فونیکسریمکسبهتام

مقایسه ۱۰ کشور منتخب در زمینه هزینه خرید و استفاده از خودرو نشان می‌دهد

امریکا گران‌ترین کشور جهان برای استفاده از اتومبیل

عصر خودرو- برنامه‌ریزی بریتانیایی‌ها برای سفر به روسیه یا هندوستان ممکن است با یادآوری چشم‌انداز زمستان سخت سیبری یا ترافیک پرهرج و مرج در گرمای سوزان دهلی، به کلی سست شده و آنها را از این سفر بازدارد.

امریکا گران‌ترین کشور جهان برای استفاده از اتومبیل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودو» به نقل از صمت، اما داده‌های آماری حاصل از یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که از نظر هزینه خرید و استفاده از یک اتومبیل معمولی در بریتانیا در مقایسه با 10 کشور دیگر که به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند، این کشور در جایگاه دومین کشوری قرار می‌گیرد که دارای گران‌ترین هزینه برای در اختیار داشتن یک اتومبیل معمولی است.
    در این مطالعه آماری، هزینه خرید یک اتومبیل معمولی نو یا دست‌دوم به علاوه مجموع هزینه‌های استفاده یک ساله از این خودرو نظیر هزینه‌های سوخت مصرفی و بیمه مدنظر قرار گرفته و محاسبه شده است، بنابراین این پژوهش و نتایج آن راهنمای خوبی برای مهاجران به کشورهای دیگر است تا دریابند برای خریداری و استفاده از اتومبیل شخصی در کشور مقصدشان چه مقدار هزینه‌ای باید صرف کنند.
    به مبدأ و منزلگاه نخست، بریتانیا بازگردیم، جایی که کل هزینه یک‌سال استفاده از یک اتومبیل 18 هزار و 901 پوند (حدود 92 میلیون و 615 هزار تومان) ـ به صورت میانگین و برای استفاده از خودرویی معمولی ـ تمام می‌شود. از این مبلغ 17 هزار پوند (حدود 83 میلیون و 300 هزار تومان) قیمت میانگین یک اتومبیل هاچ‌بک نو مانند فولکس‌واگن گلف ترندلاین 1/4لیتری یا مشابه آن است. سوای قیمت خودرو و در رأس سایر هزینه‌های آن، هزینه سوخت مصرفی یک سال باید منظور شود که رقم آن برای بنزین بدون سرب یک‌هزار و 154 پوند (با فرض پیمودن مسافت 6 هزار مایل در سال و 24/1 مایل به ازای هر گالن بنزین) (حدود 5میلیون و 655 هزار تومان) محاسبه و براساس قیمت یک پوند و 2 پنس به ازای هر لیتر بنزین سرب برآورد شده است. به این مبالغ باید 747 پوند نیز بابت میانگین هزینه بیمه یک‌سال اتومبیل افزوده شود.
    این هزینه تمام شده برای استفاده یک ساله از اتومبیل در بریتانیا در مقایسه با هزینه‌های مشابه آن در دو کشور مانند روسیه و هندوستان تفاوت‌های معنی‌داری نشان می‌دهد، چراکه برآوردهای مشابهی که برای آن دو کشور به انجام رسیده بیانگر آن است که بهره‌برداری یک ساله از اتومبیل در روسیه به‌طور متوسط 11 هزار و 605 پوند هزینه دربرداشته و برای هندوستان نیز مبلغ محاسبه شده 8 هزار و 768 پوند اعلام شده است که از این مبالغ 11 هزار و 195 پوند (54 میلیون و 855 هزار تومان) برای خرید یک اتومبیل نو در روسیه و 7 هزار و 813 پوند (38میلیون و 284 هزار تومان) برای خریداری اتومبیل نو در هند درنظر گرفته شده است. از نظر نوع خودرو نیز اگر راننده‌ای در روسیه تصمیم به استفاده از یک اتومبیل لادای تولید داخل کشورش داشته باشد، باید 2 هزار و 682 پوند به‌عنوان هزینه خریداری لاستیک‌های نو برای آن درنظر گرفت در صورتی که در هندوستان برای تهیه تایرهای داخلی نانوی تاتا باید 2هزار و 57 پوند پرداخت شود.
    برای هزینه سوخت مصرفی نیز 33 پنس به ازای هر لیتر بنزین در روسیه و 65 پنس برای هر لیتر بنزین در هندوستان منظور شده است.

     


    در میان کشورهای هدف در این طرح تحقیقی با درنظر گرفتن شرایط و شاخص‌های شبیه هم، امریکا کشوری است که افراد برای خریداری و استفاده یک ساله از یک دستگاه اتومبیل معمولی در آن، باید بیشترین هزینه را متقبل شوند زیرا براساس یافته‌ها، در وهله نخست، برای خرید یک اتومبیل فولکس‌واگن هاچ‌بک یا معادل آن در امریکا باید حدود 23 هزار و 283 پوند (114 میلیون و 87 هزار تومان) پرداخت کرد.
    این پژوهش که به وسیله شرکت کارگزاری آنلاین خدمات مالی خودرو «Car Finance247» انجام شده از جمله دلایلی که باعث افزایش قابل‌توجه قیمت خرید خودرو در امریکا شده را وجود سیستم تهویه مطبوع و جعبه دنده گیربکس اتوماتیک به‌عنوان تجهیزات و امکانات استاندارد خودروها در این کشور می‌داند. از نظر هزینه‌های جانبی نیز قیمت ارزان و 30پنسی هر لیتر بنزین بدون سرب ضمن اینکه هزینه مصرف بنزین یک‌ساله را چندان بالا نبرده در عین حال موجب شده است سلیقه و گرایش عمومی مردم امریکا به ویژه در سال‌های اخیر بیشتر به طرف اتومبیل‌های بزرگتر و SUVها باشد تا خودروهای جمع و جورتر.


    رانندگی در آن سوی مرزها
    در این پژوهش مقایسه‌ای سعی شده است کشورهای موردمطالعه از مناطق و قاره‌های مختلف دنیا انتخاب شوند تا از این طریق بتوان تصویری به‌نسبت جامع و گویا از وضعیت و شرایط استفاده از خودرو در نقاط گوناگون جهان و همچنین امکان مقایسه این شرایط و هزینه‌های خریداری و بهره‌برداری از وسایل نقلیه سواری شخصی را نیز فراهم کرد. بر همین اساس از قاره امریکا، علاوه بر ایالات متحده که از منطقه امریکای شمالی انتخاب شده است، کشور برزیل هم به نمایندگی از سوی کشورهای مناطق جنوبی و لاتین این قاره حضور دارد.
    براساس بررسی‌ها در این طرح تحقیقی، قیمت خرید یک اتومبیل هاچ‌بک کوچک و نو در برزیل حدود 12 هزار و 362 پوند (حدود 60 میلیون و 574 هزار تومان) تمام می‌شود و این خودروها برای به حرکت درآمدن از بنزین بدون سربی استفاده می‌کنند که برای هر لیتر آن حدود 65 پنس (0/65پوند) پول پرداخت می‌شود.
    اما برزیل جزو آن دسته از کشورهایی است که جدای از هزینه‌های رایج و مشخصی که برای استفاده از اتومبیل صرف می‌شود، برخی هزینه‌های پنهان و غیرآشکار نیز وجود دارد که به مالکان خودروها تحمیل می‌شود.
    برایان هزلهورست که به‌عنوان مترجم و نویسنده در شهر ریودوژانیرو برزیل زندگی می‌کند درباره این هزینه‌های پنهان چنین می‌گوید: «بیمه خودرو در برزیل بسیار گران است که دلیل عمده آن سطوح بالای جرم و بزهکاری در مناطقی خاص از شهرهای این کشور از جمله ریودوژانیرو است. در عین حال عوارض جاده‌ای که از خودروها اخذ می‌شود اغلب هزینه‌های بیشتری از هزینه سوخت مصرفی خودروها دارد اما باید توجه داشت که نتیجه اخذ این عوارض گران جاده‌ای، در حفظ و نگهداری و بهبود کیفیت بزرگراه‌های کشور نمود پیدا می‌کند. »


    هزینه مالکیت خودرو در نیمکره‌جنوبی
    همانطور که اشاره شد، در این طرح تحقیقی، کشورهای نمونه از مناطق و قاره‌های مختلف برگزیده شده‌اند و در همین راستا سوای برزیل، دو کشور دیگر شامل افریقای‌جنوبی و استرالیا نیز کشورهایی هستند که در نیمکره‌جنوبی سیاره محل سکونت ما(زمین) واقع شده و علاوه بر آن هر کدام از این دو، یک قاره جداگانه را نمایندگی می‌کنند.
    به این ترتیب بررسی انجام شده در این کشورها حاکی از آن است که در درجه نخست هر دو کشور جزو مقصدهای موردتوجه و محبوب کسانی به شمار می‌روند که قصد مهاجرت از سرزمین مادری خود را دارند و بدیهی است که بسیاری از این مهاجران پس از سکنی گزیدن در این کشورها، اقدام به خرید خودرو می‌کنند. بنابراین حداقل برای آگاهی این گروه از ساکنان کشورهای مورد نظر و البته سایر علاقه‌مندان باید خاطرنشان کرد که در حال حاضر برای خریداری یک دستگاه اتومبیل معمولی نو در افریقای جنوبی باید نزدیک به 10 هزار و 460 پوند (51 میلیون و 254 هزار تومان) کنار گذاشت و پس از کسب مالکیت خودرو، برای به حرکت درآوردن و استفاده از آن در درجه نخست باید از بنزین بدون سربی استفاده کرد که قیمت هر یک لیتر آن حدود 51 پنس تمام می‌شود. در مقایسه با جنوبی‌ترین کشور قاره افریقا، خرید یک اتومبیل مشابه در سرزمین کانگوروها نیازمند صرف هزینه‌ای معادل 12 هزار و 227 پوند (59 میلیون و 912 هزار تومان) است و برای تامین سوخت مصرفی آن نیز باید حدود 58 پنس به ازای هر لیتر بنزین بدون سرب پرداخت کرد.


    هزینه ماشین‌سواری در کشور منتخب خاورمیانه
    از منطقه غرب آسیا و کشورهای خاورمیانه، امارات متحده عربی دیگر کشوری است که در این پژوهش موردتوجه قرار گرفته است زیرا گروهی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و همچنین اقشار مختلف مردم، این کشور را به عنوان بهشت رانندگان و خودروسواران می‌پندارند.
    بررسی انجام شده راجع به امارات گویای آن است که هزینه خرید یک هاچ‌بک نو در این کشور به 14 هزار و 360 پوند (70 میلیون و 364 هزار تومان) می‌رسد، هر چند هزینه سوخت مصرفی این خودرو در امارات به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین نرخ‌های رایج در کشورهای مختلف تنها معادل 30 پنس به ازای هر لیتر است. به غیر از امارات از غرب آسیا، شرقی‌ترین کشور این قاره یعنی ژاپن نیز در این مطالعه زیر ذره‌بین قرار گرفته است و براساس یافته‌های نهایی، خرید یک فولکس‌واگن گلف هاچ‌بک در این کشور به 15 هزار و 636 پوند (76 میلیون و 616 هزار تومان) از پس‌انداز خریدار نیاز دارد و برای بنزین مصرفی آن نیز باید به ازای هر لیتر 77 پنس درنظر گرفت.
    جمهوری فدرال آلمان دهمین و آخرین کشوری است که در این پژوهش موردبررسی قرار گرفته است و نتایج حاصل نشان می‌دهند که خرید یک خودرو فولکس‌واگن گلف هاچ‌بک در کشور سازنده‌اش نیازمند هزینه‌ای 14 هزار و 271 پوندی (69 میلیون و 928 هزار تومانی) است و برای استفاده از آن نیز باید بنزین بدون سرب لیتری 97 پنسی یعنی 3 پنس کمتر از یک پوند در باک آن ریخت. البته در این پژوهش کشور سنگاپور جزو کشورهای منتخب قرار نگرفته بود در غیراین صورت اگر جزو این پژوهش بود عنوان گران‌ترین کشور از نظر خرید و استفاده از خودرو را به خود اختصاص می‌داد، هر چند بدون در نظر گرفتن این موضوع نیز همین عنوان را در اختیار دارد زیرا براساس سیاست‌گذاری‌های کلان در این کشور و اهمیت فراوانی که برای محیط‌زیست قائل شده‌اند شرایط خرید خودرو در سنگاپور و البته هزینه‌های آن بسیار زیاد است به‌گونه‌ای که خرید خودرو نو در این کشور با قیمت کمتر از 40 هزار پوند (196 میلیون تومان) امکان‌پذیر نبوده و علاوه بر آن مالیات بنزین مصرفی هفتگی خودرویی مانند نیسان قشقایی در سنگاپور به 55 پوند می‌رسد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو