فونیکسریمکسبهتام

جاده بجنورد به جنگل گلستان همچنان مرگبار است

عصر خودرو- برخورد سه دستگاه خودرو در محور بجنورد به جنگل گلستان ۵ کشته بر جا گذاشت»، «تصادف اتوبوس با خودرو پراید دو کشته برجا گذاشت » این چنین تیترهایی طی سال ۹۴ در صدر اخبار تصادفات جاده ای در محور بجنورد به جنگل گلستان است.

جاده بجنورد به جنگل گلستان همچنان مرگبار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»به نقل از ایرنا، بیش از پنج سال است که پروژه دو بانده شدن مسیر بجنورد به جنگل گلستان آغاز شده اما به کندی پیش می رود و این در حالی است که هرساله مسافران و زائران حرم امام رضا (ع) شاهد تصادفات مرگبار و خونین در این محور پر حادثه هستند.
    بر اساس آمار اعلام شده از 221 فوتی در تصادفات محورهای اصلی و فرعی خراسان شمالی حدود 40 درصد این فوتی ها در جاده بجنورد و گلستان و محورهای فرعی در محدوده این جاده ترانزیتی اتفاق افتاده است.
    این محور دروازه ورودی به خراسان شمالی محسوب می شود و تمام سال با حجم انبوهی از خودروها رو به روست و به علت عرض کم جاده و وضعیت نامناسب آن به محور بسیار خطرناک و حادثه خیزی تبدیل شده به گونه ای که به گفته فرمانده انتظامی خراسان شمالی بیشتر قربانیان حوادث جاده ای استان مربوط به این محور است .
    این محور فراموش شده در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی همواره مورد توجه مسئولان استانی قرار می گیرد و هر یک تلنگری به این جاده می زنند و این بار فرمانده انتظامی خراسان شمالی در آخرین جلسه مطبوعاتی خود وضعیت این محور را به دلیل قدیمی بودن و نامناسب بودن آن بسیار خطرناک توصیف کرد.
    سردار علی مظاهری با اشاره به این که سالانه میلیون ها مسافر از این محور عبور می کنند، گفت: پلیس با افزایش ایستگاه های بین راهی و گشت های محسوس و نا محسوس جاده ای در این محور سعی در کاهش حوادث ترافیکی دارد.
    وی اجرای طرح های امنیتی و نظارتی پلیس راه را بسیار مؤثر دانست و گفت: وظیفه پلیس راه کنترل و برخورد با تخلفات است و پلیس با رانندگانی که جان دیگران را به مخاطره می اندازد بدون هیچ گونه اغماضی برخورد می کند تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود.
    وی اجرای طرح های ضربتی در ساعت های مختلف شبانه روز، استقرار دوربین های کنترل سرعت و اعمال مدیریت سرعت و طرح برخورد با مسافربرهای شخصی را از دیگر اقدام های پلیس در کاهش تصادف ها در این محور اعلام کرد.
    وی عرض کم جاده و دو طرفه بودن و در پی آن، انحراف به چپ خودروها و رعایت نکردن حق تقدم از سوی رانندگان را از دلایل مهم تصادف در این محور یاد کرد.
    فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی تسریع در احداث بزرگراه در این مسیر را یک ضرورت برای استان و کشور و همچنین مهم ترین راهکار کاهش حوادث در این محور دانست و ادامه داد: استاندارد سازی جاده بجنورد- جنگل گلستان و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تأثیر بسزایی در کاهش حوادث و قربانیان آن دارد.
    با توجه به این که یکی دیگر از عوامل تصادفات جاده ای عامل انسانی است در این ارتباط باید بیشتر از پیش رانندگان در این ایام مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند چرا که با توجه به خطرناک بودن این محور با کوچک ترین سبقت غیر مجاز در جاده دو طرفه باید منتظر تصادف رخ به رخ بود.
    اما امیدواریم با پیگیری مسئولان استانی برای دو بانده کردن این محور اقداماتی انجام شود تا دوباره جان انسانی به خطر نیفتد.
    از آن سو نیز این را نباید نادیده گرفت هر سال که اتمام این پروژه طول بکشد خون های بیشتری آسفالت این جاده را رنگ می کند .
    عملیات اجرایی طرح دو بانده کردن محور بجنورد به جنگل گلستان از سال 1389 آغاز شده که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مسیر بجنورد- جنگل گلستان را حدود دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
    عملیات اجرایی طرح چهارخطه شدن مسیر بجنورد- جنگل گلستان از مصوبات موسوم به طرح مهرماندگار دولت دهم بود که به علت عدم تامین اعتبار این پروژه نیز همانند 21 پروژه دیگر استان نیمه کاره رها شد.
    این جاده که قطب گردشگری (استان های شمالی) کشورمان را به قطب زیارتی (مشهد) متصل می کند یکی از جاده های پر رفت و آمد محسوب می شود.
    براساس گزارش پلیس راه خراسان شمالی، حدود 60 درصد از سوانح رانندگی منجر به فوت در مسیرهای استان مربوط به مسیر دوطرفه بجنورد- جنگل گلستان است که سالانه حدود 20 میلیون مسافر از آن تردد می کنند.
    آن ها دو طرفه بودن این جاده با توجه به حجم ترافیک زیاد آن را یکی از علت های اصلی سوانح رانندگی می دانند.
    استاندار خراسان شمالی نیز خواستار شتاب بخشی در ساخت ساخت راه بجنورد - جنگل گلستان، با توجه به حادثه خیز بودن آن شده است.
    ˈسیدعلی اکبر پرویزیˈ گفته است: با توجه به پرتردد بودن مسیر بجنورد به جنگل گلستان و همچنین حادثه خیز بودن این مسیر، توجه به اجرای این پروژه، ضروری است.
    وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص 27 هزار میلیارد ریال برای مصوبات سفر رهبری به استان ها، گفته است: از محل تعهدات سفر رهبری برای اجرای پروژه راه بجنورد - جنگل گلستان، 700 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که پیگیری لازم باید از سوی وزارت راه و شهرسازی از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی صورت گیرد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بازدید اخیر خود از این طرح گفت: عملیات تعریض 15کیلومتر از جاده عبوری از جنگل گلستان در آخرین مرحله اجرای این طرح انجام خواهد شد.
    ˈعلی نورزاد افزود: عبور این قطعه از محدوده جنگل گلستان سختی و پیچیدگی ساخت آن را چند برابر کرده که برآورد می شود بیش از 750 میلیارد ریال هزینه داشته باشد.
    به گفته این مسئول کشوری اولویت وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح دوبانده کردن مسیر بجنورد - جنگل گلستان، 140 کیلومتر طول این محور است که در محدوده جنگل قرار نگرفته است.
    نورزاد طرح محور بجنورد - جنگل گلستان را یکی از پروژه های مهم و جزو پنج محور اصلی وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: برای اجرای تمام این محور قرارداد تهیه شده و اکنون آماده کار است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط