فونیکسریمکسبهتام

مهم‌ترین اتفاقات بازار خودروهای کار و تجاری در سال ۹۴ چه بود‌؟

نگاه سنگین به سال ۹۴

عصر خودرو- در حالی سال ۱۳۹۴ به اتمام رسید که بازار سنگین‌وزن‌ها یا همان خودرو‌های کار و تجاری در کشورمان با تکان‌های کوچکی به سمت بهبود وضعیت در سال ۱۳۹۵ پیش می‌رود.

نگاه سنگین به سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»،این تکان‌های مثبت را می‌توان به طور کامل در بخش حمل و نقل بار دید ولی بخش حمل و نقل مسافر، تغییرات چندانی به خود ندیده است ،در این مطلب نگاهی کوتاه و فهرست‌وار به این تحرکات و اتفاقات داریم.

    حضور گسترده وارداتی‌ها‌:

    هر چند حجم ورود کامیون‌ها‌ یا بهتر است بگوییم کشنده‌های وارداتی به کشورمان چندان قابل بحث نیست، اما به هر حال در نبود محصولات به‌روز از برخی شرکت‌های اروپایی، این دست‌دوم‌های آنها بود که راه به بازار کشورمان پیدا کردند. در این بین بیشترین سهم نصیب محصولات مرسدس بنز شد که آکتروس بیش از بقیه مورد لطف وارد‌کنندگان قرار گرفت و تعداد بسیار اندکی از نسل چهارم آن نیز وارد کشورمان شد.

    جادوی سال‌:

    ولوو به خودی خود دارای طرفداران بی‌شماری در دنیاست. حال اگر نام FH در وسط باشد که جای خود دارد. شاید کمتر کسی باور می‌کرد که به سرعت نسل چهارم ولوو FH وارد بازار کشورمان شود و حتی روی خط تولید برود. حال می‌توان به‌راحتی این کشنده مدرن را در جاده‌های کشورمان رویت کرد.

    چینی خوش‌تیپ‌:

    امسال، سال ورود فوتون به جاده‌هاست؛ کشنده‌ای که در کنار ظاهر زیبا و معقولش به همراه موتور 420 اسبی، می‌تواند با طراحی داخلی و خارجی وام گرفته از مرسدس بنز، تا حد زیادی موفق ظاهر شود. فعلا عرضه این کشنده به بازار بسیار کم تعداد بوده‌ و به سختی می‌توان آن را رصد کرد. طراحی داخلی فوتون بسیار شبیه به مرسدس بنز‌های آکسور است و این کشنده تحت مشورت با دایملر طراحی و ساخته شده است.

    خوش‌رکاب هلندی‌:

    بازار امسال خودرو‌های سنگین، پر از حرف محصول خوشنام هلندی یعنی DAF XF بود؛ کشنده‌ای زیبا، نرم، پر‌قدرت و پر‌کشش با امکانات به‌روز و اعتباری جهانی. داف بیش از یک سال با خیال راحت در بازار حاضر بود و توانسته بود نظر بسیاری از افرادی را که به دنبال خرید یک کشنده اروپایی بودند، به خود جلب کند. اما باید دید در سال آینده و حضور پر‌رنگ‌تر کشنده‌هایی چون FH و احتمالا رنو سری T و حتی MAN TGX تا چه اندازه بر فروش DAF تاثیر‌گذار خواهد بود.

    اولین خودکار چینی‌:

    کشنده C&C که توسط آریا دیزل معرفی شده است، کشنده‌ای است که امسال تعداد بیشتری از آن وارد جاده‌های کشورمان شد. این کشنده با موتور 480 اسب بخاری و جعبه دنده خودکارش، می‌تواند تا حد زیادی انتخاب وسوسه‌کننده‌ای باشد. سی‌اند‌سی می‌تواند با قیمت مناسبی که دارد در کنار ویژگی‌های گفته شده، بازار اروپایی‌های بزرگ‌تر از خود را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ به شرطی که کیفیت آن در دراز‌مدت نیز به نظر قابل قبول بیاید.

    پیرمرد دوست‌داشتنی‌:

    شاید اگر بازار تشنه به محصولات اروپایی و نام و آوازه آکسور نبود، کمتر کسی رغبت می‌کرد که رقم هنگفتی پای یک مرسدس بنز کهنسال بدهد؛ کشنده‌ای که در مقایسه با نمونه‌های اروپایی فعلی دارای کمترین امکانات است. اما داشتن ویژگی‌هایی چون استهلاک کم، کشش بالا و هزینه‌های پایین نگهداری و تعمیر آن در مقایسه با دیگر اروپایی‌ها از آن یک رقیب ساخت. به هر حال آکسوری که در سال 1393 خبر‌های ورودش به گوش رسیده بود، امسال وارد جاده‌ها شد.

    چینی کپی‌شده‌:

    ون‌ هایس از جین‌بی امسال به خریدارانش تحویل داده شد؛ ونی که از نظر ظاهری بسیار شبیه به ون ‌هایس تویوتاست و در داخل نیز تفاوتی با آن ندارد. البته این ون که توسط جین‌بی در چین ساخته می‌شود و توسط سایپا به بازار کشورمان عرضه شده است، تحت نظارت و با حمایت خود تویوتا ساخته می‌شود. قیمت این ون در حدود نصف یک ون تویوتا‌ هایس است و از نظر قوای محرکه، با آن اشتراکی ندارد. این ون در خود چین H2 نامیده می‌شود اما در برخی از بازار‌ها نیز نام‌ هایس را دارد.

    مرسدس بنز چینی‌:

    امسال کشنده و کامیون‌های چینی Beiben نیز که در سال 93 رونمایی شده بودند، وارد کشورمان شد. محصولات beiben از نظر ظاهری دقیقا شبیه به مرسدس‌های سری NG دهه‌های 70 و 80 میلادی هستند و با جعبه دنده‌های ساخت ZF چین و پیشرانه‌های ساخت کمپانی ویچای در این کشور مجهز ‌ شده‌اند. این کامیون‌ها به خاطر سیستم تعلیق پر‌قدرت و شمشی که دارند در کنار ارتفاع زیاد و فاصله مناسب از زمین، می‌توانند انتخاب خوبی برای کار‌های عمرانی باشند اما بعید است در بازار کشنده‌ها نیز آنچنان قوی حاضر شوند.

    ایتالیایی بی‌حاشیه‌:

    امسال گفته شد که عرضه دوباره کامیون‌ها و کشنده‌های ایویکو تراکر و استرالیس دوباره آغاز خواهد شد. استرالیس رقبای سر‌سختی در بازار دارد که در برخی‌ موارد از آن سر‌تر هستند. ضمن اینکه باید بدانیم که استرالیس نیز با موتور 480 اسب بخاری و جعبه دنده خودکار هم در سبد محصولات این شرکت وجود دارد. اما تراکر کامیونی قلدر و کشنده‌ای پر‌قدرت است؛ کشنده‌ای که امروزه می‌توان آن را در حمل و نقل‌های سنگین نیرو‌های نظامی کشورمان دید.

    سرازیری سقوط‌:

    یکی از مهم‌ترین اتفاقات در بازار امسال در رده خودرو‌های کار و تجاری، افت شدید قیمت‌ها بود؛ افتی که حاصل رکود موجود در بازار بود و باعث شد تا محصولات موجود در بازار بین 50 تا بالای 100 میلیون تومان دچار کاهش قیمت شوند که می‌توان آن را در تاریخ این صنعت در کشورمان بی‌سابقه دانست. البته این سقوط قیمت باعث شد تا قیمت این خودرو‌ها کمی تعدیل شود و حبابی که به خاطر عدم عرضه محصولات جدید در بازار درست شده بود، بترکد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو