فونیکسریمکسبهتام

مشاور خودرویی وزیر صنعت تشریح کرد

دلیل منفی خوردن اخیرخودرویی ها

عصر خودرو- پس از رشد چشمگیر سهام شرکت‌های خودروسازی در بازار سرمایه طی ماه‌های اخی، طی روزهای اخیر شاهد کاهش ارزش سهام این صنعت در بورس بوده‌ایم.

دلیل منفی خوردن اخیرخودرویی ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از رادیو سهام ، بنابراین در گفت‌وگو با بیوک‌علی مرادلو، مشاور خودرویی وزیر صنعت، به بررسی افت ارزش سهام خودرویی‌ها طی روزهای اخیر پرداختیم.
    1- موضوع بحث ما درباره نماد خودرویی ها در بورس است؛ به نظر شما با توجه به افت این نمادها در چند وقت اخیر، آیا رشد خودرویی ها به پایان رسیده است؟ دلیل منفی شدن چند روزه این سهم ها چیست؟

    نه به هیچ وجه رشد این صنعت پایان نپذیرفته است؛ بخشی از افزایش قیمت های چند وقت اخیر را می‌توان به دلیل هیجان بازار دانست، از سویی دیگر به هر حال خودرویی ها در پایان سال عملکرد خوبی داشتند و به هر حال فروش خوبی را نیز رقم زدند. اما مقدار افزایش ارزش سهم این صنعت در آن حدی نبود که ما شاهد بودیم، بلکه بازار دچار هیجان شده بود و به نظر من در حال حاضر شاهد برگشت آن به سمت وضعیت نرمال هستیم.
    2- پس به نظر شما رشد اخیر، یک حباب قیمتی بوده است؟

    بله، دقیقا همین طور است.
    3- درحال حاضر که این شرکت ها به این میزان رشد کرده اند، اگر بخواهند با شرکت های خارجی قرارداد ببندند و سود واقعی از مشارکت با شرکت های خارجی را در صورت‌های مالی خود داشته باشند، به نظر شما چه قیمت هایی در نماد خودرویی ها شاهد خواهیم بود؟ آیا شاهد رشد در این قیمت ها خواهیم بود؟

    قطعا هر چقدر کارکرد شرکت ها بهتر باشد، رشد قیمت ها نیز به دنبال آن خواهد آمد. اما موضوع مهم این است که با بستن قرارد دادها، در کوتاه مدت شاهد این سودها نخواهیم بود و هر کدام از این قراردادها برای نشان دادن عملکرد خود نیاز به زمانی یک تا دو سال دارد تا این تغییرات را در عرصه مالی شاهد باشیم، بنابراین اگر سرمایه گذاری ها به درستی انجام شود، به ثمر رسیدن آن به یک پروسه زمانی نیاز دارد.
    حتما بخوانید :  سود بانکی و قیمت نفت، دو عامل تعیین کننده روند بورس در سال 95

    من معتقد هستم که ممکن است باز هم در بورس شاهد جهش های یک‌باره قیمت باشیم، اما این جهش‌ها نیز حبابی خواهد بود و بعد از مدتی قیمت‌ها به حالت عادی خود باز می‌گردد.
    4- از زمان بسته شدن این قرارد دادها در یکی دو ماه قبل تا به امروز تاکنون چه اتفاقاتی در این شرکت های خودرویی عملیاتی شده است ؟

    کارهای عملیاتی هنوز شروع نشده است؛ به هر حال تا کنون بحث ضمائم قراردادها مطرح بوده تا توافقات در مسائل مختلف انجام شود. البته در خودرویی‌ها یک قرارداد بیشتر نبوده و آن هم قرارد داد با شرکت پژو است و قرارداد با شرکت رنو هنوز به نتیجه نرسیده است.
    5- با توجه به این قراردادها، آیا ممکن است که لیدر بودن خودرویی ها را در بازار سرمایه شاهد باشیم، یا این لیدر بودن به پایان رسیده است؟

    من فکر می کنم که خودرویی ها باز هم رشد می کنند و دباره رهبری بازار سرمایه را به دست می گیرند.
    6- سوال دیگری که مطرح می شود این است که دلیل فروش حقوقی ها مانند بازنشستگی فولاد در سایپا چیست؟

    من فکر می کنم با توجه به افزایش قیمتی که سهم خودرویی‌ها پیدا کرده‌اند، خود این حقوقی‌ها هم در وضعیت خوبی نیستند، به خصوص همین مورد صندوق بازنشستگی فولاد به دلیل اینکه با مشکلات متعددی مواجه هستند، به نقدینگی نیاز دارند، بنابراین اقدام به فروش سهم خود کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط