوان کردند

جنگ قیمتی چینی‌ها در صنعت لاستیک

عصر خودرو- اما و اگرهای بسیاری درباره کیفیت کالاهای چینی وجود دارد و در حالی که عده‌ای معتقدند کالاهای چینی از کیفیت لازم برخوردار نیست، برخی عنوان می‌کنند «هرقدر پول بدهید، همان‌قدراش می‌خورید».

جنگ قیمتی چینی‌ها در صنعت لاستیک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بدین ترتیب اگر خواهان کالاهای با کیفیت از نوع چینی هستیم، این اجناس نیز درجه‌بندی شده و فعال این حوزه می‌تواند نسبت به واردات محصول درجه یک چینی اقدام کند.


    تمایل مصرف‌کننده به کالای وارداتی
    عباس سماواتی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر و روغن  دیدگاه خود را نسبت به درصد تعرفه‌ها اعلام کرد و گفت: هر اندازه میزان تعرفه و به همان نسبت ارز افزایش یابد، قیمت لاستیک نیز در داخل افزایش می‌یابد و توان مردم را در خرید محصولات مورد نیاز کاهش می‌دهد. وی افزود: به نظر می‌رسد اگر میدان رقابت به وجوداید و در همان حال قیمت ارز ثابت بماند و تعرفه‌ها با ضرباهنگ کمتری صعود داشته باشد، فشار کمتری به مصرف‌کننده وارد خواهد آمد. این فعال صنعت قطعه‌سازی گفت: اگر بحث حمایت از مصرف‌کننده مطرح است، این روند با افزایش تعرفه‌ها و تعیین 9درصد مالیات بر ارزش‌افزوده اتفاق نخواهد افتاد و این موارد باعث می‌شود تا بازار و اقتصاد راکد بماند. زیرا امروز هیچ کسبه و واحد صنفی نمی‌تواند درآمدی داشته باشد که بتواند هزینه خرج و دخل خود را تامین کند، در نتیجه بازار راکد شده و نتیجه این می‌شود که بازار راکد باشد و اقتصاد رونق نداشته باشد. وی با تاکید بر اینکه باید از تولید داخل حمایت شود تا توان رقابت داشته باشند، اظهار کرد: امروز در دنیا فعالان این صنعت، در زمان کوتاهی نشان(برند) تازه‌ای وارد بازار می‌کنند اما تولیدات داخلی همچون برخی از کالاهای دیگر کشور، تکرار همان مدل‌های قدیمی است و گزینه‌های جدیدی اضافه نمی‌شود. وی تاکید کرد: به هر حال باید اجازه دهیم که مردم خود انتخاب کنند و مانع سلیقه مردم نشویم زیرا سیاست‌های تحمیلی پاسخگو نیست. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر و روغن در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر اینکه محصولات چینی مورد اعتراض مصرف‌کننده است و همواره از کیفیت این محصولات گلایه می‌شود نیز گفت: این روند واقعیت ندارد زیرا تولیدکنندگان چینی نیز باید استانداردهای بین‌المللی داشته باشند و کالاهای بی‌کیفیت مربوط به لاستیک‌های درجه دوم و سوم چینی است. او اضافه کرد: چینی‌ها سعی دارند کالای باکیفیت تولید کنند تا بتوانند به کشورهای دیگر صادرات داشته باشند. به طور قطع آنها نمی‌خواهند مشتری‌های خود را از دست بدهند. همچنین درباره لاستیک‌های هندی و تایوانی نیز همین‌گونه بوده و این دست از تولیدکنندگان نیز استانداردهای ویژه‌ای دارند که نسبت به رعایت آن اقدام می‌کنند.


    ضرورت ایجاد فضای رقابتی
    سماواتی اظهار کرد: کسانی که ادعای بی‌کیفیتی محصولات وارداتی در این صنعت (تایر) را دارند می‌خواهند ارزش کالای تولیدی را پایین بیاورند که این امکان وجود ندارد بنابراین باید فضای رقابتی به وجود آید، اگر ادعای بی‌کیفیتی داریم تولیدکننده داخلی باید اقدام به تولید لاستیک‌های باکیفیت‌تری کند. وی در ادامه به مدل‌های جدید در صنعت تایر اشاره کرد و گفت: امروز همه لاستیک‌های دنیا سیمی است در حالی که در کارخانه‌های داخلی به استثنای چند کارخانه این توان‌مندی وجود ندارد و لاستیک‌ها همگی نخی هستند که برای امروز قابل استفاده نیست. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر و روغن یادآور شد: امروز حتی لاستیک‌های توپری زده می‌شود که پنجری ندارد، آسیب نمی‌بیند و عمر بسیاری دارد اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. این فعال صنعت تایر در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای حمایت از تولید داخل چیست، گفت: تولیدکنندگان داخلی مشکلات ویژه‌ای دارند که نیاز است دولت برای سرپا ماندن آنها کمک‌های مادی و معنوی داشته باشد. در این‌باره ضروری است دانش تولیدکننده داخل ارتقا یافته و به فناوری‌های روز دنیا مجهز شود. او ادامه داد: حل این مشکلات تنها از عهده دولت برمی‌آید و مردم یا واحد صنفی نمی‌توانند بدون حمایت دولت کاری از پیش ببرند. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر و روغن اشاره کرد: از آنجا که نقدینگی محدود است تولیدکنندگان کالاهای خود را پیش فروش می‌کنند. به همین دلیل کسی راغب به خرید تایر تولیدی نیست. وی در پاسخ به دلایل وقوع این اتفاق نیز اظهار کرد: از آنجا که در بحث لاستیک‌های وارداتی، جنس به واحد صنفی داده می‌شود، بابت آن چک‌هایی دریافت می‌شود، در حالی که تولیدکننده داخلی هزینه را از پیش گرفته و بعد از یک ماه جنس را تحویل می‌دهد.


    تاثیر تعرفه‌ها بر تولید داخل با نرخ آزاد
    مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران نیز درباره اظهارات کارشناسان مبنی بر بی‌تاثیری تعرفه‌های گمرکی در حمایت از تولید داخل نیز اظهار کرد: در صنعت تایر نرخ ارز برای واردات آزاد بوده و تنها افراد می‌توانند بدون انتقال ارز نسبت به واردات تایر اقدام کنند در نتیجه تعرفه موثر خواهد بود. وی گفت: در گذشته واردکنندگان با استفاده از ارز مبادله‌ای، اقدام به واردات تایر می‌کردند و از آنجا که ارز دولتی با ارز آزاد حدود 20درصد اختلاف قیمت داشت، 20درصد از میزان تعرفه خود به خود پوشش داده و خنثی می‌شد. این فعال صنعت تایر ادامه داد: مسئله دیگر در واردات مسئله دامپینگ (کاهش مصنوعی قیمت برای فتح یک بازار معین) است. امروز در کشور چین، امکانات و مشوق‌های متعددی برای گسترش صادرات تایر تعیین می‌شود. چین ظرفیت بسیار بالایی در تولید تایر ایجاد کرده است. به‌طوری‌که براساس گزارش‌های منابع بین‌المللی، ظرفیت تولید تایر در این کشور در حدود 80 درصد مصرف کل کره زمین است. در نتیجه این کارخانه‌ها یا باید ورشکست شوند یا بتوانند صادرات داشته باشند که از این رو برای صادرات مشوق‌های مختلفی تعین شده است. او در ادامه از تعرفه‌های ویژه کشورهایی نظیر امریکا، هند، ترکیه، برزیل، روسیه و افریقای جنوبی در حمایت از تولیدکنندگان تایر خبر داد و گفت: این کشورها تنها برای واردات تایر چینی حمایت‌هایی تعریف کرده‌اند زیرا تایر چینی در سال‌های اخیر حضور پر قدرتی در بازارهای جهانی داشته است. به همین دلیل این کشورها دو نوع تعرفه متناسب با محصول و تولیدکنندگان به تفکیک، برای واردات تایر از چین و همچنین ویتنام در نظر گرفته‌اند. تنها در ادامه به تمهیدات چینی‌ها برای خنثی کردن این آسیب اشاره کرد و گفت: وقتی چینی‌ها با این پدیده در بازارهای جهانی روبه‌رو شدند قیمت‌ها را تا حد ممکن کاهش دادند و حتی بدون هیچ سودی در حال فروش تایر هستند. بدین ترتیب از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنند زیرا وقتی ظرفیت یک کارخانه 100 تعریف شده باشد و از آن 40درصد بهره‌برداری کند، قیمت تمام شده آن به شدت افزایش می‌یابد. این کارشناس صنعت تایر، درباره نقش ایران در این بازی اظهار کرد: این نوع جنگ قیمتی که تایرسازان چین ایجاد کردند مشمول کشورهایی نظیر ایران می‌شود. در نتیجه با سیلی از تایرهای چینی در سال‌های اخیر روبه‌رو هستیم.


    تایرهای چینی در خودروهای ایرانی
    تنها همچنین ادامه داد: با تمام تمهیداتی که دولت در نظر گرفته، انبوهی از تایرهای چینی در سال گذشته وارد شده و شواهدی وجود دارد که حتی خودروسازان اقدام به ورود تایر کرده‌اند و بسیاری از خودروهایی که یکی از شرکت‌های خودروساز تحویل مردم داده با تایرهای چینی است.  او تصریح کرد: اگر تایری وارد نشده باشد با تمهیداتی که وجود داشته نباید تایری در انبارها می‌ماند.
    عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر در واکنش به این مطلب که گفته می‌شود تایر تنها با سفارش تولید می‌شود، گفت: تایر در ایران از اقلامی نیست که براساس سفارش مشتری تولید شود و نمی‌توان خط تولید را متوقف کرد. تنها برای اینکه فشارها کمتر شود تعداد تولید را کاهش می‌دهیم. در نتیجه در سال گذشته به اندازه برنامه تولیدی که پیش‌بینی کردیم، تولید اتفاق نیفتاد زیرا انبارها پر از تایر تولیدی بود.


    تولید بالای 95درصد تایرهای سواری سیمی
    این کارشناس صنعت تایر درباره تولید تایرهای نخی، سیمی و توپر در کشور نیز گفت: تایرهای توپر مصارف ویژه‌ای دارد و برای خودروهای متعارف در جهان استفاده نمی‌شود و تنها مصرف صنعتی دارد. وی در تشریح دلایل این امر نیز اظهار کرد: تایر باید شوک جاده نامسطح را بگیرد، بنابراین باید از انعطاف کافی برخوردار باشد. از سویی بالای 95 درصد از تایرهای تولیدی سواری کشور، لاستیک سیمی رادیال تیوپی است. اما در حال حاضر در زمینه تایرهای سنگین تنها یک کارخانه در کشور اقدام به تولید تایرهای رادیال سیمی می‌کند. تنها یادآور شد: تایرهای نخی نا ایمن و بدون استاندارد نیستند، تنها به لحاظ فناوری عقب‌تر هستند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو