فونیکسریمکسبهتام

نگاهی کوتاه به بازار قطعات خودروهای کلاسیک در ایران

نوستـالژی یـدک

عصر خودرو: هر روز به تعداد افرادی که به خودروهای کلاسیک و بازسازی شده علاقه‌مند می‌شوند، افزوده می‌شود و این خودروها چون اغلب، سالیان دراز گوشه‌ای آرام گرفته و یا در کوچه و خیابان در معرض عوارض محیطی قرار داشته‌اند، نیاز به رسیدگی و تعویض قطعات یدکی دارند.

نوستـالژی یـدک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، از این رو هر چقدر که بازار خرید و فروش خودروهای کلاسیک را پر‌رونق تصور کنید باید نگرش خود را نسبت به گرم بودن بازار قطعات اینگونه خودروها ‌چندین پله بالاتر ببرید؛ بازاری که در یک سوی آن علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک که یادآور خاطرات نوستالژیک آنان است و با سرمایه شخصی به سراغ عشقشان می‌روند وجود دارند و از سوی دیگر توسط یک سری افراد واسطه و دلال قطعات نایاب، هدایت می‌شود. در این مطلب ضمن بررسی و تحلیل اجمالی بازار قطعات خودروهای کلاسیک، از مبنای قیمت‌گذاری و نحوه تأمین قطعات برای شما خواهیم گفت تا بیشتر با چند و چون این بازار عجیب و غریب آشنا شوید.

در بازار قطعات خودروهای کلاسیک چه می‌گذرد؟
از آنجایی که بازار خودروهای کلاسیک بسیار گرم دنبال می‌شود و اکثرا خودروها فرسوده هستند، بازار لوازم یدکی و تزئیناتی آنها رونق بسیار بیشتری دارد. قیمت‌گذاری در این بازار معنای خاصی ندارد و هیچ نظارتی از سوی هیچ‌کدام از نهادهای دولتی‌ روی این بازار نیست و آزادانه از سوی مالکان خودروها و کلاب‌های تخصصی دنبال می‌شود؛ البته اگر بتوان از نقش دلال یا واسطه در این بین چشم‌پوشی کرد. 2 دسته بزرگ در این بازار به نرخ روز نان می‌خورند؛ دسته اول دلال‌های حرفه‌ای اینگونه قطعات هستند و در شهرها و خصوصا روستاهای دور‌افتاده، قطعات بسیار نایابی را پیدا می‌کنند و با قیمتی فضایی به فروش می‌رسانند و دسته دیگر تعمیرکاران تخصصی خودروهای کلاسیک هستند که تنها پیدا‌کردن شاسی و بدنه یک خودروی کلاسیک برای آنها کفایت می‌کند و با جور کردن قطعات یدکی و صافکاری نقاشی، خودرویی سر‌‌پا می‌کنند که تخمین قیمت آن، از عهده افراد عادی برنمی‌آید و سرانجام خودرو با قیمت نجومی به فروش می‌رسد.
در ضمن خالی از لطف نیست که بدانید بازار قطعات تزئینی خودروهای کلاسیک بسیار گرم‌تر از بازار قطعات یدکی آن دنبال می‌شود و دلیل آن را می‌توان تنها در ظاهر‌بینی اغلب مردم جست‌وجو کرد.


  مبنای قیمت‌گذاری در این بازار چیست؟
بازار قطعات خودروهای کلاسیک به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول مربوط به خودروهای کلاسیکی هستند که بسیار نایاب بوده و این انحصاری بودن قطعاتشان، بر ارزش آنها افزوده است مانند خودروهایی نظیر فورد موستانگ مک وان،‌ 2002 BMW و ... اما دسته دیگر مربوط به خودروهایی است که قدیمی و کلاسیک هستند ولی هم قطعاتشان و هم خود اتومبیل در بازار کلاسیک به وفور یافت می‌شوند. قطعات خودروهایی که شامل دسته اول می‌شوند در بهترین حالت توسط دلالی که با چندین نفر در کشورهای آلمان، آمریکا، ترکیه و امارات رابطه خاصی دارد سفارش داده و به ایران ارسال می‌شوند. یا در بدترین شکل در صورتی که قطعات مورد نظر در کل کشور نایاب باشد، دلال محترم به کشورهای همسایه علی‌الخصوص اربیل عراق و کردستان سفر کرده و قطعات باز شده از روی خودروهای اوراقی را به صورت قاچاق به ایران وارد می‌کنند. این قطعات به علت کمیاب بودن و اینکه تنها چند نفر خاص ‌قادر به پیدا کردن آن هستند، به صورت کاملا نامعقولی قیمت‌گذاری می‌شوند. بازار قطعات خودروهای کلاسیک مربوط به دسته دوم که در ایران هم بسیار گرم است، انحصاری نبوده و حتی می‌توانید قطعات اینگونه خودروها را در اپلیکیشن‌های مختص بازار که تعدادشان هم رو به افزایش است، پیدا کنید. با توجه به گرایش رژیم طاغوت به کشور آمریکا، اغلب خودروهای ساخت این کشور در این دسته قرار می‌گیرند و به جرات می‌توان گفت بازار قطعات خودروهایی نظیر کاپریس، بیوئیک و ... از جمله بازارهایی است که در تمام کشور به وفور یافت می‌شوند و قیمت آنها بسیار منطقی و قابل انتظار است.

 

  این قطعات از کجا تأمین می‌شوند؟
همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، قطعات خودروهایی که در سطح جهان نایاب هستند و یا اینکه در مقیاس کوچک‌تر در ایران بسیار کمیاب هستند، به کشورهای تولید‌کننده اصلی خودرو سفارش داده می‌شوند که قطعات مربوط به خودروهای بنز و BMW قدیمی و کلاسیک، غالبا‌ در این دسته قرار می‌گیرند؛ اما به هر روی نمی‌توان منکر دستان هنرمند ریخته‌گران ایرانی شد که با ظرافت تمام قطعات مربوط به بدنه و یا قسمت‌هایی از لوازم جانبی داخل اتاق خودروهای کلاسیک را می‌سازند. با گرم شدن بازار خرید و فروش قطعات خودروهای کلاسیک، بازار اوراقی‌ها و فروش خودروهای اسقاطی نیز بسیار داغ دنبال می‌شود. کافی است تنها یک بار به محل اسقاط خودروهای فرسوده شهر خود سر بزنید؛ خودروهای کلاسیک و با‌ارزشی در این اوراقی‌ها مشاهده خواهید کرد که دلال‌ها قطعات نایاب و گران‌قیمت آنها، علی‌الخصوص لوازم تزئیناتی آنها را برداشته و بدنه بی‌در و پیکر آن را به حال خود رها می‌کنند. بازار اینگونه قطعات به قول بازاری‌های قدیمی از دست هم معامله می‌شود. به نحوی که اغلب افرادی وجود دارند که خودروهای قدیمی و چندین سال خوابیده از خانواده‌های خود به ارث می‌برند و از طرفی با توجه به قوانین سخت پلاک‌شدن اینگونه خودروها، مالک تنها بین دو راه اسقاط شدن و یا فروش لوازم خودرو به صورت دستی راه دیگری را نمی‌بیند. از این رو مالک خودرو با توجه به ارزش اتومبیل و پول بیشتری که نصیبش می‌شود، راه دوم را بر‌می‌گزیند. خرید از اینگونه افراد که به صورت تخصصی در مورد خودروی خود اطلاعی ندارند و همچنین حرفه آنها دلالی قطعات نیست، مزیت‌های بزرگی دارد. خرید از آنها با توجه به نرم‌افزارهای ارتباطی بسیار سهل و ممکن است و از طرفی می‌توان به خوبی قیمت تعیین شده برای یک قطعه را شکست و تخفیف گرفت. همچنین می‌توان به سالم‌بودن این قطعات اطمینان بیشتری کرد زیرا بسیار مشاهده شده است که دلال‌های حرفه‌ای قطعات بسیار کار‌کرده و فرسوده و یا ضربه خورده را با اسپری و وسایل دیگر رنگ و یا صاف کرده و به عنوان قطعه‌ای کم‌کارکرد به مشتری غالب می‌کنند.
در انتهای مطلب با قیمت‌های تقریبی برخی ‌قطعات خودروهای کلاسیک همراه شما خواهیم بود. شایان ذکر است قیمت اینگونه قطعات با توجه به سالم بودن و یا اصلی و طرح اصل بودن متفاوت است و علاوه بر همه اینها، قیمت‌ها سلیقه‌ای بوده و ممکن است در همه جای ایران این قیمت‌ها یکسان نباشند.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
      آرشیو