فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با اشاره به ساخت خودروهای پاک تاکید کردند

تکیه بر توانی که نفس هوا را تازه می‌کند

عصر خودرو- خودرو به عنوان یکی از نقش‌اول‌های آلودگی هوا معرفی می‌شود و کارشناسان محیط‌زیست بر این باورند که خودروها سهمی ۶۰ درصدی در آلودگی هوا دارند.

تکیه بر توانی که نفس هوا را تازه می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت،  توجه به مسائل زیست‌محیطی و حفظ جان و سلامت مردم، ضرورت زدودن آلاینده‌ها از هوای کشور را در برنامه دولت یازدهم گنجانده و از آنجایی که نقش خودرو در این مهم انکارناپذیر است،

    رییس‌جمهوری در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو بر این نکته تاکید کرد که «رعایت محیط‌زیست باید اولویت صنعت خودرو باشد. »برای کاهش نقش خودرو در کاهش آلودگی هوا سال‌هاست که راهکارهایی همچون جایگزینی موتورهای دیزلی و کم‌مصرف به جای بنزینی، تولید خودروهای هیبریدی و مواردی از این دست پیشنهاد شده است؛ راهکارهایی که سخن گفتن از آنها هر اندازه هم تکراری باشد، اگر در مرکز توجه قرار نگیرد، باز هم اندک است. بنابراین  در این گزارش تصمیم داریم با نقل موضوع از زبان کارشناسان به یادآوری برخی راهکارها بپردازیم.


    واردات فناوری به نفع صنعت خودرو
    استاندارد نبودن موتورهای مورداستفاده در خودرو یکی از مواردی است که عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند به آن اشاره کرده ومی‌گوید: در حال‌حاضر موتورهای مورداستفاده در خودروها، استاندارد نیستند، به‌گونه‌ای که نمی‌توان آنها را با موتورهای موجود در سطح جهانی مقایسه کرد. همچنین نصب کاتالیست روی خودروهای داخلی و وارداتی در ایران معنا ندارد و متاسفانه کاتالیست خودروهای وارداتی به این بهانه که قدرت موتور را پایین می‌آورد، از روی خودرو برداشته می‌شود. الهه نشاط اضافه می‌کند: علاوه بر این موارد، خودروها باید از نظر ظاهر بدنه، سرسیلندر، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و... با استانداردهای جهانی یکسان باشند تا تاثیر خود را روی کاهش آلایندگی بگذارند. از سویی دیگر خودروسازان جهانی به فکر تبدیل موتورهای دیزلی و بنزینی به موتورهای جدید، کم‌مصرف و با سوخت‌های پاک هستند که البته این روش هنوز در دنیا نیز پیاده نشده است. وی به این پرسش که قرارداد ایران‌خودرو و بنز روی ساخت موتور خودرو در کشور چه تاثیری دارد، اینگونه پاسخ می‌دهد: در گذشته خودروسازان داخلی با شرکتی خارجی برای تولید موتور خودرو قرارداد منعقد می‌کردند اما در نهایت شرکتی چینی یا کره‌ای موتور را به تولید می‌رساند. در حال‌حاضر با رفع تحریم‌ها و قراردادی که ایران‌خودرو با بنز برای تولید موتور دیزلی به امضا رسانده، اگر شرکت بنز به‌طور مستقیم این موتورها را تولید کند، می‌توانیم امیدوار به کاهش آلایندگی باشیم. حتی واردات فناوری این موتورها نیز به نفع صنعت خودرو کشور است و مهندسان داخلی می‌توانند از این فناوری ایده‌برداری کنند. این استاد دانشگاه در ادامه از ساخت خودروهای هیبریدی و برقی به دلیل وجود زیرساخت‌های آن در کشور سخن گفته و توضیح می‌دهد: به‌طور تقریبی تمام دانشگاه‌های کشور که گرایش خودرو را آموزش می‌دهند، یکی دو خودرو هیبریدی تولید کرده‌اند، بنابراین در بخش ایده مهندسی در ایران برای ساخت این خودروها مشکلی وجود ندارد. علاوه بر آن، تامین منابع انرژی خودروهای هیبریدی نیز در ایران موجود است اما خودباوری در زمینه سرمایه‌گذاری ساخت خودروهای هیبریدی و برقی با استفاده از توان متخصصان داخلی مغفول مانده است. نشاط پیشنهاد می‌دهد: تولید خودروهای هیبریدی باید در برنامه‌های توسعه گنجانده و آغاز شود و در صورت سیاست‌گذاری‌های درست پیش‌بینی می‌شود تا 20 سال آینده این خودروها جایگزین محصولاتی با موتور بنزینی و دیزلی شوند. اکنون دانشگاهیان کشور به عرصه تولید هیبریدی‌ها وارد شده‌اند، بنابراین امکان ساخت آن در کشور وجود دارد. موتور هیبریدی‌ها بسیار از ارزان‌تر از دیزلی و بنزینی است، بنابراین نباید برای تولید این خودروها مقاومت نشان داد.


    تولید خودروهای قابل بازیافت
    در حال‌حاضر خودروسازان جهانی علاوه بر رعایت مسائل زیست‌محیطی به تولید خودروهایی قابل بازیافت توجه دارند؛ موضوعی که عضو هیات مدیره انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن به آن اشاره کرده و توضیح می‌دهد: بخشی از آلایندگی خودروهای داخلی به سوخت برمی‌گردد و بخشی دیگر با موارد استفاده شده در ساخت یک خودرو در ارتباط است. اگر این مواد قابل‌بازیافت و برگشت‌پذیر به طبیعت باشند، بی‌تردید با محیط‌زیست سازگارترند. امیر سیم‌دار اضافه می‌کند: موتور خودروها نیز در این زمینه اثرگذار است. در مذاکره با خودروسازان خارجی این تاکید و دقت وجود دارد که موتورهای کم‌مصرف با آلایندگی پایین انتخاب شوند. علاوه بر آن روی موتورهای موجود در کشور نیز تمرکز شده و برای مثال شرکت ایران‌خودرو برنامه ارتقای موتور5 TU را در دستور کار قرار داده است که براساس آن علاوه بر افزایش توان موتور، میزان آلایندگی نیز کاهش می‌یابد. وی تصریح می‌کند: برای تولید موتور خودروهای آینده نیز کاهش آلایندگی برنامه‌ریزی شده است. از طرفی دیگر در نهادهای تامین‌کننده سوخت باید به اخذ استانداردهای بالای سوخت و یکنواختی آن توجه کنند. خودروهای هیبریدی در این زمینه بسیار یاریگر است که باید در اولویت به‌ویژه در کلانشهرها قرار بگیرد. سیم‌دار در ادامه از مذاکره خودروسازان داخلی با دانشگاهیان برای ساخت خودروهای هیبریدی سخن گفته و اظهار می‌کند: برای تولید خودروهای هیبریدی همکاری با دانشگاه‌های کشور و خودروسازان خارجی موردتوجه است. هر دو خودروساز بزرگ داخلی پروژه‌هایی در زمینه خودروهای هیبریدی آغاز کرده‌اند. البته فاصله ایران با شرکت‌هایی که خودروهای پاک به تولید می‌رسانند بسیار زیاد است زیرا در کشور تولیدی در این زمینه وجود ندارد اما حرکت‌های خوبی در حال شکل‌گیری است که در صورت تداوم شاید بتوان این فاصله را به سرعت جبران کرد. این رویکرد نیاز به عزمی جدی و همکاری تنگانگ و مشترک با خودروسازانی دارد که در این زمینه تجربه به‌دست آورده‌اند. به باور عضو هیات مدیره انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن برای تولید خودرو نیاز نیست که ابتدا چرخ اختراع شود و همکاری با شرکت‌های خارجی مسیری میانبر برای رسیدن زودتر به این فناوری است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو