فونیکسریمکسبهتام

خودروساز،شورای رقابت یا مصرف کننده;کدام یک قیمت خودرو را تعیین می کنند

عصر خودرو- قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل، سال ها عامل جدال بین خودروسازان و شورای رقابت بوده و تجربه نشان می‌دهد روش فعلی تعیین قیمت خودروهای داخلی، جوابگو نیست و نه مشتریان را راضی می‌کند و نه خودروسازان را، لذا بهترین راه برای قیمت گذاری تعیین قیمت توسط بازار عرضه و تقاضا است.

خودروساز،شورای رقابت یا مصرف کننده;کدام یک قیمت خودرو را تعیین می کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل، باید توسط چه نهادی انجام شود" موضوعی که سال ها عامل جدال بین خودروسازان و شورای رقابت بوده است، تا جنگ قیمت برای سال های پیاپی ادامه پیدا کند و مشتریان همیشه غرق در سردرگمی و تردید بابت خرید خودرو شوند.

    بهمن ماه 91 بود که شورای رقابت به دستور رئیس‌جمهوری وقت، وارد بازی قیمت خودرو شد و اگرچه انتظار می‌رفت با ورود این شورا، بازی به پایان برسد، اما حاشیه‌های قیمت‌گذاری بیشتر و بیشتر شد و نتیجه نیز چیزی جز رکود بازار نبود.

    با آغاز سال 92 و در حالی که انتظار می‌رفت شورای رقابت بتواند مسئله قیمت خودرو را حل کند،جدال میان این شورا با خودروسازان جدی شد و مشتریان به انتظار کاهش قیمت از پس این رویارویی نشستند، انتظار آنها اما نتیجه نداد و مشکلات شورای رقابت و خودروسازان به سال 93 کشید،با این حال "قیمت‌گذاری" همچنان سوژه داغ خودروسازی ایران باقی ماند تا مشخص شود این رشته سر دراز دارد و مشتریان باید همچنان نظاره‌گر جدال مدعیان قیمت‌گذاری خودرو باشند.

    حالا هم سال 94 رو به پایان است، همچنان قیمت گذاری خودرو سوژه داغ است و  ظاهرا هیچ پایانی برای این جدال بیهوده متصور نیست.

    "جنگ قیمت خودرو" تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟

    در این شرایط، این پرسش مطرح است که "جنگ قیمت خودرو" تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟ و اینکه وقتی تجربه سال های گذشته نشان می‌دهد روش فعلی تعیین قیمت خودروهای داخلی، جوابگو نیست و نه مشتریان را راضی می‌کند و نه خودروسازان را، چه اصراری بر ادامه این مسیر است؟ آیا خودروسازی ایران هیچ مشکل و معضل دیگری ندارند که چند سال است همه را درگیر«قیمت» کرده است؟  آیا خودروسازی ایران با مشکل کیفی روبه‌رو نیست؟ صادرات آن در محاق نبوده و محصولاتش قدیمی و از رده‌خارج نیستند؟

    بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باوند که تا زمانی که بازار خودرو بازار رقابتی نباشد، بازار به صورت انحصاری در اختیار چند شرکت قرار گیرد و دولت در این بازار دخالت کند مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

    تنوع خودروهای با کیفیت باید در داخل کشور به اندازه ای باشد که بر اساس تقاضا قیمت خودروهای داخلی تعیین شود، قیمت گذاری باید از حالت دستوری خارج شود و شورای رقابت به عنوان ناظر عمل کند نه قیمت گذار و قیمت را بازار و تقاضای مردم مشخص کند، اهمیت قیمت گذاری خودرو این ضرورت را ایجاب کرد که با چند تن از نمایندگان مردم در خانه ملت گفت وگو هایی انجام دهیم و نظر وکلای ملت را در این رابطه جویا شویم که متن گفت وگوها، به شرح زیر است؛

     

    بازار آزاد باید قیمت خودرو را تعیین کند

    رمضانعلی سبحانی فر ، با بیان اینکه با بیان اینکه افزایش قیمت به شکل دستوری توسط شرکت های خودرویی و وزارت صنعت قابل قبول نیست، گفت: آنها باید اجازه دهند، که بازار آزاد قیمت خودرو را تعیین کند، زمانی که هیچ افزایش تقاضایی در بازار رخ نداده قیمت آن نباید افزایش یابد.

    نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بی کیفیت بودن خودروهای ساخت داخل افزود:تا زمانی که تنوع در بازار خودرو داخل وجود ندارد، افزایش قیمت به ضرر مشتری و خریدار است، اگر خودروسازی ها نیم نگاهی به مصرف کنندگان داشته باشند به جای افزایش قیمت محصولات خود به سمت رشد بهره وری می روند.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با اشاره به انحصار در صنعت خودرو تصریح کرد:با رقابتی شدن بازارخودرو کیفیت آن افزایش پیدا می کند و انگیزه مشتری برای خرید خودروی داخلی بیشتر می شود.

     

    شورای رقابت نباید به قیمت گذاری خودرو ورود کند

    بهروز نعمتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه شورای رقابت نباید به قیمت گذاری خودرو ورود کند،گفت: این شورا باید نقش سیاست گذاری و نظارتی داشته باشد و قیمت گذاری را بر اساس میزان تقاضا به بازار واگذار کند.

    خودروساز با هر کیفیتی تولید و قیمت های مدنظر خود را بر بازار اعمال می کند

    نماینده مردم اسدآباد درمجلس شوای اسلامی با بیان اینکه تنوع خودروهای با کیفیت در داخل کشور باید افزایش یابد،افزود:متاسفانه مرزها بسته شده و خودروساز با هر کیفیتی تولید و قیمت های مدنظر خود را بر بازار اعمال می کند.

    نعمتی با تاکید بر اینکه دولت باید از دخالت در بازار خودرو پرهیز کند،ادامه داد:مردم تعیین کننده نهایی قیمت خودروها هستند و مدل های مختلف خودرو بر اساس کیفیت قیمت خود را مشخص می کنند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از رقابتی نبودن بازار خودروی کشور، تصریح کرد:اکنون که در شرایط پساتحریم به سر می بریم بازار خودرو باید با ایجاد سرمایه گذاری های مشترک کیفیت خودروها سرو سامان پیدا کند.

    گفتنی است؛در شرایط فعلی اما کارشناسان دو راهکار اصلی را برای پایان دادن به جنگ قیمت خودرو پیشنهاد می‌کنند، به گفته آنها، راهکار اول این است که قیمت خودرو آزاد شود و دولت،مجلس و شورای رقابت هیچ‌کدام در آن دخالت نکنند،هرچند در این روش بیم آن می‌رود که قیمت خودرو افسار گسیخته شود، اما بیشتر کارشناسان معتقدند در صورت آزادسازی قیمت،بازار راه خود را خواهد یافت و حداقل مشتریان از سردرگمی نجات می‌یابند.

    کارشناسان پذیرفتن کامل و بی‌چون و چرای شورای رقابت را به‌عنوان "مسوول قیمت‌گذاری خودروهای داخلی"، راهکار دوم دانسته و تاکید می‌کنند که در این صورت حرف،حرف شورا خواهد بود و مشتریان تنها یک اظهارنظر رسمی در مورد قیمت خودرو می‌شنوند و از جنگ قیمتی میان خودروسازان، شورای رقابت و دولت رها خواهند شد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرخودرو (http://telegram.me/asrekhodro) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو