فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۴۹۶»

کارت سوخت می‌ماند

عصر خودرو- طرح پلکانی کردن بنزین اگرچه عمر کوتاه چند ساعته‌ای در بهارستان داشت اما به نظر می‌رسد برگرداندن مصوبه به کمیسیون تلفیق نیز نتیجه کار را به نفع برداشتن سامانه سوخت هوشمند تغییر نداد و این بار ایده حفظ کارت‌های سوخت برای اجرای همان طرح پلکانی البته با اعمال نظر دولت مطرح است.

کارت سوخت می‌ماند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، پیش از سال جدید صحبت‌هایی مبنی بر احتمال حذف سامانه سوخت بنزین طی امسال مطرح بود، اخباری که مبنای آن صحبت‌های وزیرنفت مبنی بر بی‌فایده بودن ادامه این طرح در مورد بنزین با رسیدن به قیمت تک‌نرخی، کنترل قیمت و قاچاق، بود، اما این اتفاق در سال نو محقق نشد.

    درحالیکه طبق آخرین اخبار دولت همچنان در حال بررسی ادامه یا حذف این سامانه و نظرات موافق و مخالف بود، توکلی، نماینده تهران در مجلس خطاب به دولت نامه‌ای را در مورد حذف سامانه سوخت هوشمند نوشت.

    نامه اعتراض آمیز توکلی نسبت به احتمال حذف سامانه هوشمند سوخت بنزین، در حالی نوشته شده بود که زنگنه در کمیسیون انرژی مجلس ادامه استفاده از این سامانه را غیرضروری دانسته بود.

    نامه توکلی چند روز بعد پایه مصوبه‌ای در مجلس شد که دوام آن نیز به اندازه سرعت تصویبش بود، مصوبه‌ای برای تعیین سقف 180 لیتری مصرف بنزین با نرخ1000 تومان و افزایش قیمت با عنوان عوارض به صورت پلکانی برای مصرف بیشتر تا سقف 2000 تومان.

    چند ساعت بعد از تصویب این سقف با وجود مخالفت دولت، ناگهان نمایندگان طی چند ساعت به اشکالات این مصوبه شتاب‌زده و تاثیرات آن در گران شدن بنزین و البته بازگشت به سیستم چند نرخی پی برده و این بار با نظر اکثریت، مصوبه به کمیسیون تلفیق برای بررسی ارجاع داده شد.

    حال کمیسیون تلفیق در نتیجه‌گیری خود در مورد این مصوبه اعلام کرده است که بنزین امسال گران نمی‌شود، اما برای پرمصرف‌ها دو نرخی خواهد شد.

    این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، می‌گوید چند نرخی کردن سوخت امکان‌پذیر نیست و دولت در دوران دو نرخی بودن نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کرد.

    او می‌گوید ممکن است سامانه را بتوان برای اجرای این طرح آماده کرد اما انجام کنترل‌های بعدی مشکل‌زا است.

    با این اظهارات و با توجه به اشاره‌های چندباره وزیر نفت درباره عدم لزوم ادامه سامانه به نظر می‌رسد، دیدگاه دولت به حذف سامانه سوخت نزدیک‌تر باشد با اینکه تا پیش از مصوبه مجلس در حال بررسی نظرات مخالف و موافق در این‌باره بود.

    حالا تصمیم به عهده دولت گذاشته شده است،اما نه در حد انتخاب بین بودن یا نبودن سامانه سوخت بنزین، بلکه تنها در حد اینکه سقف مصرف ماهانه و سالانه بنزین را برای مصرف‌کنندگان تعیین کند و شاید این برای حل مشکل مصوبه قبلی یعنی دخالت در امور اجرایی، به طرح جدید افزوده شده است.

    سامانه سوخت باقی می‌ماند، قیمت پایه بنزین افزایش نمی‌یابد، اما چند نرخی شدن بر مبنای مصرف هنوز مطرح است، کمیسیون تلفیق می‌گوید دولت در مورد دو نرخی شدن باید تصمیم‌ بگیرد و البته هنوز نمی‌توان مطمئن بود که منظور از دو نرخی بودن این است که تعیین پلکانی قیمت بر اساس مصرف کنار گذاشته می‌شود و برای تمام پرمصرفان یک نرخ جداگانه اعمال خواهد شد یا منظور از دو نرخی همان تعیین پلکانی قیمت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو