فونیکسریمکسبهتام

کار ۹ شرکت قطعه‌سازی با شرکای خارجی به مرحله نهایی رسید

معتبرترین شرکت تامین قطعات ایمنی خودرو به ایران می‌آید

عصر خودرو- تامین‌کنندگان قطعات خودرو، پس از رسیدن به توافق هسته‌ای، از نخستین گروه‌های صنعتی بودند که رایزنی‌ها و مذاکرات خود را با شرکت‌های خارجی برای شراکت آغاز کردند.

معتبرترین شرکت تامین قطعات ایمنی خودرو به ایران می‌آید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز،  نمایندگان قطعه‌سازان ایرانی در همه سفرهای رئیس‌جمهور و هیات‌های رسمی ایران به کشورهای اروپایی حضور داشته و تفاهم‌نامه‌های زیادی هم پس از اجرای برجام به امضا رساندند که از جمله آنها امضای تفاهم‌نامه با انجمن‌های قطعه‌سازی هند، ایالت باواریای آلمان و ترکیه بود. اما یکی از انتقاداتی که به این روند وارد شد، نبود بعد اجرایی در این امضاها بود، حالا اما ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید که 9 شرکت قطعه‌سازی ایرانی با شرکای اروپایی خود وارد فاز اجرایی شده‌اند. با او درباره تحولات صنعت قطعه‌سازی در پسابرجام گفت‌وگو کرده‌ایم.

    یکی از نکات قوتی که مسئولان اجرایی دومین همایش بین‌المللی خودرو درباره آن سخن می‌گفتند، تفاهم‌نامه‌ها و مذاکرات قطعه‌سازان ایرانی با قطعه‌سازان مطرح خارجی در حاشیه این همایش بود، اکنون پس از گذشت یک‌ماه، طبعا باید دستاوردهای آن مشخص شده باشد. آیا خروجی ویژه‌ای از این مذاکرات صورت گرفته است؟

    همزمان با این همایش، جلساتی تشکیل شد که در آن شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی با شرکت‌های همسان خارجی خود مذاکراتی داشتند. بخشی از این مذاکرات ادامه مذاکرات پیشین بود که نتایجش در زمان برگزاری کنفرانس و هفته‌های پس از آن اعلام شد. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلساتی با مدیران ارشد شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی خارجی بر تولید قطعات محصولات در ایران تاکید کردند.

    از سوی دیگر این کنفرانس آغازگر مذاکرات جدیدی نیز بود. در این کنفرانس انجمن‌های قطعه‌سازی انگلیس، فرانسه، ترکیه و هند نیز اعلام کردند که اعضای خودشان را برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب خواهند کرد. با توجه به صحبت‌های نافذ آقای رئیس‌جمهور که در آن به موضوع حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران اشاره شد، بسیاری از شرکت‌های خارجی با دلگرمی بیشتری در جلسات حضور پیدا کردند.

    در آغاز سال جدید یک هیات ایرانی به اتریش سفر کرد که در این بین نمایندگانی از طرف قطعه‌سازان ایرانی حضور داشتند. دستاورد سفر اتریش چه بود؟

    در این سفر انجمن قطعه‌سازان ایران با بزرگ‌ترین خوشه صنعتی اتریش توافق‌نامه امضا کردند و همچنین دو توافق‌نامه دیگر با اتاق‌های بازرگانی اتریش و ایالت سازنده قطعات خودروی اتریش به امضا رسید.

    اهداف اصلی این توافق‌نامه‌ها چه بود؟

    این توافق‌نامه‌ها بر همکاری مشترک میان شرکت‌های دو کشور تاکید دارد. ایجاد شرکت‌های مشترک برای پیگیری همکاری شرکت‌های ایرانی و اتریشی، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در ایران و اتریش و برنامه‌ریزی برای استفاده از بازارهای صادراتی دو کشور از دیگر اهداف این توافق‌نامه‌ها است.

    هفته گذشته هیاتی اقتصادی از هند به ایران آمده بود، آیا قطعه‌سازان ایرانی نیز با این هیات مذاکره کرده‌اند؟

    ما توافق‌نامه‌ای با قطعه‌سازان هندی امضا کرده‌ایم که در آن به استفاده از بازارهای مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک میان این دو کشور در زمینه قطعه‌سازی از بندهای این توافق‌نامه بوده است که البته در چند هفته آینده هیات دیگری از هند برای پیگیری اجرایی شدن توافقات انجام شده به ایران خواهند آمد.

    یکی از انتقادات جدی که به روند فعالیت قطعه‌سازان وارد می‌شود، این است که تاکنون قطعه‌سازان ایرانی صرفا به امضای توافق‌نامه اکتفا کرده و خروجی آنها قابل لمس نیست. به اعتقاد شما خروجی این توافق‌نامه‌ها چه زمانی مشاهده خواهد شد؟

    بله، اکنون ما فعلا در مرحله امضای توافق‌نامه‌ها هستیم و برای ورود به روند اجرایی باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذاریم. اگر قرار است ما کارخانه مشترکی را ایجاد کنیم، طبیعتا ابتدا باید توافق کنیم و بخش‌های همکاری و مسئولیت‌های هر طرف مشخص شود. این توافقات در مرحله اول روی کاغذ می‌آیند و سپس وارد فاز اجرایی می‌شوند. اکنون نمونه‌های زیادی را داریم که توافقات را انجام داده و وارد فاز اجرایی شده‌اند.

    مثلا کدام توافقات؟
    اگر اجازه بدهید من نام شرکت‌ها را نبرم تا زمانی‌که خود شرکت‌ها موضوع را مطرح کنند اما اکنون 9 شرکت قطعه‌سازی ایرانی با برندهای شناخته شده جهانی وارد فاز اجرایی شده‌اند.

    نام شرکت‌های خارجی را می‌توانید بگویید؟

    شرکت‌هایی که اکنون وارد فاز اجرایی با قطعه‌سازان ایرانی شده‌اند آلمانی، فرانسوی و اتریشی هستند.

    این شراکت‌ها مربوط به کدام بخش از قطعات خودرو است؟

    بخش قطعات ایمنی خودروهای داخلی که یکی از مهم‌ترین مطالبات مشتریان است، از جمله موضوعات این شراکت‌ها است که معتبرترین شرکت دنیا در زمینه تامین این قطعات به ایران خواهد آمد. با ورود این شرکت سطح ایمنی خودروهای داخلی بسیار بالا خواهد رفت. همچنین در زمینه قطعات تزیینی خودرو نیز مذاکرات به مرحله اجرایی رسیده است که به اعتقاد من بخش مهمی از اینها نتیجه سومین کنفرانس بین‌المللی خودرو و سخنان آقای رئیس‌جمهور در این کنفرانس است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو