فونیکسریمکسبهتام

مقایسه مشخصات و ویژگی‌های آئودی TT ۲.۰ Quattro رودستر و ب‌ام‌و Z۴ ۲۸i

شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی

عصر خودرو: اگر در ماه‌های اخیر، اخبار واردات خودرو و همچنین بازار خودروهای خارجی در کشور را دنبال کرده باشید، حتما اطلاع دارید که در حال حاضر، شرکت رامک خودرو به عنوان نمایندگی جدید آئودی در ایران، فروش برخی مدل‌های این کمپانی را آغاز کرده است و البته پیش‌تر، تنوع این مدل‌ها و همچنین قیمت و وضعیت رقبای آنها را نیز در «خودرو امروز» مورد بررسی قرار داده‌ایم.

شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲:۰۰
  • شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی
  • شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی
  • شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی
  • شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی
  • شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی
  • شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی
  • شاخ به شاخ دو‌نفره‌های آلمانی در بـازار داخلی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،یکی از جذاب‌ترین مدل‌های این برند آلمانی در بازار داخلی، مدل TT خواهد بود که در 2 نوع کوپه و رودستر به فروش می‌رسد و با سابقه‌ای که از حضور مدل 2007 و 2008 این خودرو در بازار ایران داریم، پیش‌بینی می‌شود که این بار هم مشتریان جوان، استقبال خوبی از این اتومبیل اسپرت دو‌نفره داشته باشند، البته به شرط آنکه محدوده قیمت و وضعیت خدمات پس از فروش آن نیز بتواند نظر و رضایت مشتریان را جلب کند. اکنون اصلی‌ترین رقیب TT در بازار داخلی، ب‌ام‌و Z4 است که در واقع با توجه به کلاس‌بندی و مشخصات فنی آنها می‌توان گفت، Z4 28i در مقابل 2.0 TFSI Quattro TT رودستر قرار می‌گیرد.

البته فعلا Z4 28i در فهرست قیمت مدل‌های جدید نمایندگی قرار ندارد اما هنوز هم مشتریان می‌توانند مدل‌های 2014 و 2015 صفرکیلومتر یا کم‌کارکرد این رودستر را در بازار خریداری کنند. پس حالا بدون هیچ توضیح دیگری، به مقایسه مشخصات و ویژگی‌های این دو رودستر محبوب می‌پردازیم.

طراحی ظاهری‌:

سقف جمع‌شونده TT از نوع پارچه‌ای و در Z4 از نوع فلزی است و به همین خاطر Z4 در حالت بسته‌بودن سقف، فرمی یکپارچه‌تر و تا حدی شبیه به اتومبیل‌های کوپه را به نمایش می‌گذارد، اما در TT با بسته‌شدن سقف، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، قطر نسبتا زیاد دیواره آن در نمای جانبی است که طبیعتا با این وجود، میدان دید عقب آن نیز نسبت به مدل کوپه کاهش می‌یابد.

طبق معمول، آئودی با جلوپنجره بزرگ چند‌ضلعی و همچنین فرم جذاب چراغ‌های خود، چهره‌ای جسور و خشن را برای نمای جلو TT پدیدار کرده است و در مقابل، Z4 هم با وجودخطوط برآمده و مواج بدنه، جلوپنجره مشهور و دوقلو ب‌ام‌و، دماغه کشیده و پویا و همچنین کاسه چراغ‌های فریبنده، تلفیقی از ویژگی‌های اسپرت و کلاسیک را در پیکره خود به نمایش گذاشته است، هرچند که نمای عقب هر دو خودرو (و خصوصا TT) نسبتا محافظه‌کارانه‌تر از بخش‌های دیگر به نظر می‌رسد.

همانند ب‌ام‌و که پکیج M Sport (شامل کیت بدنه، تزئینات داخلی و رینگ‌های اسپرت M) را به عنوان یک آپشن سفارشی برای محصولات خود در نظر گرفته است، آئودی نیز پکیج اسپرت S Line را برای اکثر محصولات خود از جمله TT ارائه می‌دهد که مدل‌های متنوعی از رینگ‌های 18، 19 و 20 اینچی را هم به همراه دارد.

  کابین و امکانات رفاهی‌:
آئودی TT و ب‌ام‌و Z4 از لحاظ چیدمان و سبک طراحی داخلی، جلوه یا به عبارتی، دنیایی کاملا متفاوت را به نمایش می‌گذارند که هریک، احساس خاص و متفاوتی را به سرنشینان القا می‌کند. در کابین Z4 با چیدمانی ارگونومیک، دلچسب و نسبتا آشنا روبه‌رو می‌شویم که مانند طراحی ظاهری آن، تلفیقی از فاکتورهای کلاسیک و اسپرت را ارائه می‌دهد اما فضای نسبتا خلوت‌تر کابین TT با وجود طرح خلاقانه و البته چیدمان متفاوت و غیر‌متعارف برخی از ادوات و کلید‌ها، کمی غافلگیر‌کننده است و آنچه که بیش از هر چیز توجه شما را به خود جلب می‌کند، فرم کاملا اسپرت و خوش‌دست غربیلک فرمان و همچنین ظاهر توربین مانند دریچه‌های هوا است که نشانگرهای دیجیتال و کلیدهای تنظیمات مختلف سیستم تهویه مطبوع نیز در مرکز آنها تعبیه شده است.

از طرفی دیگر، نمایشگر مرکزی Z4 به صورت جمع‌شونده و در بالای داشبورد آن قرار گرفته است در صورتی که در TT چنین چیزی دیده نمی‌شود و به جای آن، نمایشگر رنگی و چند‌منظوره MMI در پشت غربیلک فرمان (محل صفحه کیلومتر شمار) قرار گرفته است که کلیه اطلاعات رانندگی، وضعیت سیستم‌های اتومبیل، اطلاعات سیستم صوتی و مولتی مدیا و همچنین نقشه‌های سیستم نویگیشن ‌روی آن نمایش داده می‌شود و اگرچه سرنشین سمت راست، کنترل و دید مستقیمی‌ روی آن ندارد اما در نوع خود، بسیار جالب و سرگرم‌کننده است، خصوصا اینکه ظاهر و رنگ صفحه کیلومتر‌شمار نیز با توجه به انتخاب حالت رانندگی (مثلا وضعیت Sport) تغییر می‌کند.

از لحاظ کیفیت و متریال داخلی، هر دو خودرو وضعیت خوبو رضایت‌بخشی را در کلاس خود به نمایش می‌گذارند و البته در TT امکان سفارش پوشش چرم طبیعی نیز برای صندلی‌ها وجود دارد. طبیعتا در این کلاس و ابعاد انتظار نداریم که فضای سرنشینان به اندازه مدل‌هایی چون مرسدس بنز SL یا ب‌ام‌و سری‌6 کبریولت جادار باشد ولی در کل به نظر می‌رسد که فضای پا برای سرنشینان Z4 کمی جادارتر یا به بیانی بهتر، دامنه حرکتی بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی مشترک در مدل فول آپشن این رودسترها می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌ها (با حافظه برای Z4)، گرمکن صندلی، تهویه مطبوع اتوماتیک (کنترل دوگانه در Z4)، آینه‌های جانبی برقی با قابلیت تاشوندگی و تیره‌شوندگی خودکار، سیستم نویگیشن، نمایشگر مرکزی و TV دیجیتال (در Z4)، بلوتوث، قابلیت اتصال USB و AUX، سیستم صوتی سفارشی‌ هارمن کاردون برای Z4 و Bang & Olufsen برای TT،  سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم هوشمند بازه نور، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، ترمز پارک الکترونیکی و همچنین کروز کنترل اشاره کرد.

ضمن اینکه TT رودستر تجهیزات دیگری مانند سیستم گرمایش گردن سرنشینان، سیستم کمک پارک، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم کمکی حرکت بین خطوط و همچنین سیستم نورپردازی فول LED چراغ‌ها (با سیستم هوشمند تنظیم بازه نور MATRIX) را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

مشخصات و قابلیت‌های فنی :

از بحث طراحی و امکانات که بگذریم، نوبت به بخش اصلی مقایسه، یعنی بررسی مشخصات و قابلیت‌های فنی آئودی TT 2.0 TFSI
Quattro رودستر و ب‌ام‌و Z4 28i sDrive می‌رسد که البته هر دو به عنوان مدل‌هایی توانمند با ویژگی‌های اسپرت قابل توجه در کلاس خود شناخته می‌شوند.
پیشرانه هر دو رقیب از نوع 4سیلندر توربوشارژ به حجم 2 لیتر است که البته پیشرانه Z4 دقیقا 15 اسب بخار قدرت بیشتر و پیشرانه TT نیز 20 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را تولید می‌کند.
با این تفاسیر و با توجه به عملکرد خوب و دقیق گیربکس 6 دنده S Tronic آئودی و همچنین گیربکس 7 دنده استپ‌ترونیک ب‌ام‌و، انتظار می‌رود که کشش و شتاب‌گیری رضایت‌بخش و نسبتا مشابهی را در TT 2.0 و Z4 28i شاهد باشیم، خصوصا اینکه ‌روی کاتالوگ نیز شتاب اولیه TT رودستر فقط 0.1 کندتر از Z4 اعلام شده است.
اما بدون‌شک بیشترین تفاوت در کیفیت سواری و داینامیک رانندگی این دو مدل نمایان می‌شود، زیرا Z4 از سیستم حرکتی دیفرانسیل عقب sDrive بهره می‌گیرد و در عوض، رقیب آن با سیستم چهارچرخ متحرک Quattro در بازار داخلی عرضه می‌شود.
بنابراین اگرچه Z4 نیز پایداری قابل توجه و فرمان‌پذیری دقیق و بسیار خوبی را در کلاس خود به نمایش می‌گذارد اما TT با سیستم Quattro می‌تواند چسبندگی بهتری را خصوصا در مسیرهای لغزنده فراهم کند، هرچند که بعضی‌ها از رانندگی اسپرت با مدل‌های دیفرانسیل عقب، بیشتر لذت می‌برند.
همچنین هر دو خودرو با توجه به سیستم فنربندی اسپرت، سواری سفت و نسبتا خشکی را ارائه می‌دهند اما در TT با وجود سیستم سفارشی تعلیق مغناطیسی( Magnetic Ride AUDI )و قابلیت تنظیم عملکرد آن (در حالت دینامیک یا Comfort) می‌توان سواری نرم‌تر و بی‌تکان‌تری را تجربه کرد که البته در حالت داینامیک نیز عملکردی کاملا سفت و اسپرت را به نمایش می‌گذارد. 

در کل می‌توان گفت که اختلاف نه‌چندان چشمگیر آپشن‌ها و همچنین مشخصات فنی نسبتا مشابه در این رودسترها، شرایط رقابت TT را در بازار داخلی کمی دشوار می‌کند، خصوصا اینکه اختلاف قیمت آن با Z4 28i نیز کاملا قابل توجه است اما از طرفی دیگر، TT به عنوان یک مدل جدید با طراحی ظاهری جالب توجه و همچنین ارائه سبکی متفاوت در میان مدل‌های اسپرت موجود در بازار داخلی، می‌تواند توجه مشتریان را به سمت خود جلب کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو