فونیکسریمکسبهتام

لایه‎های پنهان تخلفات موتورسیکلت‌سواران در زنجان

وقتی شور جوانی تخلف‌آفرین می‎شود

عصر خودرو- بروز شور جوانی یکی از لایه‎های پنهان، تخلفات موتورسیکلت‌سواران محسوب می‎شود که کاهش تخلفات نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه است.

لایه‎های پنهان تخلفات موتورسیکلت‌سواران در زنجان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، موتورسیکلت‌سواران همواره در حوادث رانندگی نقش بسزایی دارند که موجب بروز حادثه شده و یا خودشان درگیر حادثه می‎شوند.

    موتورسیکلت‌سواران در شهر و جاده به عنوان یکی از عوامل اصلی حادثه‎ به شمار می‌روند.

    بیشتر شور جوانی موتورسیکلت‌سواران را تحت تاثیر قرار می‎دهد و در کمتر حادثه‎ای افراد میانسال یا سالخورده در بحث تصادفات به چشم می‎آیند.

    در واقع جوانان برای بروز احساسات شور جوانی خود از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه استفاده نمی‎کنند بلکه از آن به عنوان قدرت نمایی در محله، خیابان یا جاده، چشم و همچشمی و مواردی از این قبیل بهره می‎جویند.

    سرعت زیاد، پیچ‎های متوالی و ترساندن مردم و بسیاری از رفتارهای نابهنجار توسط برخی موتورسیکلت‌سواران در شهر انجام می‎شود همانطور که در جاده‎ها نیز برای سبقت از دیگران معمولا کورس راه می‎اندازند.

    به نظر می‎رسد نبود مکانی مناسب برای جولان موتورسیکلت‌سواران موجب شده تا این خطر آفرینان جامعه سطح شهر در واقع خیابان‎ها و کوچه‎های فرعی و اصلی و جاده‎ها را به عنوان محلی برای بروز شور جوانی خود انتخاب کند.

    خانواده‎های داغدار بسیاری در زنجان هستند که جوانانشان به دلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و عشق سرعت و مسابقه دادن به دیگران امروز دیگر در این دنیا و در کنار خانواده خود حضور ندارند بلکه تنها خاطرات آنهاست که خانواده‎های داغدار را تسلی می‎بخشد.

    از این موضوع بگذریم عوامل دیگری نیز در تصادفات رانندگی با موتورسیکلت وجود دارد که همواره از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه استان عواقب آن به اطلاع مردم رسیده است، برنامه‎ریزی‎های مختلفی برای آگاهی مردم از عواقب سرعت بالا و تخلیه شور و نشاط جوانی با موتورسیکلت یا عدم استفاده از کلاه ایمنی در زنجان انجام شده است اما بازهم مشکلی با عنوان مرگ راکبان موتور سیکلت یا افراد دیگر توسط آنها یکی از معضلات در استان زنجان محسوب می‏‎شود.

    متاسفانه موتورسیکلت‌سواران به علت عدم رعایت اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی از دیدگاه پلیس راه استان زنجان بیشترین تصادفات جرحی و فوتی را به خود اختصاص می‏‌دهند.

    رئیس پلیس راه استان زنجان بارها در این زمینه به خانواده‎ها تذکراتی داده است اما همچنان میزان تصادفات موتور سیکلت سواران در زنجان بالا است و تردد با موتور سیکلت در بزرگراه و آزاد راه حوادث تلخی را رقم می‎زند.

    علی اصغر شیر محمدی با بیان اینکه بیش از 60 درصد علت فوت راکبان موتورسیکلت در زنجان ضربه به سر محسوب می‎شود، افزود: با هرگونه تخلف از سوی راکبان موتور سیکلت برخورد قانونی می‎شود.

    رئیس پلیس راه استان زنجان با اشاره به توقیف موتور سیکلت‎هایی که صاحبان آنان دارای تخلفات رانندگی هستند، گفت: اگر چه توقیف موتور سیکلت در استان کاهش داشته است اما باید توجه بیشتری به این موضوع شود تا میزان مرگ و میرهای ناشی از تصادف موتور سیکلت سواران کاهش یابد.

    شیر محمدی با بیان اینکه عدم استفاده از کلاه ایمنی این افراد را دچار صدمات نخاعی می‎کند، گفت:پلیس با موتور سواران دارای حرکات نمایشی که موجب آزار و اذیت مردم می‎شوند برخورد کرده و گواهینامه آنها را به مدت یک ماه ضبط می‏کند.

    وی با بیان اینکه در صورت تکرار تخلف این بار موتور سیکلت یک ماه توقیف می‎شود، خاطرنشان کرد: راکبین و ترک نشینان موتورسیکلت‎ها باید از کلاه ایمنی استفاده کنند تا میزان آسیب در این افراد در تصادفات کاهش یابد.

    رئیس پلیس راه استان زنجان اغلب فوتی‎های ناشی از وقوع تصادف یا واژگونی موتورسیکلت را ضربه  به سر عنوان کرد و گفت: در صورت استفاده از کلاه ایمنی میزان مرگ و میر به کمتر از 10 درصد کاهش می‎یابد.

    رئیس پلیس راهور شهرستان زنجان نیز با گلایه از عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی موتورسیکلت سواران در زنجان گفت: روزانه حداقل 15 دستگاه موتورسیکلت به پارکینگ منتقل می‎شود.

    عباس مظفری با بیان اینکه عدم استفاده راکبین و ترک نشینان از کلاه ایمنی یکی از بارزترین تخلفات موتور سیکلت سواران است، ادامه داد: برخورد مأموران راهنمایی و رانندگی با موتورسواران متخلف افزایش می‎یابد.

    وی بر ضرورت افزایش ایمنی موتورسواران با اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: با راکبان موتورسیکلت فاقد کلاه ایمنی،فاقد پلاک یا پلاک مخدوش برخورد جدی صورت می‎گیرد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان زنجان گفت:عدم توجه به جلو،صحبت با تلفن همراه از علل عمده تصادفات موتور سیکلت سواران است.

    به نظر می‎رسد آموزش و ارتقای سطح اطلاعات عمومی رانندگان یکی از مؤثرترین راهکارهای کاهش تصادفات است که می تواند به صورت جدی مورد توجه مسئولان امر باشد،فرهنگ‌سازی در زمینه رفتارهای ترافیکی، لزوم توجه به توصیه‎ها و هشدارها و جلوگیری از انجام حرکات خطرناک می‎تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد.

    انحراف به چپ، حرکت با سرعت غیر مطمئنه و خلاف جهت، سرعت و سبقت غیرمجاز اغلب موجب خروج از جاده،واژگونی شده و یا وقوع تصادف می شود.

    موتور سیکلت سواران به همان اندازه که در داخل شهرها و جاده‎ها خطر آفرین هستند حضور آنان در جاده‎های فرعی و روستایی نیز خطر آفرین بوده و همواره خطر در کمین موتور سواران متخلفی است که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‎کنند.

    برخی مواقع موتورسیکلت سواران به ویژه در مسیرهای ارتباط روستایی به یکباره وارد جاده اصلی می‎شوند که این عمل آنها جان خود و دیگر مردم عبوری را به خطر می‎اندازد، به نظر می‎رسد باید نگاهی جدید به این موضوع داشت تا با برنامه‎ریزی مناسب به ویژه آگاهی رسانی به مردم از مرگ و میر جلوگیری شود.

    یک شهروند زنجانی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس گفت:موتورسواران دارای حرکت‎های خطرآفرین هستند که موجب می‎شود تا مردم آسایش لازم را نداشته باشند.

    مجید خسروی با بیان اینکه موتور سیکلت یک وسیله نقلیه است که باید برای کار ضروری استفاده شود، افزود: متاسفانه خیابان‎های شهر به محلی برای نمایش برای موتور سیکلت سواران تبدیل شده است.

    وی با اشاره به حرکت‎های حادثه ساز این افراد گفت: پلیس باید برخورد جدی با این افراد داشته باشد.

    این شهروند زنجانی ادامه داد: حرکت‎های مارپیچی و خطرناک در خیابان‎های یک طرفه و ایجاد آلودگی صوتی از تخلفات این رانندگان است.

    یک شهروند دیگر نیز بر ضرورت برخورد با متخلفان تاکید کرد و گفت: با ورود پلیس به این عرصه میزان استفاده از کلاه ایمنی افزایش یافته است.

    مهدی سعادتی با بیان اینکه اما به نظر می‎رسد برخوردها باید قاطع باشد، یادآور شد: عبور از بین خودروها، سبقت از سمت راست، تک چرخ زدن موجب می‎شود تا جان خود راکبان و مردم به خطر بیفتد.

    وی گفت: برخی از موتور سیکلت سواران چهار ترکه سوار می‎کنند که واقعا خطرناک است و موجب می‎شود در صورت تصادف همه افراد صدمه ببینند.

    وی ادامه داد: باید جای مناسبی برای افرادی که تمایل دارند با موتور سیکلت‎های خود خود نمایی کنند ایجاد شود تا حقوق دیگر شهروندان رعایت شود اینکه نمی‎شود به بهانه تخلیه انرژی جوانی، خانواده خود یا دیگران را داغدار کرد.

    هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان زنجان می تواند در این زمینه نقش ویژه‌ای را ایفا کرده و با فعال کردن پیست های استان و برنامه ریزی مناسب جوانان را به این سمت سوق دهد.

    فعال بودن سه شهرستان از مجموع هشت شهرستان استان زنجان در رشته اتومبیلرانی و موتورسواری کافی نیست و می طلبد جوانان جویای نام در این پیست ها جذب شوند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط