فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۴۷۴»

واردات بنزین به ۱۸ میلیون لیتر در روز رسید

حکم قانون برنامه برای پایان واردات

عصر خودرو- واردات بنزین براساس مجوزی که ماده ۱۲۹ قانون برنامه پنجم داده است تا زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید نرسیده برای رفع نیاز کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

واردات بنزین به ۱۸ میلیون لیتر در روز رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس؛ وزارت نفت «هیچگاه در واردات بنزین از سقف تعیین شده در مصوبه هیئت دولت عدول نکرده است.»، این جمله‌ای است که امروز شاهرخ خسروانی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراروده‌های نفتی در گفت‌وگویی کوتاه با سایت اطلاع رسانی وزارت نفت اعلام کرده است.

    در بخشی از این مصاحبه آمده است واردات بنزین تابع سه فاکتور میزان تولید کشور، میزان مصرف بنزین و میزان ذخایر استراتژیک بنزین در کشور است که در طول سال ما این سه فاکتور را  مدیریت و براساس نیاز کشور، حجم واردات را تنظیم می کنیم.

    بررسی خبرنگار فارس حاکی است در نیمه اول سال گذشته تولید بنزین در کشور حدود 65 میلیون لیتر بوده و با مشکلات عدیده‌ای که برای پالایشگاه امام خمینی اراک پیش آمد به 60 میلیون لیتر کاهش یافت، از طرفی مصرف حدود 72 میلیون لیتری و همچنین ذخیره سازی بنزین موجب شد تا دولت روزانه 9 تا 9.5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور کند.

    اما در سال جاری به دلیل افزایش مصرف و ثابت بودن تولید بنزین در کشور از فروردین ماه شاهد افزایش واردات بنزین به کشور هستیم که حجم واردات تا 18 میلیون لیتر در روز نیز می رسد.

    این گزارش اضافه می کند واردات بنزین براساس مجوزی که ماده 129 قانون برنامه پنجم داده است تا زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید نرسیده برای رفع نیاز کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

    البته واردات بنزین با تهاتر نفت کوره صورت می گیرد که ظاهرا منجر به دلالی هایی در این زمینه شده است.

    همانطور که در بالا به آن اشاره شد واردات بنزین تا زمانی صورت خواهد گرفت که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید برسد و ظاهرا به دلیل مشکلات مالی نام این پالایشگاه از میزان تولید بنزین در فهرست سال 95 شرکت ملی پالایش و پخش حذف شده است، هنوز علت این کار مشخص نیست و شاید مسائل مالی دلیل کندی در میزان پیشرفت این مگا پروژه باشد.

    به هرحال وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش اواخر سال گذشته قول دادند تا فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار بیاید که با ورود آن روزانه حدود 12 میلیون لیتر به حجم تولیدات بنزین کشور اضافه خواهد شد.

    اما با میزان مصرف بنزین و حجم واردات کنونی این فراورده به نظر می رسد سال 95 نیز وادرات بنزین ادامه پیدا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط