فونیکسریمکسبهتام

بررسی هدف‌گذاری تولید یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو

هدف‌گذاری کیفی جایگزین رشد کمی

عصر خودرو- پرونده ساخت خودرو در سال ۹۴ با تولید کمتر از یک‌میلیون دستگاه به پایان رسید و این صنعت تمام فراز و نشیب‌ها را پشت‌سر گذاشت تا با ترسیم آینده‌ای پر از امید، سال ۹۵ را آغاز کند.

هدف‌گذاری کیفی جایگزین رشد کمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، براساس اعلام معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای امسال تولید یک‌میلیون و 350هزار خودرو هدف‌گذاری شده این در حالی است که خودروسازان در سال گذشته موظف به تولید یک‌میلیون و 400 هزار خودرو بودند و متاسفانه به دلایل مختلف ازجمله رکود اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم، انتظار در بازار برای تولید خودروهای جدید به هدف‌گذاری تعیین شده نرسیدند.
    براساس راهبردی که برای صنعت خودرو در سند چشم‌انداز 1404 درنظر گرفته شده، خودروسازان داخلی باید 3 میلیون خودرو به تولید برسانند و از این تعداد، یک میلیون دستگاه صادر کنند.
    اگرچه خودروسازان کشور از ظرفیت‌های کافی برای این هدف‌گذاری‌ها برخوردارند اما تناسب تقاضا باید با میزان عرضه و تولید همخوانی داشته باشد. در شرایط فعلی که قدرت خرید مردم کاهش یافته و خودرو با تمام ضروریتی که در جوامع امروزی دارد به عنوان کالایی سرمایه‌ای است و در اولویت خرید مردم قرار ندارد، اگر میزان تولید خودروسازان بیش از تقاضا (که با قدرت خرید ارتباط مستقیم دارد) باشد، باز هم قصه خودروهایی که در انبار نگهداری می‌شوند و هجمه‌های منفی به این صنعت آغاز خواهد شد.

     


    افزایش تیراژ با جایگزینی خودروهای فرسوده
    در شرایط فعلی تحلیلگران و کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند، هدف‌گذاری کیفی نسبت به هدف‌گذاری تولید باید در اولویت قرار گیرد؛ اولویتی که البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر آن تاکید ویژه دارد.
    استاد دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه  می‌گوید: تیراژ تولید یک‌میلیون و 350 هزار خودرو در سال 95 ارتباط مستقیمی با کشش بازار دارد. اگر این تعداد خودرو به تولید برسد اما قدرت خرید مردم افزایش نیابد، این خودروها در داخل به فروش نخواهد رسید.
    علینقی مشایخی معتقد است باید جایگزینی خودروهای فرسوده به‌عنوان یک راهکار برای افزایش تیراژ تولید خودروهای داخلی معرفی شود. رشد صادرات نیز در این زمینه اثرگذار است و اگر خودروسازان روی آن تمرکز کنند، به طور حتم با افزایش تیراژ تولید مواجه خواهند شد. در کنار این مسائل، خودروسازان باید به افزایش کیفیت خودروهای داخلی نیز توجه ویژه داشته باشند و به جای رشد کمی تولید خودرو، بهتر است هدفگذاری‌ها روی ارتقای کیفیت محصولات متمرکز شود.
    وی با بیان اینکه با افزایش کیفیت، علاوه بر آنکه متقاضیان خودرو در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کنند، صادرات بیشتر نیز محقق خواهد شد، در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری با خودروسازان خارجی و صادرات 30درصدی خودروسازان را به این هدف‌گذاری نزدیکتر می‌کند، اینگونه پاسخ می‌دهد: در همکاری با خودروسازان خارجی اگر این تولیدگران خارجی نقش موثرتری در مدیریت داشته باشند، می‌تواند هدف‌گذاری‌های تعیین شده برای تیراژهای تولید را میسر کند.
    مشایخی ادامه می‌دهد: صادرات محصولات داخلی در بازارهای صادراتی خودروسازان خارجی براساس الزامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده است، افزایش حجم تولید خودروسازان داخلی را به همراه خواهد داشت و آنها را به هدف‌گذاری تولید 3میلیون خودرو در افق 1404 نزدیک‌تر می‌کند.


    فعال‌سازی واحدهای تولیدی
    نقش قطعه‌سازان برای تولید خودرو و همیاری آنها با خودروسازان برای رسیدن به هدفگذاری‌های تعیین شده، انکارناپذیر است. در حال‌حاضر قطعه‌سازان مبالغ هنگفتی از خودروسازان طلب دارند که به دلیل این بدهی‌ها برخی واحدهای قطعه‌سازی تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده‌اند. با توجه به وضعیت موجود و کاهش شدید توان مالی قطعه‌سازان، اگر چاره‌ای برای رونق‌بخشی به فعالیت آنها اندیشیده نشود، این صنعتگران به ناچار تیراژ تولید خود را کاهش خواهند داد که به دنبال آن خودروسازان برای ساخت خودرو با مشکل مواجه خواهند شد.
    استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز بر این موضوع تاکید دارد و اظهار می‌کند: برای ساخت این تعداد خودرو یک مسئله وجود دارد که با توان قطعه‌سازان کشور در ارتباط است. قطعه‌سازان باید از توانایی کافی برای تولید تیراژ در نظر گرفته شده خودرو در سال 95 برخوردار باشند. خودروسازان بدهی‌های هنگفتی به قطعه‌سازان دارند به همین دلیل برخی از قطعه‌سازان، محصولات خود را به جای فروش به خودروسازان در بازار لوازم یدکی به فروش می‌رسانند.
    ابوالفضل خلخالی می‌گوید: علاوه بر این مورد با توجه به رکود تورمی که در کشور وجود دارد، واحدهای تولیدی در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارند بنابراین خودروسازان باید در زمینه فعال کردن ظرفیت‌های موجود گام بردارند.
    این استاد دانشگاه که معتقد است ظرفیت تولید خودروسازان کشور برابر با هدف‌گذاری تعیین شده در سند چشم‌انداز است (تولید 3میلیون خودرو در سال 1404)‌ اظهار می‌کند: در کشور بازار خرید یک میلیون و 350 هزار خودرو وجود دارد.
    خلخالی به این پرسش که هدف‌گذاری‌های تولید سالانه خودرو براساس چه معیارهایی تعیین می‌شود، اینگونه پاسخ می‌دهد: برای آنکه سرمایه‌گذاری‌ها به سودآوری برسد یک نقطه سر به سر وجود دارد که بعد از آن تعادل برقرار می‌شود، بنابراین تیراژها بر همین اساس تعیین می‌شود. خودروسازان با تقویت ظرفیت‌های موجود می‌توانند به تیراژهای هدف‌گذاری شده دست یابند.
    وی تصریح می‌کند: در کشور چین بیش از 20 میلیون خودرو در سال تولید می‌شود که برآورد آنها برای سال‌های آینده تولید بیش از 30میلیون خودرو است. برای کشوری مانند ایران که صنعت خودرو دارد، رسیدن به هدف‌گذاری‌ها امکانپذیر خواهد بود. بر پایه آنچه در این گزارش مطرح شد، خودروسازان کشور توانایی و ظرفیت تولید یک میلیون و 350 هزار خودرو در سال 95 را دارند و به نظر می‌رسد با تقویت قدرت خرید مردم، بازار فروش این تیراژ در کشور نیز وجود داشته باشد اما نکته مهم در هدف‌گذاری‌ها توجه به کیفیت خودروهای ساخت داخل است که امید می‌رود با توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جدید خودروهایی منطبق با استانداردهای کیفی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو