فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۶۲۹»

نفس تازه شهر با موتور‌های برقی تازه نفس

عصر خودرو- حمل‌ونقل کارآمد یکی از زمینه‌های کاهش آلودگی هواست.

نفس تازه شهر با موتور‌های برقی تازه نفس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از همشهری ، هر روز 40درصد از 17میلیون سفر درون‌شهری تهران باهدف کاری انجام می‌شود که بی‌شک بخشی از آن به حمل بار و کالا اختصاص دارد. بدین سبب وجود سامانه‌ای برای حمل بار می‌تواند بخش عمده‌ای از سفرهای کاری را از سطح شهر حذف کند و موجب کاهش گازهای آلاینده شود. استفاده از موتورهای برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی نیز گامی مهم برای حفظ محیط‌زیست شهر است.

        کاهش سفرهای شهری

    مدیریت شهری با هدف کاهش سفرهای درون شهری غیر‌ضرور، ناوگان 3هزار موتوری پیک بادپا را ساماندهی کرده و با استفاده از آن توانسته روزانه 15هزار سفر درون شهری را بکاهد. از طرفی به ازای هر سفر شهری 550گرم گازهای آلاینده در شهر تولید می‌شود. بنابراین بهره‌گیری از پیک بادپا هر سال از انتشار 3011تن آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

    تکیه بر چنین اقدامی برای کاهش آلودگی هوا در شرایطی اهمیت دوچندان می‌یابد که در 20 سال گذشته گازهای آلاینده ناشی از منابع متحرک به اصلی‌ترین منابع آلودگی هوا تبدیل شده‌اند. هم‌اکنون این ناوگان خدماتی با 210نمایندگی در تهران و 55نمایندگی در شهرهای کشور، کار حمل بار را ساماندهی می‌کند. در عین حال براساس وعده مسئولان قرار است تا 2سال آینده پس از گذراندن دوره فیات‌ها، پیک بادپا به‌عنوان یکی از مراکز حمل بار بین‌المللی فعالیت خود را جهانی کند.

        به‌کارگیری موتورهای برقی

    به‌زودی 100دستگاه موتور برقی وارد پیک بادپا می‌شود تا مدیریت شهری به‌عنوان نخستین نهاد، در این بخش از ناوگان خدماتی تهران بتواند به سمت کاهش آلودگی هوا و بهره‌گیری از انرژی‌های پاک حرکت کند. آنگونه که غلامرضا ترابیان مدیرعامل شرکت پیک بادپا در نشست خبری گفته، در حال حاضر 32دستگاه موتور برقی پلاک شده آمده است تا در محدوده مرکزی شهر و منطقه 12تردد کنند.

        رایزنی برای بیمه راکبان موتور

    راکبان موتورسیکلت تهران متأسفانه با وجود اینکه جابه‌جایی مرسولات پستی، کالا و مسافر را به‌عنوان یک شغل پیگیری می‌کنند، اما پوشش بیمه‌ای ندارند. هم‌اکنون تعداد این راکبان به بیش از 100هزار نفر می‌رسد. پیک بادپا در این زمینه با مسئولان تأمین اجتماعی مذاکراتی داشته و مقرر شده که مشکل بیمه این راکبان که مسئولیت جابه‌جایی خرده بار در تهران را برعهده دارند، به‌زودی حل شود. مدیرعامل شرکت پیک بادپا با بیان اینکه تلاش می‌شود در وهله اول راکبان موتورسیکلت‌های پیک بادپا زیر پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی قرار گیرند، گفت: تلاش ما برای پوشش تمامی موتورسیکلت‌سواران است و در جلسه‌ای که با مسئولان داشته‌ایم درخواست کردیم که بیمه برای همه موتورسوارها ایجاد شود که نظر مسئولان سازمان تأمین اجتماعی نیز مثبت و مساعد بوده و در حال حاضر درصدد جمع‌آوری و ورود اطلاعات راکبان به سامانه هستیم و امیدواریم تا اوایل سال 95این مهم محقق شود. همچنین سایتی پیش‌بینی شده‌ که پس از هماهنگی نهایی با تأمین اجتماعی، پیک بادپا به‌عنوان کارگزار سازمان تأمین اجتماعی فراخوان عمومی موتورسیکلت سواران، ثبت نام و اخذ مدرک را انجام خواهد داد.

        ساماندهی حمل بار در بازار

    انضباط‌بخشی به چرخ دستی‌های بازار خبر دیگر ترابیان برای خبرنگاران بود. بر این مبنا کودکان کار و افرادی که دارای کهولت سن هستند نمی‌توانند در منطقه بازار فعالیت کنند و همچنین افرادی که شرایط لازم انتظامی و امنیتی را ندارند از تردد در بازار حذف می‌شوند. وی همچنین از طراحی‌های جدید چرخ دستی‌ای کارگران بازار خبر داد و گفت: البته باید فرهنگ‌سازی‌‌های لازم در میان مردم صورت گیرد که افراد حاضر نباشند بار و کالای خود را به هر چرخ دستی‌ای بدهند تا برای آنها حمل کند.ساماندهی حمل بار توسط چرخ‌دستی‌ها از سال گذشته در دستور کار شهرداری قرار دارد.

        ساماندهی حمل بار؛ بخش مهم اما مهجور

    حمل‌ونقل بار و کالا بخش مهم اما مهجور حمل‌ونقل شهری است. به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، حمل‌ونقل بار و کالا از اهمیت ویژه‌ای در تهران برخوردار است. نقش این بخش از حمل‌ونقل در ایجاد زندگی آرام، ایمن و مطمئن برای شهروندان بسیار حیاتی است. وی ایجاد بانک اطلاعاتی از شرکت‌ها، رانندگان وسایل نقلیه حمل بار و تمامی فعالان بخش حمل‌ونقل بار درون شهری و نیز صدور مجوزهای قانونی لازم و رتبه بندی، درجه بندی و نظارت بر عملکرد و فعالیت شرکت‌های فعال در این بخش و همچنین نظارت و کنترل بر وسایل نقلیه حمل بار و اعمال ضوابط لازم به‌منظور افزایش ایمنی تردد و کاهش مخاطرات و خسارات احتمالی را ازجمله انتظارات مردم در این زمینه اعلام کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو