فونیکسریمکسبهتام

۶ گُل و طرح رایج تایر برای خودرو‌های شاسی‌بلند را بشناسیم

کفشی برای قدبلندها

عصر خودرو: از پا به عنوان قلب دوم انسان یاد می‌شود. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل این تعبیر در این است که پا دقیقا محل اتکا و تماس کل بدن با پایدار‌ترین تکیه‌گاه یعنی زمین است. همین تعبیر در خودرو نیز استفاده دارد و تایر می‌تواند اثرات بسیاری بر خودرو و نحوه عملکرد آن داشته باشد.

کفشی برای قدبلندها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، تایر مناسب و با کیفیت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل در هدایت بهتر و هندلینگ بالاتر خودرو است. کمپانی‌های تایر‌سازی دنیا هر‌روزه به دنبال ساخت بهترین و با‌کیفیت‌ترین تایر‌ها برای به دست آوردن بیشترین میزان فروش هستند. در این بین بحث تایر‌های مناسب برای هر کاربری نیز پیش می‌آید. به همین منظور شرکت‌های سازنده تایر برای اینکه بیشترین سطح عملکردی را پدید آوردند، انتخاب تایر را بر عهده مشتری می‌گذارند و در عوض آج‌هایی مناسب با کاربری معلوم شده روی تایر پیاده می‌کنند. می‌توان رایج‌ترین این طرح‌ها و آج‌ها را به 6 دسته کلی برای خودرو‌های شاسی‌بلند تقسیم کرد.از پا به عنوان قلب دوم انسان یاد می‌شود. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل این تعبیر در این است که پا دقیقا محل اتکا و تماس کل بدن با پایدار‌ترین تکیه‌گاه یعنی زمین است. همین تعبیر در خودرو نیز استفاده دارد و تایر می‌تواند اثرات بسیاری بر خودرو و نحوه عملکرد آن داشته باشد. تایر مناسب و با کیفیت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل در هدایت بهتر و هندلینگ بالاتر خودرو است. کمپانی‌های تایر‌سازی دنیا هر‌روزه به دنبال ساخت بهترین و با‌کیفیت‌ترین تایر‌ها برای به دست آوردن بیشترین میزان فروش هستند. در این بین بحث تایر‌های مناسب برای هر کاربری نیز پیش می‌آید. به همین منظور شرکت‌های سازنده تایر برای اینکه بیشترین سطح عملکردی را پدید آوردند، انتخاب تایر را بر عهده مشتری می‌گذارند و در عوض آج‌هایی مناسب با کاربری معلوم شده روی تایر پیاده می‌کنند. می‌توان رایج‌ترین این طرح‌ها و آج‌ها را به 6 دسته کلی برای خودرو‌های شاسی‌بلند تقسیم کرد.

لاستیک‌های مخصوص جاده یا Highway Touring‌:

به طور قطع همه شاسی‌بلند‌سواران، نیازی برای داشتن یک تایر به منظور رفتن به بیراهه‌ها نخواهند داشت چرا که بسیاری از افرادی که یک خودرو شاسی‌بلند را خریداری می‌کنند، از آن استفاده‌های خیابانی و شهری دارند. این تایر‌ها که با حروف اختصاری HT شناخته می‌شود، دارای طرح یا همان آج‌های ریز و خطوطی ظریف هستند. فاصله کم این خطوط نسبت به هم باعث می‌شود تا تایر‌های بزرگراهی یا همان جاده‌ای نرم و بی‌صدا بوده و چسبندگی خوبی به مسیر داشته باشند. آج این تایر‌ها به شکلی طراحی می‌شوند که حتی در مواجهه با آب روی مسیر، بتوانند تا حد زیادی آن را پراکنده کنند تا از پدیده آکوآ پلنینگ یا همان سوار‌شدن ‌‌روی توده آب جلوگیری شود.

لاستیک‌های همه وضعیت‌ها یا All Terrain‌:

این تایر‌ها یک پله، آفرودی‌تر از نمونه‌های جاده‌ای هستند چرا که آج‌های آنها با فاصله بیشتری از یکدیگر قرار دارند و به همین خاطر هم مناسب مسیر‌های آسفالته هستند و هم مناسب برای بیراهه‌نوردی. البته باید یادآور شد که این لاستیک‌ها نسبت به نمونه‌های مخصوص گل‌نوردی و یا حرکت در برف، توانایی کمتری در اینگونه مسیر‌ها دارند و بیشتر برای مسیر‌هایی با میزان گل و برف کم هستند و در واقع می‌توان گفت اینها یک نمونه جاده‌ای با توانایی بیشتر در مسیر‌های بیراهه به شمار می‌روند. علامت اختصاری روی این لاستیک‌ها دو حرف AT است.

لاستیک‌های گل‌نوردی یا Mud Terrain‌:

در واقع تایر‌های گل‌نوردی به خاطر نوع آج آنها و سیستم کاری‌شان که در اکثر زمین‌ها کارایی بسیار خوبی دارند، به عنوان شاخصه تایر‌های آفرودی شناخته می‌شوند. این لاستیک‌ها که با حروف اختصاری MT شناخته می‌شوند، دارای آج‌های بزرگ و با فاصله از هم هستند تا گل و سنگ‌های مسیر، درون آج‌ها گیر نکرده و به‌راحتی از بین آنها جدا شوند. اما همین فاصله زیاد آج‌ها باعث می‌شود تا در حین حرکت در جاده‌های آسفالته، هوای محبوس شده و هوایی که به تایر برخورد می‌کند، ایجاد سر و صدای نسبتا زیادی کرده و از طرفی‌ روی زمین‌های خیس نیز به راحتی لغزش پیدا کنند. همچنین این تایر‌ها مناسب مسیر‌های یخ زده نیز نیستند و نسبتا راحت، چسبندگی خود را در این مسیر‌ها از دست می‌دهند.

لاستیک‌های مخصوص بیراهه یا Super Traction Tread‌:

این لاستیک‌ها کارایی بسیار خوبی در همه شرایط و مسیر‌ها دارند. دارای آج‌های درشتی هستند که سطح آنها دارای شیار‌های ریزی است و از همه مهم‌تر چون آج آنها تا حد زیادی تا روی لبه لاستیک نیز پایین آمده است، باعث می‌شود تا در همه مسیر‌ها خصوصا سنگلاخ‌ها‌ که امکان پاره‌شدن فاق لاستیک در اثر برخورد با سنگ‌های تیز وجود دارد، عملکرد بسیار خوبی داشته باشند. قیمت این تایر‌ها که با‌ حروف SST شناخته می‌شوند، از بقیه بیشتر است و محصولات کمپانی Cooper از شناخته‌شده‌ترین آنهاست.

لاستیک‌های مخصوص مسیر‌های زمستانی یا Snow Terrain‌:

این تایر‌ها با لاستیک‌های موسوم به یخ‌شکن دارای تفاوت‌های زیادی هستند چرا که در این لاستیک‌ها چیزی به نام میخ برای شکستن یخ وجود ندارد. اما تایر زمستانی که با دو حرف ST شناخته می‌شوند، دارای آج‌هایی درشت اما با شیار‌های بسیار و فاصله کم هستند تا هم بتوانند چنگ بیشتری در کمترین لحظه به برف بزنند و هم سریع‌تر از برف تخلیه شوند. چون این تایر‌ها دارای آج‌های ریزی هستند و ساختار سفتی دارند، برای مسیر‌هایی چون گل و یا سنگلاخ اصلا مناسب نیستند و در واقع در دسته تایر‌های آفرودی نیز قرار نمی‌گیرند.

تایر‌های پهن‌تر و بزرگ‌تر چه امتیازی دارند‌؟

تایر‌های پهن‌تر باعث می‌شوند تا سوار شدن ‌روی مسیر‌هایی چون شن و رمل و حتی گلی با عمق کم که لازمه آنهاست، راحت‌تر اتفاق بیفتد. اما در مسیر‌های گلی با عمق زیاد و یا مسیر‌های برفی، بهتر است تا تایر نازک‌تر باشد تا بتواند به سطح زیرین مسیر که سفت و محکم‌تر است، برسد و خودرو را به جلو براند. تایر‌های آفرودی که ترکیبی از ارتفاع بلند در کنار پهنای خوب را دارند، می‌توانند کارایی را دو‌چندان کنند، ضمن اینکه این تایر‌ها با بلند‌کردن شاسی خودرو از زمین، احتمال گیر‌کردن شاسی و محور‌ها را در مسیر کمتر نیز می‌کنند.

لاستیک‌های مخصوص برف و گل :

این تایر‌ها که به صورت M&S و یا M+S شناخته می‌شوند برای داشتن بیشترین کشش و تماس در مسیر‌های لغزنده طراحی شده‌اند. شیار‌های عمیق و در عین حال نزدیک به هم با خطوط ریز در سطح آنها باعث می‌شود تا هم تایر‌های m+s بتوانند چنگ خوبی به مسیر‌های برفی بزنند و هم گل و لای قرار گرفته در بین آج‌ها به راحتی از آنها خارج شود. این تایر‌ها از نمونه MT خیابانی‌تر و شهری‌ترند و به همین خاطر مثل آنها یا مدل‌های SST دارای چهره تهاجمی و آفرودی زیادی نیستند.

چه نوع لاستیکی مناسب خودرو و کاربرد شماست؟

برای مسیر‌های برفی و گل‌آلود، باید به دنبال لاستیکی بود که به اندازه کافی پهن باشد و از طرفی فاصله آج‌های آنها به گونه‌ای باشد که به‌راحتی بتوانند‌ حین حرکت تمیز شده و برای چنگ‌زنی دوباره به مسیر آماده شوند. این خاصیت در مورد مسیر‌های گلی، بسیار مهم‌تر و کاربردی‌تر است. در مورد مسیر‌های سنگلاخی و کوهستانی باید تایری را خریداری کرد که مختص این مسیر‌ها باشد. یعنی هم مقاومت بالایی در برابر آسیب‌ها داشته و هم آج آن به گونه‌ای طراحی شده باشد که تا روی دیواره‌ها پایین بیاید تا در برخورد با لبه سنگ‌ها، دچار پارگی و آسیب نشود.
اندازه آج این لاستیک‌ها معمولا ارتفاع بیشتری از حد استاندارد دارد. برای مسیر‌های شنی و خاکی نیز، اکثر تایر‌های آفرودی کارایی مطلوبی خواهند شد به شرطی که پهنای کافی نسبت به وزن خودرو داشته باشند تا بتوانند باعث سوار شدن روی شن و خاک شوند و از فرو رفتن در آنها دور باشند. دقیقا مثل وقتی که با کم کردن فشار باد تایر در مسیر‌های کویری و برفی، اقدام به پیشروی با خودرو می‌کنیم. اما سوالی که پیش می‌آید در این است که آیا تایر‌های آفرودی خوب حتما باید چهره‌ای تهاجمی‌تر داشته باشند؟! نکته مهم در این است که بدانیم تایر‌های آفرودی حتما دارای چهره و گل تهاجمی یا اصطلاحا گل جنگی نیستند. این طرح آج برای هر مسیری مفید است به این معنی که بهتر است برای مسیر‌های با سطح خاک سفت‌تر و تخت‌تر از گل‌های نه‌چندان تهاجمی استفاده کنیم و در مسیر‌های کوهستانی و تپه‌ای که نیاز به چنگ زدن بیشتر است، از گل‌های تهاجمی‌تر بهره بگیریم. کمپانی‌های سازنده تایر برای هر کاربری، گل‌های متعددی دارند و طرح گل جنگی و بسیار تهاجمی حتما نشانه‌ای از کاربرد بهتر و کارایی بیشتر نخواهد بود.

چه زمانی نیاز به تایر آفرودی داریم‌؟

به طور کلی گفته می‌شود در صورتی که کمتر از 5 درصد از زمان رانندگی ما در بیراهه‌ها صرف می‌شود و خودرو ما، بیشتر به عنوان یک خودرو شهری است تا آفرودی، بهتر است تا به جای خرید تایر‌های آفرودی که عموما از نوع MT هستند، از تایر‌های AT استفاده کنیم. این تایر یک هماهنگی خوب بین استفاده در مسیر‌های جاده‌ای و آسفالته و گردش‌های بیرون شهر دارد. اما اگر قضیه غیر از این است بهتر است تا به دنبال یک تایر آفرودی با عملکرد SST و یا MT بود که هر چه آج‌های عمیق‌تری داشته باشد، می‌توان‌ عملکرد بهتری نیز از آن انتظار داشت.

تاثیر تایر‌های آفرودی MT و SST بر مصرف

همان‌طور که گفته شد، تایر‌های آفرودی دارای گل‌هایی با فاصله بیشتر و حالت تهاجمی‌تری هستند.
این ویژگی باعث می‌شود تا هوایی که‌ حین حرکت خودرو با تایر برخورد می‌کند، در بین آج‌های تایر محبوس شود و ضریب درگ و مقاومت در برابر هوا را بالا ببرد.
این حالت باعث می‌شود تا مصرف سوخت در کنار افزایش صدای تایر، بالا برود. همچنین چون تایر‌های آفرودی دارای پهنا و وزن بیشتری هستند، مقاومت در برابر باد و مقاومت در برابر حرکت نیز در آنها بیشتر بوده و در نتیجه باز هم موجب افزایش مصرف سوخت خواهند شد.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط