فونیکسریمکسبهتام

در جلسه امروز شورای شهر تهران تصویب شد

افزایش ۳۰درصدی نرخ پارکینگ های عمومی پایتخت

عصر خودرو- اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی شهر تهران متناسب با نرخ تورم سالانه موافقت کردند.

افزایش ۳۰درصدی نرخ پارکینگ های عمومی پایتخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورا لایحه «تعیین نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی در شهر تهران» در شرایطی مورد بررسی قرار گرفت که از سال 93 تا کنون افزایش نرخی در این بخش به تصویب نرسیده بود و احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در توضیح این لایحه گفت: همانطور که می‌دانید حق توقف پارکینگ‌های عمومی شهر تهران دو سال است ثابت بوده و هیچ افزایشی نداشته است.

     

    وی ادامه داد: از آنجا که مشکل پارکینگ یکی از موضوعات مهم در ترافیک تهران است لذا باید انگیزش لازم برای ایجاد کنندگان پارکینگ نیز لحاظ شود و در این راستا ما پارکینگ‌ها را در 3 محدوده قیمت گذاری کردیم که شامل محدوده داخل طرح ترافیک، محدوده زوج و فرد و خارج از محدوده زوج و فرد می‌باشد.

     

    وی تصریح کرد: در این دسته بندی نرخ توقف در محدوده طرح گران تر و خارج از محدوده زوج و فرد ارزان‌تر دیده شده است.

     

    رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل اضافه کرد: پارکینگ‌ها همچنین از نظر مسقف بودن و غیر مسقف بودن نیز دسته بندی می‌شوند که پارکینگ‌های مسقف نرخ بالاتری خواهد داشت.

     

    محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز گفت: ما به واسطه ی اینکه شهروندان ترغیب شوند که از وسایل حمل و نقل شخصی در محدوده طرح ترافیک استفاده نکنند نرخ این محدوده را از بقیه محدوده‌ها گران‌تر کردیم چرا که در این محدوده وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه ی کافی وجود دارد؛ ولی برای خارج از محدوده زوج و فرد کمترین میزان افزایش نرخ را در نظر گرفتیم که در حدود 7 درصد سالانه است.

     

    رییس کمیته حمل و نقل تصریح کرد: مشکل جای پارک امروزه یکی از مشکلات اساسی شهر تهران است و باید با تدابیر ویژه این مشکل را حل کرد و که یکی از آنها ترغیب شهروندان به استفاده از فضای پارک در خارج از محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد است.

     

    مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: موضوعی که در این باره مطرح است این است که ساخت پارکینگ ها یک موضوع دو طرفه است یعنی اگر نرخ حق توقف ها را افزایش دهیم برای سازنده پارکینگ ها توجیه اقتصادی دارد ولی مردم استقبال نمی کنند و اگر هم نرخ ها را افزایش ندهیم گرچه مردم استقبال می کنند ولی برای سازنده گان توجیه اقتصادی ندارد.

    چمران در ادامه این سخنان افزود: اگر این پارکینگ ها خدمات عمومی ارائه می دهند باید از نرخ مصوب شورا تبعیت کنند.

    اقبال شاکری رییس کمیته عمران نیز گفت: در این لایحه باید پارکینگ های مجتمع های تجاری شهر تهران نیز دیده شود چرا که آنها نیز فضای پارک عمومی ایجاد کرده اند. لذا نرخ پیش بینی شده باید برای آن ها نیز لحاظ شود.

     

     

    در ادامه جلسه سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در حال حاضر هزینه ایجاد یک فضای پارکینگ در جنوب شهر بالغ بر 50 تا 60 میلیون تومان است در حالی که در شمال شهر این رقم به 90 میلیون تومان هم می رسد و این در حالی است که یکی از مشکلات اساسی در ایجاد ترافیک گردش بی مورد خودروها برای پیدا کردن جای پارک است که بعضا یک لاین خیابان را نیز اشغال می کنند.

     

    تشکری افزود: در این شرایط چه اشکالی دارد که سازندگان پارکینگ ها در برابر خدماتی که ارایه می کنند بهایی را دریافت کنند و این در شرایطی است که با اقتصادی شدن این امر ما می توانیم از ظرفیت هایی نظیر استفاده از معابر زیر سطحی و نیز مشارکت بخش خصوصی بهره گیریم.

     

     

    بر اساس گزارش اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه جلسه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد: پیشنهاد های کمیسیون عمران و کمیسیون برنامه و بودجه نزدیک به هم بود از اینرو با تلفیق این دو پیشنهاد و نیز در نظر گرفتن نرخ تورم سالیانه که بالغ بر 15 درصد بوده و در دوسال بالغ بر 30 درصد می شود لذا می توان گفت نرخ حق توقف در پارکینگ ها عمومی شهر تهران به طور میانگین 30 درصد افزایش یابد.

     

    چمران خاطر نشان کرد: ما با اینکه داخل محدوده طرح ترافیک حق توقف ها گران تر باشد موافقیم چرا که در این محدوده اولویت با حمل و نقل عمومی است لذا افزایش 30 درصدی به طور میانگین خواهد بود.

     

    در پایان، این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و اعضای شورا به اتفاق با آن موافقت کرده و این لایحه به تصویب رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو