فونیکسریمکسبهتام

بررسی وضعیت تصادفات سیستان و بلوچستان در نوروز؛

پایانی سیاه بر روزی های سفید تعطیلات نوروزی

عصر خودرو- نوروز امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار تردد در محورهای سیستان و بلوچستان نشان از افزایش ۳۰ درصدی تردد ها در این دیار و افزایش رشد حوادث رانندگی حکایت داشت.

پایانی سیاه بر روزی های سفید تعطیلات نوروزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، مرتضی برزگر مقدم: سیستان و بلوچستان فقیرترین استان از لحاظ جاده های استاندارد است و امسال نیز با توجه به حجم بالای سفر دو میلیون و 800 هزار مسافر نوروزی، جولانگاه حوادث تلخ جاده ای بود که پایانی سیاه را در پی روزهای سفید سفرهای نوروزی برای مردمان و مسافران این دیار رقم زد.

    بیش از 25 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در نقاط مختلف به دلیل نبود استانداردهای لازم به کانون حوادث رانندگی با تلفات انسانی زیاد تبدیل شده است.

    به گفته کارشناسان راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکنون بیش از 200 کیلومتر بزرگراه استاندارد در قطعه های مختلف در جاده های خاش-ایرانشهر، زاهدان-زابل، زاهدان-بم ودر مساحت کمتر در شهرستان های سراوان و بلوار خلیج فارس زاهدان ایجاد شده که برای پهناورترین استان کشور با گستره 187 هزار و 500 کیلومتر مربع بسیار ناچیز است.

    نبود محل های مناسب برای استراحت رانندگان و مسافران با توجه به فاصله زیاد شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان و طولانی بودن فاصله شهرها از یکدیگر، سبب بی میلی و نگرانی رانندگان از توقف و استراحت در کنار جاده ها و در نتیجه ادامه حرکت در مسیر، آنان را با خواب آلودگی و بروز حادثه رو به رو می کند.

    خواب آلودگی یکی از مهمترین عوامل بروز سوانح رانندگی در راه های سیستان و بلوچستان است که در صورت ایجاد مجتمع های خدمات بین راهی جدید برای استراحت رانندگان به طور قطع شاهد کاهش تصادفات ناشی از خواب آلودگی خواهیم بود که د رتعطیلات نوروز 95 در کنار این عامل می توان بی توجهی به جلو و سبقت غیر مجاز را نیز گنجاند.

    دو میلیون و 500 هزار تردد در تعطیلات نوروز

    مدیرکل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان از تردد دو میلیون و 500 هزار وسیله نقلیه در ایام تعطیلات نوروزی طی بازه زمانی 25 اسفند 94 الی 13 فروردین 95 در محورهای سیستان و بلوچستان خبر داد.

    علی خانقائی به خبرنگار مهر گفت: 195 هزار مسافر نیز طی این بازه زمانی با 12 هزار و 725 ناوگان حمل و نقل عمومی استان شامل اتوبوس، مینی بوس و سواری جابه جا شدند.

    وی گفت: براساس گزارش سامانه های هوشمند تردد شمار در سطح استان، این تعداد مسافر نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد داشته است.

    مدیر کل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان افزود: بیش از 73 درصد از مسافران درون استانی و حدود 27 درصد از مسافر برون استانی در این مدت جابه جا شدند.

    خانقائی با اشاره به تردد بیش از 2 میلیون و 500 هزار وسیله نقلیه در محورهای استان در تعطیلات نوروزی امسال، بیان کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از 54 دستگاه تردد شمار نصب شده، محورهای زاهدان به زابل و محور بمپور به ایرانشهر پرترددترین جاده های استان بودند.

    وی بیان کرد: امسال 19 مجتمع خدمات رفاهی در استان وجود داشت که به مسافران خدمات رسانی کردند.

    وی تصریح کرد: برای نخستین بار طرح نظر سنجی از مسافران نوروزی در سیستان و بلوچستان اجرا شد که حدود 60 درصد مردم از این مجتمع ها رضایت کامل داشتند.

    وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در سال 96 به عنوان مقصد گردشگردی معرفی شده اولویت این سازمان گسترش مجتمع های خدمات رفاهی با مشارکت بخش خصوصی است.

    پنج هزار نیروی پلیس در طرح نوروزی سیستان و بلوچستان فعال بودند

    فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار نیروی پلیس به منظور ایجاد امنیت و پیشگیری از حوادث در طرح نوروزی سیستان و بلوچستان فعال بودند.

    سردار حسین رحیمی به مهر بیان کرد: در این راستا مطابق با برنامه ریزی های صورت گرفته، 152 هزار نفر از مردم استان نیز در قالب های مختلف در طرح نوروزی با پلیس همکاری داشتند که این نشان از روحیه مشارکت در پیش برد اهداف است.

    فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این به خوبی نشان دهنده ظرفیت بهینه مردمی در پیش برد اهداف بود که در پیشگیری از بسیاری از حوادث نقش اثرگذاری ایفا کرد.

    تعداد تصادفات مجر به فوت در سیستان و بلوچستان 15 درصد کاهش داشته است

    فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح طرح نوروزی پلیس اظهار داشت: پلیس راه قبل از شروع تعطیلات در راستای برنامه ریزی جامع حضوری قاطع با استفاده از تمامی ظرفیت خود را در دستور کار قرار داد.

    سرهنگ ایوب شرافتی بیان کرد: در ایام نوروز همزمان با طرح سراسری طی بازه زمانی 25 اسفندماه 94 الی 14 فروردین تعداد 96 تیم پلیس راه در محورهای ارتباطی سیستان و بلوچستان حضور شبانه روزی داشتند.

    وی افزود: پلیس راه در زمان اجرای طرح در آماده باش کامل بوده و ما حتی یک نفر را مرخصی نفرستادیم تا از همه ظرفیت به منظور جلوگیری از حادثه و حتی بروز یک فقره تصادف جلوگیری کرده باشیم.

    فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان بیان کرد: طی همین بازه زمانی تصادفاتی که منجر به فوت در صحنه شد، بر اساس آمارها موجود در قیاس با مدت مشابه سال قبل در این دیار  10 درصد و در تعداد نفرات فوت شده 15 درصد کاهش را نشان می دهد.

    وی اضافه کرد: اما در بعد تصادفات منجر به جرح شاهد رشد 40 درصدی در استان سیستان و بلوچستان بودیم که جای نگرانی است و برای کاهش آن برنامه های ویژه ای در دستور کار داریم به طوری که همچنان طرح های نظارتی با جدیت در محورهای استان در حال پیگیری است.

    سرهنگ شرافتی با اشاره به فراوانی تصادفات در محورهای ارتباطی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: 47 درصد از تصادف ها در محورهای اصلی، 39 درصد در محورهای فرعی و 14 درصد در محورهای روستائی به وقوع پیوسته است.

    وی افزود: در زمینه تعداد فوت شدگان 31 درصد از تمام کشته شدگان در محور اصلی، 57 درصد محور فرعی و 12 درصد در محور روستایی به وقوع پیوسته است.

    فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان یاد آور شد: در این بازه زمانی از کل تصادفات در زمینه بیشترین وسیله نقلیه مقصر و نوع برخورد؛ واژگونی 44 درصد، برخورد جلو به جلو 21 درصد، موتور 19 درصد و برخورد با عابر 12 درصد را به خود اختصاص داده است.

    وی گفت: اما 52 درصد از تمام کسانی که طی این مدت کشته شدند طی واژگونی خودرو و انحراف از جاده بوده و 30 درصد از فوت شدگان نیز در تصادفات جلو به جلو جان خود را از دست داده اند.

    سرهنگ شرافتی بیان کرد: همچنین 55 درصد تصادفات استان در فاصله 0 تا 50 کیلومتری ورودی و خروجی شهرها بوده و 73 درصد از تعداد نفرات کشته شده نیز در همین فاصله دچار حادثه شده بودند.

    وی خستگی زیاد و عدم رعایت قوانین با توجه به نزدیکی به مقصد را مهم ترین علل کشته شدن 73 درصد از مسافران در فاصله 50 کیلومتری شهرها دانست.

    فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان بیان کرد: بیشترین علل تصادفات عدم توجه به جلو 31 درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه 25 درصد، انحراف و تجاوز به چپ  17 درصد و  تخطی از سرعت مطمئنه با 15 درصد بوده است.

    وی افزود: بیشترین ساعت وقوع تصادف در کل استان بین ساعت 16 الی 22 با 51 درصد بوده که 61 درصد از تعداد کشته شدگان را نیز در همین بازه به خود اختصاص داده که جای تامل دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو