فونیکسریمکسبهتام

چرا واردات خودرو نصف شد؟

عصر خودرو- گمرک جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین گزارش خود در مورد کارنامه تجارت خارجی سال ۹۴ در حالی به کاهش ۵۰ درصدی واردات خودروهای سواری در سال ۹۴ اشاره کرده که این موضوع را ناشی از سیاست‌ موفق دولت در جلوگیری از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی عنوان کرده است.

چرا واردات خودرو نصف شد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس آمار گمرک طی سال 94، تعداد 51 هزارو 522 دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد که درمقایسه با سال 93 واردات خودرو کاهش 50 درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر ارزش واردات خودرو هم کاهش قابل‌توجهی داشت؛ به نحوی که ارزش دلاری واردات خودرو طی سال گذشته یک‌میلیارد و 230 میلیون دلار بود؛ بنابراین ارزش دلاری واردات خودرو طی سال 94 در مقایسه با سال پیش از آن 43 درصد کاهش داشته است.

    با این حال گمرک افت واردات خودرو در سال 94 نسبت به سال 93 را به دلیل چشم‌پوشی دولت از درآمدهای حاصل از محل واردات خودرو به سبب‌ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی می‌داند، این در شرایطی است که مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس در اواخر سال 1391 و در دولت دهم ابلاغ شد و در سال‌های 92، 93 و 94 همچنان به قوت خود باقی ماند، اما با وجود اجرایی شدن این مصوبه در سال‌های 92 و 93 واردات خودرو نه تنها کاهشی نبوده بلکه روند افزایشی نیز داشته است؛ به‌طوری‌که واردات خودرو در سال 1392 با ورود 78 هزار و 673 خودرو سواری به کشور، رشد 45/ 74 درصدی نسبت به سال 91 را ثبت کرد و واردات 103 هزار و 918 دستگاه خودرو در سال 93 نیز نشان از رشد 31 درصدی واردات خودروهای سواری در مقایسه با سال 92 داشت؛ بنابراین با توجه به آمار واردات خودرو طی سال های گذشته به‌نظر می‌رسد که ارتباط میان افت واردات با ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، محلی از اعراب ندارد. آنگونه که بسیاری از کارشناسان بازار خودروهای وارداتی اعلام کرده‌اند عامل اصلی در کاهش واردات خودروهای سواری به‌دلیل افت تقاضا در بازار بوده است. موضوعی که بازار خودروهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب افت تولید طی سال گذشته شد.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو