فونیکسریمکسبهتام

رییس پلیس راهور تهران تشریح کرد

ارتباط برگه‌های معاینه فنی با آلودگی هوا

عصر خودرو- به گفته کارشناسان داخلی و بین‌المللی، ۲/۵ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران ناشی از وسائط نقلیه است در حالی که این رقم در اروپا با وجود شهرهای صنعتی تنها ۰/۲درصد بوده که این ارقام نشانگر تفاوت چشمگیر ایران و کشورهای صنعتی است.

ارتباط برگه‌های معاینه فنی با آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت،  گفته‌ها حاکی از آن است که نگهداری و تنطیم مرتب وسیله نقلیه در داخل کشور از اهمیت چندانی برخوردار نیست در حالی که می‌توان با کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از احتراق ناقص، انتشار گازهای مضر را کاهش داد. نظارت بر نگهداری و تنظیم سالانه خودروها راهی بسیار ارزان و آسان برای جلوگیری از آلایندگی این نوع وسایل است.
    گزارش قبلی خود نظرقطعه‌سازان و خودروسازان مبنی‌بر ضرورت در اختیار داشتن برگه معاینه فنی را منتشر شد که براساس این اظهارات، سخت‌گیری پلیس راهور می‌تواند راهگشای خوبی در این زمینه باشد. در ادامه گفت‌وگویی با سردار «سیدتیمور حسینی» رییس پلیس راهور تهران انجام داده‌ایم تا نظر پلیس ناجا در این‌باره را جویا شویم که در ادامه می‌خوانید.
    به نظر کارشناسان امر، بهترین راهکار برای حل بحث آلایندگی خودروها ورود پلیس ناجا و رفتار سختگیرانه این نهاد برای دریافت برگه معاینه فنی توسط صاحب خودرو است. ممکن است این مسئله در ابتدا به شکل اجبار آغاز شود اما در نهایت فرهنگ‌سازی لازم شکل می‌گیرد و همچون بستن کمربند ایمنی، افراد این دغدغه را خواهند داشت. آیا پلیس راهور ناجا در این‌باره تدبیری اندیشیده است؟
    در ارتباط با اظهارنظر کارشناسان درباره آلودگی هوای کشور باید بگویم؛ از کرامات شیخ ما چه عجب! مشت خود را گشود، شد یه وجب! بسیار فرمایش نغزی داشتند. بحث آلودگی هوا مسئله‌ای مجهول نبوده که راه‌حل آن به تازگی به وسیله کارشناسان بین‌المللی پیدا شده باشد.


    بی‌شک همه در ارتباط با خودروهای فرسوده، نقش داشته و سهم و نقش پلیس، نقش آخر خواهد بود اما متاسفانه همه، سهم و نقش خود را فراموش کرده‌اند؛ بعضی افراد به خواب رفته‌اند و البته برخی خود را به خواب زده‌اند و می‌گویند «پلیس». این در حالی است که پلیس به اندازه وظیفه و حتی بیش از وظیفه‌ای که برای او تعیین شده، در این حوزه حساسیت نشان داده و برخورد داشته و تلاش کرده با خودروهای دودزا جدا از اینکه برگه معاینه فنی داشته باشند یا خیر، برخورد کند. یک نکته مهم اینکه استانداردهایی که برای آلایندگی درنظر گرفته می‌شود شاخص 2/5 گرم است که این میزان در برخی از استانداردها، به ویژه در یوروهای 4 به بالا کمتر از 0/2 درصد پیش‌بینی شده است.
    اگر بخواهیم این موضوع را روشن‌تر بیان کنیم باید اینگونه بگوییم که زمانی برای کاری، نیاز به افراد با سطح تحصیلات سیکل است اما برای کاری دیگر نیاز به افراد با سطح سواد فوق لیسانس داریم که تفاوت این سطح از مدارک تحصیلی بسیار زیاد است. شاخصی که در استاندارد موتور خودروهای تولید داخل دیده شده نیز همانند این بحث خواهد بود. بنابراین مشکل امری دیگر است.
    همچنین آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌های مربوط به استاندارد روی تعدادی از محصولات تولید داخل و خودروهای وارداتی (چینی) یورو4، با پیمایش 10 تا 15 هزار کیلومتر کیفیت انجام شده نشان داده که برخی خودروها از یورو 4 به یورو 2 تنزل پیدا کرده‌اند. آلودگی هوا مقوله گسترده‌ای است که نیاز به اقدامی جدی و همه جانبه دارد و باید اقدامات بین بخشی در این موضوع انجام شود؛ اینکه تنها عنوان شود که پلیس به موضوع ورود و با متخلفان برخورد کند، اظهارنظر کارشناسی نیست. پیش از برخورد و اقدامات سلبی نیاز به حمایت و اقدامات ایجابی داریم.
    بسترها باید برای خودروسواران آماده شود تا خودروهای فرسوده از رده خارج و خودروهای مناسب جایگزین آنها شوند. امروز تا چه اندازه تعهد دستگاه‌های متولی در بحث از رده خارج کردن خودروها و به ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی نظیر تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها محقق شده است که از پلیس انتظار برخورد داریم. اگر تمام بسترها برای خودروسواران آماده شد و سپس از سوی آنها کوتاهی رخ داد باید برخورد سلبی شود که منطقی است. اما زمینه و شرایط این مسئله مهیا نمی‌شود و توقع داریم کارها درست پیش رود. بنابراین امیدوارم هیچ یک از ما برای اینکه خود را از زیر بار مسئولیت خلاص کنیم دیگری را مقصر جلوه ندهیم.


    با توجه به سخنانی که بیان شد منظور این است که باید به جای اقدامات سلبی از روش‌های ایجابی بهره بگیریم؟
    هر یک از افراد باید در این چرخه وظیفه خود را به درستی انجام دهند. یک جامعه، مجموعه‌ای از حقوق و تکالیف است و زمانی می‌توانیم از آنها انتظار داشته باشیم تکالیف خود را بدون هیچ نقضی انجام دهند که حقوق آنها را بدون هیچ کم و کاستی پرداخت کرده باشیم. بنابراین تعادل و توازن حقوق و تکالیف، مسئله مهمی است که باید اتفاق بیفتد.
    اگر بخواهیم نقش پلیس راهور را در بحث برگه‌های معاینه فنی در نظر بگیریم آیا در حال حاضر این امر به نحو احسن درحال انجام است؟
    می‌توان در این زمینه کار میدانی انجام داد و به عنوان یک شخص بی‌طرف بررسی کرد که چند درصد از خودروهای در حال تردد در سطح شهر، بدون برگه معاینه فنی هستند. بدون برگه معاینه فنی بدین معنا که 5 سال از ساخت آنها گذشته است و باید دارای برگ معاینه فنی باشند اما اقدامی در این زمینه انجام نشده باشد.
    هم‌اکنون آمار شماره‌گذاری پلیس راهور نشان می‌دهد نزدیک به 42 درصد از خودروهای در حال تردد در تهران زیر 5 سال ساخت هستند و از حدود 58 درصد باقی مانده، کمتر از 15 درصد دارای معاینه فنی هستند. نکته قابل‌توجه این است که مشکل امروز معاینه فنی نیست بلکه جایگاه و بخش‌های دیگر نیاز به اصلاح دارند. به طور نمونه زمانی برای آزمونی پرسش‌های مطرح شده در حد ابتدایی است و از 2 هزار متقاضی با این شرایط، بالای 1950 نفر پذیرفته خواهند شد اما وقتی پرسش‌ها در سطح لیسانس مطرح می‌شود، از این 2هزار نفر شاید 50 نفر قبول شوند بنابراین معاینه فنی امروز، همان آزمون سطح ابتدایی است که هر کس وارد شود، پذیرفته می‌شود.


    به عقیده برخی گاهی در شهرها مشاهده شده بدون انجام هیچ معاینه فنی برگه به در منزل متقاضی ارسال می‌شود در مقابل اما گفته می‌شود در برخی از کلانشهرها همراه با انجام معاینه عکس خودرو نیز گرفته و ضمیمه برگه معاینه فنی می‌شود.
    بله، این یک ابزار کارآمد است و باید روش‌هایی از این دست، توسعه پیدا کند تا نظارت و کنترل واقعی به وجوداید و با متخلفان قاطعانه برخورد شود. مهم‌تر از این مسائل، ارتقای سطح استاندارد مراکز معاینه فنی است، چراکه درحال‌حاضر استاندارد مراکز معاینه فنی کشور یورو 2 است.
    موضوع دیگر احتساب زمان 5 سال برای اعتبار معاینه فنی است. اما کارشناسان محیط‌زیست معتقدند شاید لازم باشد این کنترل و نظارت یک ساله انجام شود. نظر شما چیست؟
    یکی از پیشنهادهای پلیس در این چند سال اخیر اصلاح این ماده از قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است. امیدوار هستیم این امر رخ داده و قانون به شکل حداقل به روند پیش برگردد. زیرا برای پلیس این دغدغه وجود دارد و اصلاح قانون و کاهش زمان اعتبار معاینه فنی استقبال می‌کند.
     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو