فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۴۷۹»

متوسط مصرف بنزین هر خودرو در سال ۹۴

چند درصد خودروها بیشتر از ۱۸۰ لیتر در ماه مصرف دارند؟

عصر خودرو- قیمت بنزین در جریان بررسی لایحه بودجه تبدیل به یکی از موضوعات پیچیده شده است. پیچیدگی موضوع هم از آن جایی بیشتر شد که نمایندگان مجلس در اقدامی عجولانه و تعجب برانگیز به پیشنهادی رأی دادند که خیلی زود متوجه شدند بسیار خام و ناپخته است؛ متوسط مصرف بنزین کشور در سال گذشته این واقعیت را روشن می کند.

متوسط مصرف بنزین هر خودرو در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی پس از تصویب تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، پیشنهاد احمد توکلی به تصویب رسید و به تبصره هدفمندی الحاق ش. اما بعد از چند ساعت با بررسی ابهامات این مصوبه عجولانه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون تلفیق بودجه خواست تا این ابهامات را بررسی کند و پس از رفع، آن را به صحن ارجاع دهد.

    در نهایت، رئیس مجلس اخطار و ابهام مطرح شده را به رای گذاشت که نمایندگان با 143 رای موافق، 14 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن، با ارجاع تبصره الحاقی به تبصره 14 لایحه بودجه، موافقت کردند.

    بر اساس این الحاقیه، دولت مکلف بود حداکثر 4 ماه پس از تصویب این قانون تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین شامل بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفاً با استفاده از کارت مذکور بر اساس احکام زیر مجاز بود:

    برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول، نسبت به مقدار مصرف پایه، 500 تومان و در پلکان های دوم و سوم به ترتیب 750 و 1000 تومان و مازاد بر مصرف 180 لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به عنوان عوارض موضوع بند 4 فوق دریافت خواهد شد.

     

    این مدل در حالی به سرعت به تصویب نمایندگان مجلس رسید که بررسی میزان مصرف بنزین در کشور، واقعیت های دیگری را آشکار می کند.

    سال گذشته در کشور روزانه حدود 71 میلیون لیتر بنزین مصرف شده است. به این ترتیب در سال 94 مصرف بنزین کل کشور 25 میلیارد و 915 میلیارد لیتر بوده است.

    تعداد کل خودروهای بنزین سوز در کشور 14 میلیون دستگاه، خودروهای دوگانه‌سوز4 میلیون دستگاه و خودروهای گازوییلی هم حدود 1 میلیون دسگاه است. تعداد موتورسیکلت ها هم بالغ بر ده میلیون دستگاه براورد می شود.

    از این 14 میلیون خودروی بنزین سوز، حدود 400 هزار دستگاه تاکسی و 2 میلیون دستگاه وانت بار است و به این ترتیب کل تعداد خودروهای شخصی بنزین سوز در حال حاضر 11.5 میلیون دستگاه است.

    بدون در نظر گرفتن خودروهای دوگانه سوز و گازوئیلی متوسط سالانه مصرف بنزین هر خودرو حدود 1851 لیتر و ماهانه حدود  154 لیتر و متوسط روزانه مصرف بنزین هر خودرو 5 لیتر بوده است.

    با احتساب این میزان مصرف بنزین باید گفت متوسط پیمایش هر خودرو در روز با در نظر گرفتن مصرف 10 لیتر در 100 کیلومتر می توان گفت هر خودرو در روز سال گذشته 50 کیلومتر در روز حرکت داشته است.

    به این تریب و در صورت درستی این محاسبات به نظر نمی رسد سقف 180 لیتری برای مصرف ماهانه بنزین تفاوت چندانی در درآمدها و.. دولت ایجاد کند و مشخص نیست هدف نمایندگان از موافقت با این مدل چه بوده است؟

    محمدرضا پورابراهیمی  سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس نیز در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره مبنای محاسبه 180 لیتر مصرف ماهانه گفت: " فکر نمی کنم دوستان محاسبات دقیقی انجام داده باشند".

    وی افزود:" اصلا پیش بینی نمی کردیم نوبت و وقت به بررسی این بند از تبصره برسد ولی نوبت رسید و نمایندگان هم بدون پش زمینه لازم و شاید بیشتر به اتکای آقای توکلی که پیشنهاد دهنده این طرح بودند، موافقت خود را اعلام کردند".

    سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد:" هدف ما بیشتر این بود که دولت را ملزم به ادامه بکارگیری کارت سوخت کنیم و بحث و بررسی جدی در مورد قیمت بنزین صورت نگرفته بود".

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو