فونیکسریمکسبهتام

بررسی خدمت رسانی سازمان اتوبوسرانی کرمان و حومه؛

ارائه ۱۲ خدمت با یک کارت

۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی می‌شود

عصر خودرو- مدیرعامل اتوبوسرانی کرمان وحومه با اشاره به صدور«کرمان کارت»گفت:شهروندان بااستفاده ازکارت‌های جدید ازحداقل۱۲خدمت برخوردار می‌شوندواین اقدام درراستای طرح شهروند الکترونیک انجام شده است.

ارائه ۱۲ خدمت با یک کارت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، همه ما بارها از خدمات سازمان اتوبوسرانی استفاده کرده‌ایم و نحوه خدمت‌رسانی این سازمان در رفت‌وآمدهای شهروندان بسیار نقش دارد. یکی از مسائلی که گریبان گیر این ارگان شده است فرسودگی اتوبوس‌ها است که برای رفع این مشکل در سال گذشته نوسازی 50 دستگاه اتوبوس فرسوده در دستور کار قرار گرفت و به‌زودی با ورود آن‌ها به ناوگان ظرفیت جدیدی در این حوزه ایجاد می‌شود.

    اما مسئله دیگری که این روزها یکی از دغدغه‌های شهروندان شده است سیستم جدید بلیط الکترونیک است که به نظر می‌رسد یکی از دلایل سردرگمی شهروندان ناآشنایی آن‌ها با خدماتی است که می‌توانند از این طریق به آن دست پیدا کنند. به گفته محمود ایرانمنش مدیرعامل اتوبوس‌رانی کرمان و حومه شهروندان با استفاده از این کارت‌ها می‌توانند از حداقل 12 خدمت بهره‌مند شوند و خرید بلیط الکترونیک تنها یکی از خدمات تحت پوشش این کارت‌هاست و در آینده خدمت بیشتری از طریق کارت‌های گفته‌شده که به «کرمان کارت» مشهور هستند ارائه خواهد شد. برای تشریح بیشتر این مسائل به گفتگو با ایرانمش پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

    *چه برنامه‌هایی در ایام نوروز توسط سازمان اتوبوس‌رانی برگزار شد؟

    تور «کرمون گردی» به‌منظور بازدید مسافران و گردشگران از جاذبه‌های کرمان راه‌اندازی شد که برای این منظور یک ایستگاه ثابت در پارک مطهری در نظر گرفته‌شده بود و افراد از آن مکان توسط اتوبوس‌هایی به مکان‌های مختلف کرمان برده می‌شدند که جنبه مثبت این اقدام استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی بود.

    *برنامه‌های سال جدید سازمان اتوبوس‌رانی در سال جدید را تشریح کنید

    در سال گذشته کار بازسازی 100 درصد 50 دستگاه اتوبوس فرسوده که سال‌ها از ناوگان اتوبوسرانی خارج‌شده بودند کلید خورد و 20 روز تا یک ماه آینده وارد ناوگان می‌شوند.

    همچنین سیستم جدید بلیط الکترونیک از 20 اسفندماه سال گذشته به‌صورت آزمایشی آغاز شده که تا اردیبهشت به‌صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

    *وضعیت بهداشت اتوبوس‌ها چگونه است؟

    تمامی باجه‌های فروش بلیط اسفندماه سال گذشته نوسازی و یکسان‌سازی شد؛ همچنین کار نظافت تمامی اتوبوس‌ها هر شب انجام می‌شوند و کارواش آن‌ها نیز تقریباً به‌صورت نوبتی انجام می‌شود.

    بحث نصب کولرآبی بر روی اتوبوس‌هایی که فاقد سیستم خنک‌کننده هوا هستند نیز در دستور کار قرار دارد.

    با توجه به مشکلات مالی امکان نوسازی در ناوگان وجود ندارد اما به سمت بازسازی اتوبوس‌ها رفته‌ایم و سعی می‌کنیم با این قبیل اقدامات مشکل آلودگی هوا را کاهش دهیم.

    *علت تعویض سیستم کارت بلیط الکترونیک اتوبوس‌ها را بیان کنید

    سیستم قدیم کارت بلیط الکترونیک هفت سال پیش در کرمان به بهره‌برداری رسید که در شرایط کنونی این سیستم دیگر جوابگو نیست و کارایی مطلوب را ندارد. سیستم جدید بلیط الکترونیکی کارایی بیشتری نسبت به سیستم قدیمی دارد.

    شهروندان با استفاده از کارت‌های جدید می‌توانند از حداقل 12 خدمت برخوردار شوند و این اقدام در راستای طرح شهروند الکترونیک انجام‌شده است.

    بر این اساس در آینده تمامی خدمات شهرداری باید به‌صورت الکترونیک انجام شود و درنهایت شهروندان مجبور بودند که برای هر خدمت یک کارت ویژه تهیه‌کرده و مبلغی برای آن پرداخت کنند؛ اما بر اساس نظر شهردار کرمان کارتی تحت عنوان «کرمان کارت» صادر شد که شهروندان با استفاده از آن می‌توانند از تمام خدمات شهرداری در قالب این کارت بهره‌مند شوند.

    همچنین این کارت دارای سیستم ای دی ال و ای اف سی است که با این روش‌ها می‌توان وضعیت اتوبوس را کنترل کرد و چنانچه اتوبوس از مسیر خارج شود یا زیاد توقف کند قابل‌تشخیص است.

    کارت‌های قدیمی همچنان توسط رانندگان اتوبوس‌ها پذیرفته می‌شود؛ قیمت نهایی کارت‌های قدیمی هزار و 500 تومان بود که سازمان، کارت‌های قدیم را با بالاترین قیمت می‌پذیرد به این صورت که چنانچه افراد کارت‌های قدیم را تحویل دهند هزار و 500 تومان از قیمت کارت‌های جدید که پنج هزار تومان است کسر می‌شود و افراد باید مابقی هزینه را پرداخت کنند.

    هم‌اکنون سیستم و کارت‌های قدیم نیز فعال است و سیستم جدید به‌صورت آزمایشی در حال انجام است. قیمت تمام‌شده «کرمان کارت» هفت هزار تومان است اما با توجه به تمهیدات اندیشیده شده «کرمان کارت» باقیمت پنج هزار تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

    قرارداد سیستم جدید بلیط 10 ساله است و افراد توجه داشته باشند که میزان شارژ کارت‌های قدیمی قابل‌انتقال به کارت‌های جدید است.

    *سازمان اتوبوس‌رانی چه مناطقی در حومه شهر کرمان را پوشش می‌دهد؟

    بر اساس قانون این سازمان مناطق بیشتر از 35 کیلومتر را پوشش نمی‌دهد و در بخش مرکزی کرمان، کوهپایه، شرف‌آباد، اختیارآباد، چترود، ماهان و باغین سرویس‌دهی می‌کند.

    در واقع سازمان اتوبوس‌رانی کرمان و حومه تمام‌مسیرهای اصلی را سرویس‌دهی می‌کند و درمجموع هزار و 300 ایستگاه در سطح شهر کرمان وجود دارد.

    *شهروندان از چه طریق می‌توانند تخلفات صورت گرفته در این زمینه را به گوش مسئولان برسانند؟

    برای این منظور سامانه پیامکی 10000921 در نظر گرفته‌شده است. کار رانندگان این سازمان بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و گرفتاری طولانی‌مدت در ترافیک بسیار دشوار است اما چنانچه مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد افراد با ارائه کد اتوبوس و مشخصات راننده می‌توانند مشکلات را برای بررسی بیشتر گزارش کنند.

    *وضعیت معوقات پرداختی سازمان اتوبوسرانی کرمان و حومه چگونه است؟

    حقوق تمامی نیروهای رسمی این سازمان تا پایان سال گذشته پرداخت‌شده است و حقوق نیروهای قراردادی که تا اسفندماه پرداخت‌نشده در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط