فونیکسریمکسبهتام

واکاوی حادثه‌ای که گریبانگیر خودرو پلیس شد

تاملی بر وضعیت معاینه فنی اتومبیل‌های انتظامی

عصر خودرو- حادثه برخورد خودروی پلیس با تیر چراغ برق در تهران و اظهار نظر مقامات مسئول مبنی بر نقص فنی خودروی مورد اشاره،بار دیگر توجهات را به وضعیت معاینه فنی اتومبیل های انتظامی معطوف ساخت.

واکاوی حادثه‌ای که گریبانگیر خودرو پلیس شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، صبح روز گذشته،خبری با مضمون برخورد یک دستگاه خودروی پلیس راهور با تیرچراغ برق حاشیه خیابان و آتش گرفتن و جان باختن سرنشین خودرو بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

    بر اساس گزارش واصله،حادثه مذکور در بلوار شقایق رخ داد و متوفی بر اثر آتش گرفتن خودرو و حبس شدن در آن،به دیار حق شتافت.

    سردار حسینی،رییس پلیس راهور تهران در تشریح این حادثه در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد:حادثه مورد اشاره به علت نقص فنی خودرو و ترکیدگی لاستیک رخ داد و طی آن خودرو با خارج شدن از مسیر،منحرف شده و به تیر چراغ برق برخورد و شعله ور می شود.

    ** تاملی بر معاینه فنی خودروهای پلیس

    بدون شک،حادثه خبر نمی کند و اساسا پیش بینی قطعی آن امری غیر ممکن به نظر می رسد،اما رعایت نکات ایمنی در هر حوزه ای مولفه ای حائز اهمیت به شمار می رود که با لحاظ کردن آن می توان تا حدود بسیاری ضریب ایمنی در قبال حوادث غیر مترقبه را تقویت کرد و از تحمیل خسارات مالی و جانی پیشگیری نمود.

    یکی از موارد برجسته و ضروری در حوزه خودرو،معطوف به مبحث معاینه فنی می شود که طی فرآیند نظارتی که بر خودرو لحاظ می شود موارد فنی و ایمنی خودرو مورد بازبینی قرار می گیرد ودر صورت بروز نقصان و خللی، نسبت به رفع آن اقدامات لازم عملیاتی می شود.

    این سیکل،دامنه متعددی از ادوات و تجهیزات خودرو اعم از چرخ ها،شیشه خودرو،چراغ ها،وضعیت فنی و...را در بر می گیرد که طبیعتا به نوعی می توان آن را یک چکاپ کامل از سلامت خودرو تلقی کرد.

    در طول ماه های گذشته با آلایندگی هایی که هوای تهران با آن مواجه بود،موضوع معاینه فنی داغ تر از گذشته بر سر زبان ها افتاد و حتی سامانه یکپارچه مدنظر قرار گرفته برای آن،از نمونه اقداماتی به شمار می رود که موید توجه مضاعف مسئولان ذیربط به تحقق هر چه مطلوب تر این امر خطیر و جایگاه حائز اهمیت مراکز معاینه فنی در حوزه ناوگان حمل و نقل کشور اعم از شخصی و عمومی است.

    چندی پیش،نواب حسینی منش،قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران از ماموران پلیس در خواست کرد که خودروی فاقد معاینه فنی را از طریق دوربین های سطح شهر شناسایی کنند.

    وی با اشاره به نقش پلیس در مجاب ساختن مالکان وسایل نقلیه در مراجعه به مراکز معاینه فنی،گلایه ای را نیز متوجه پلیس کرد.

    حسینی منش با اشاره به کاغذ پاره خواندن برگه معاینه فنی از سوی یکی از مقامات پلیس راهور تهران گفت:معاینه فنی کاغذ پاره نیست،زیرا 18 تست مختلف بر روی آن انجام می شود.

    قائم مقام معاینه فنی در انتقادی دیگر از پلیس گفت:یکی از عوامل موفقیت این برنامه(تست معاینه فنی)جدیت پلیس است،اما متاسفانه رئیس پلیس راهور تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی تمام تحقیقات و پژو هش های چند ساله دانشگاه صنعتی شریف را جزوه می خواند و این امر موید این موضوع است که پلیس اعتقادی به معاینه فنی ندارد.

    وی با طرح سئوال از پلیس مبنی بر اینکه چند در صد خودروهای آنها(پلیس)معاینه فنی دارند،افزود:هیچکدام از خودروهای پلیس به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده و این نشان دهنده عدم اعتقاد به معاینه فنی است.

    البته اظهارات فوق از سوی پلیس بی پاسخ نماند و چندی بعد،سردار تقی مهری عنوان کرد: عدم مراجعه به مراکز معاینه فنی عادی،طبقه بندی هایی است که ستاد کل برای خودروهای نظامی مشخص کرده و نظر قائم مقام معاینه فنی خارج از حیطه وظایف اوست.

    وی همچنین عنوان کرده بود که خودروهای پلیس بصورت هفتگی و ماهانه در تعمیرگاه هایی که برای سلامت خودروی نظامی در نظر گرفته می شود بازدید و سلامت خودرو از نظر ظاهری و فنی مورد بررسی قرار می گیرد.

    با حادث شدن اتفاق دیروز و آتش گرفتن و جان باختن سرنشین خودروی پلیس و اظهار نظر سردار حسینی در تشریح علت وقوع حادثه مبنی بر نقص فنی ، این سئوال به ذهن متبادر می شود که به راستی ضریب اطمینان معایه فنی خودروهای پلیس به چه میزانی است.

    امید آن می رود،مسئولان ذیربط با طراحی ساز و کاری مدون و اصولی نسبت به لحاظ کردن این امر خطیر در حیطه فعالیت خودروهای پلیس،دقت نظر بیشتری اعمال کنند تا مشابه حادثه روز گذشته در آینده تکرار نشود و البته امیدواریم خودروی حادثه دیده از نمونه خودروهایی نبوده باشد که در سنوات گذشته اخباری مبنی بر تردد و حرکت آنها خارج از حوزه استحفاظی تعریف شده و با هدف امور شخصی به گوش می رسید،داستان پلاک قرمزهایی که مدتی در صدر اخبار سرویس های خبرگزاری ها قرار گرفت.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو