فونیکسریمکسبهتام

سال ۹۴ برای قطعه‌سازان چگونه گذشت

فراز و فرودهای پر از التهاب صنعت قطعه‌سازی

عصر خودرو- فعالان صنعت قطعه‌سازی ضمن پیش‌بینی سال ۹۵، ۹۴ را سال خوبی برای صنعت قطعه ندانستند اما در عین حال اظهار امیدواری کردند که سال جدید با ورود فناوری‌های روزآمد توسط قطعه‌سازان خارجی، این صنعت بروز شده و با فناوری روز، اقدام به تولید قطعاتی متنوع کند.

فراز و فرودهای پر از التهاب صنعت قطعه‌سازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    سیامک مقتدری، مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور درباره وضعیت صنعت قطعه‌سازی کشور در سال 94 گفت: در بحث سفارش‌ها در سال 94 با نوسانی مواجه بودیم که کمتر تجربه شده بود. وی افزود: وقتی به ماه‌های میانی سال 94 رسیدیم سفارش‌ها بسیار کاهش یافت که دلایل این امر مشکلات مالی و نقدینگی بود که باعث این امر شد، اما در انتهای سال با درنظر گرفتن مشوق‌ها وضعیت تا حدودی بهتر شد. مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: سال 94 به لحاظ سفارش‌های جدید و نقدینگی، وضعیت صنعت قطعه نسبت به سال‌های 91 و 92 بهبود یافت، اما این بهبود به منزله پیشرفت نیست زیرا هنوز تا سال‌های طلایی این صنایع، فاصله زیادی وجود دارد چرا که در دوره‌ای، تولید خودرو به یک میلیون و 500 تا 600 خودرو رسیده بود. مقتدری در ادامه به ورود خودروسازان خارجی اشاره کرد و گفت: با ورود خودروسازان بین‌المللی، دریچه‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری و روزآمد شدن دانش و فناوری باز خواهد شد که بارقه‌های امیدی برای صنعت کشور خواهد بود. او افزود: ورود قطعه‌سازان خارجی نیز این روند را تکمیل کرده و باعث پیشرفت و ارتقای فناوری می‌شود که همایش و نمایشگاه صنعت خودرو و قطعه‌سازی در پایان سال، خود مزیدی بر این علت بود. مقتدری افزود: اما اگر رشد اقتصادی سال 95 نیز همانند سال 94 که به‌طور تقریبی نزدیک به صفر بود و یا همچون سال‌های 91 و 92 که با رشدی منفی همراه بود، ادامه داشته باشد وضعیت قطعه‌سازی نابه‌سامان‌تر خواهد شد. او گفت: بنابراین نمی‌توان صنعت را جدا از کل کشور دانست، در نتیجه رکود در اقتصاد رکود در صنایع را به همراه خود داشته است. سیامک مقتدری در پایان سخنان خود گفت: اگر رشد اقتصادی در سال آینده براساس سخنان رییس‌جمهوری به رشدی معادل 6درصد برسد، وضعیت به‌طور قطع بهبود خواهد یافت. در این میان قدرت خرید مردم و سیاست‌های تشویقی دولت نیز در این امر بی‌تاثیر نخواهد بود.


    سالی پر از شوک برای قطعه‌سازان
    یونس اکبرپورپایدار، رییس انجمن قطعه‌سازان تبریز نیز در همین راستا  گفت: 94 سال خوبی برای صنعت قطعه‌سازی کشور نبود زیرا تیراژ تولید و پرداختی‌ها (مالی و نقدینگی) در نوسان قرار داشت و زمانی که پرداختی‌ها به درستی انجام نشود، روی کسب و کار تاثیر مستقیمی گذاشته و قدرت تولید را کاهش می‌دهد، بنابراین صنعت به روزمرگی دچار می‌شود. این فعال صنعت قطعه ادامه داد: صنعت قطعه‌سازی در سال 94 دچار نوسانات زیادی شد، به طوری که در بعضی ماه‌ها وضعیت بهتری بر این صنعت حاکم بود اما این شرایط پایدار نمی‌ماند. وی به تغییر شرایط پس از به فرجام رسیدن برجام اشاره کرد و گفت: با ورود شرکت‌های خارجی به صنعت قطعه ایران، وضعیت این صنعت به مراتب بهتر خواهد شد، به شرط اینکه قطعه‌سازان بتوانند سطح استاندارد و فناوری خود را بالا برده و محصولات خود را ارتقا دهند. رییس انجمن قطعه‌سازان تبریز تصریح کرد: این امر جز با کمک دولت و ارائه وام‌های کم‌بهره و یارانه اتفاق نمی‌افتد. زیرا ماشین‌آلات این صنعت مربوط به چند دهه پیش و فرسوده بوده و قابل اتکا برای رشد نیست، بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت‌ها وجود دارد. اکبرپورپایدار ادامه داد: صنعت قطعه‌سازی وابسته به صنعت خودرو است و به تبع، شرایط آن نیز به طور مستقیم بر قطعه‌سازی تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین شوک‌هایی که پیش از این از سوی صنعت خودرو به صنعت قطعه وارد شده، قطعه‌سازان را بسیار دلسرد کرده است وی به این شوک‌ها در سال 94 اشاره کرد و گفت: مقطعی از سال سفارش‌هایی از سوی خودروسازان داده شد اما محصول تولیدی را تحویل نمی‌گرفتند که این روند باعث شد بسیاری از واحدها تعطیل و کارکنان زیادی تعدیل شوند. اکبرپورپایدار گفت: سال 94، سال پر از شوکی برای تولیدکنندگان این حوزه بود و اضطرابی که از وضعیت بازار خودرو به قطعه‌سازی وارد شد، این صنعت را بسیار ضربه‌پذیر کرد.


    تنوع مدل و حمایت از صنعت قطعه‌سازی
    در همین حال نگاه سعید صبوری، عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، به سال 94 همچون دیگر فعالان این صنعت بود و  عنوان کرد: سال 94 سال خوبی برای صنعت قطعه‌سازی نبود چرا که سالی پر از چالش برای صنعتگران قطعه‌ساز کشور بود. او گفت: کمبود نقدینگی باعث شد آمار تولید کاهش یابد و حتی زمانی که آمار تولید در برخی ماه‌های سال 94 افزایش یافت، بازهم مشکلات مالی صنعتگران قطعه‌ساز ادامه داشت. صبوری ادامه داد: در سال 94 نسبت به سال 93 شاهد افت 50درصدی در تولید بودیم ضمن آنکه کیفیت لازم در کالاهای تولیدی وجود نداشت. او گفت: البته در ماه‌های آخر سال تحرک بازار به نسبت خوب بود اما هنوز مشکلات مالی، صنعت قطعه‌سازی را آسیب‌پذیر کرده است. عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور ادامه داد: خودروهای خارجی در حال ورود به بازار هستند که امیدواریم این روند با سیاست و مدیریت ویژه ادامه داشته باشد تا تولیدکنندگان قطعات خودرو در داخل متضرر نشوند. وی اظهار امیدواری کرد که سال 95 با وجود تغییراتی که در ماه‌های پایانی سال در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد، سال خوبی برای قطعه‌سازان کشور باشد و با واردات فناوری به کشور و همچنین راه‌اندازی قطعات کلیدی که در زمان تحریم‌ها، آسیب‌های جدی به صنعت خودرو وارد کرد، به سوی خودکفایی در صنعت خودرو گام برداریم.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو