فونیکسریمکسبهتام

بررسی مشخصات و ویژگی‌های ولوو C۷۰ در بازار اتومبیل‌های کانورتیبل

صـرفا جهت تنـوع!

عصر خودرو- معمولا خیلی از ایرانی‌ها، خودروهای سواری ولوو را با مدل‌های قدیمی و نسبتا بزرگ این کمپانی می‌شناسند که همیشه به دارا بودن بدنه بسیار محکم و جان‌سخت معروف بودند و هنوز هم می‌توان گاهی اوقات، نمونه‌هایی از آنها را در خیابان مشاهده کرد. اگرچه ولوو همچنان با تولید خودروهای ایمن، راحت و کم‌استهلاک، طرفداران خاصی در بازارهای بین‌المللی و خصوصا اروپا دارد اما مدل‌های جدید آن در ایران، چندان شناخته شده نیستند و با وجود برندهایی چون مرسدس بنز، ب‌ام‌و و لکسس که در سال‌های اخیر سهم قابل توجهی از بازار خودروهای لوکس در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، شرایط رقابت برای محصولات این برند سوئدی، کمی دشوار به نظر می‌رسد، هرچند که دو مدل V۴۰ و XC۶۰ توانستند ارتباط خوبی با مشتریان ایرانی برقرار کنند و به نوعی، زمینه‌ساز خوبی برای عرضه محصولات ولوو در بازار داخلی شدند. یکی از مدل‌های عرضه شده توسط نمایندگی ولوو در ایران، کانورتیبل C۷۰ است که شاید به ندرت آن را در خیابان‌ها یا حتی اتوگالری‌ها دیده باشید اما برای مشتریان تنوع‌طلب که به دنبال یک اتومبیل متفاوت و کمیاب هستند، می‌تواند گزینه‌ای مناسب و جالب توجه باشد.

صـرفا جهت تنـوع!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اگر تا به حال با مشخصات و ویژگی‌های این کانورتیبل سوئدی آشنا نشده‌اید، می‌توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

    طراحی اسکاندیناوی با ساختاری مستحکم
    اکثر محصولات ولوو از کاراکتری نسبتا بی‌حاشیه و محافظه‌کارانه برخوردار هستند و به همین خاطر شاید طراحی ظاهری C70 نیز به عنوان یک اتومبیل 2درب و کانورتیبل، چندان اسپرت و هیجان‌انگیز به نظر نرسد، اما طبیعتا مشتریان ولوو هم به دنبال یک طرح جسور و جوان‌پسند مانند ب‌ام‌و سری 4 یا آئودی A5 نیستند و در واقع این سبک طراحی اسکاندیناوی با چهره‌ای متین و البته مصمم، که فاقد پیچیدگی یا احجام اغراق‌آمیز است نیز طرفداران خاص خود را دارد. از جمله ویژگی‌های بارز در طراحی ظاهری C70 می‌توان به طرح مشهور جلوپنجره با یک خط مورب (که به یک نماد در محصولات ولوو تبدیل شده است) و همچنین خطوط نرم و نسبتا ساده بدنه اشاره کرد، ضمن اینکه در برخی قسمت‌ها و از زوایای مختلف، شباهت‌هایی نیز با مدل سدان S60 دیده می‌شود. طبق معمول، مهندسان ولوو تمام‌ تجربیات و المان‌های منحصربه‌فرد این کمپانی را جهت ارائه یک ساختار ایمن و محکم برای بدنه C70 در نظر گرفته است که با وجود شاسی مستحکم، کلاف‌بندی‌های فولادی بدنه (حتی در زیر داشبورد) و همچنین طراحی نقاط شکست و ارتجاعی مناسب (جهت جذب و پخش ضربات وارده)، سطح بالایی از ایمنی را در شرایط مختلف به نمایش می‌گذارد. 

      چیدمانی ساده و ارگونومیک برای اتاقی امن
    ولوو C70 در داخل کابین نیز جلوه‌ای ساده و  نسبتا یکنواخت را به نمایش می‌گذارد که در مقایسه با برخی‌ رقبای موجود در این کلاس، چندان مدرن و مجذوب‌کننده نیست اما طراحی و چیدمان تجهیزات و کلیدهای کنترلر به نحوی صورت گرفته است که همه ادوات مورد نیاز راننده و حتی سرنشین جلو، به راحتی قابل دسترس باشد و در این میان، ابعاد و فرم مناسب کلیدهای پانل مرکزی نیز در افزایش سطح ارگونومی کابین و سهولت استفاده از تجهیزات مختلف آن، تاثیر بسزایی داشته است. از نظر کیفیت ادوات و متریال داخلی می‌توان گفت که جنس پوشش‌های چرمی برای صندلی‌ها، رودری‌ها و غربیلک فرمان، کاملا خوب و رضایت‌بخش است و ضمنا نوع و کیفیت تزئینات آلومینیومی و قسمت‌های پلاستیکی (مانند داشبورد و بخشی از رودری‌ها) نیز اگرچه در این کلاس و رنج قیمت، کمی معمولی به نظر می‌رسد اما با توجه به سابقه محصولات ولوو می‌توان گفت که از دوام نسبتا خوبی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که پوشش چرم C70‌های موجود در بازار داخلی از نوع سفید رنگ است. در C70، سرنشینان جلو با وجود فضای مناسب پا و همچنین فرم راحت و نسبتا نرم صندلی‌ها، سواری راحتی را تجربه می‌کنند اما طبیعتا در ردیف عقب با محدودیت فضای و به‌خصوص کاهش محسوس فضای پا مواجه می‌شوید که در واقع اگر یک فرد بلند‌قد، صندلی جلو را مطابق با راحتی خود تنظیم کند، تقریبا ردیف پشت آن غیر قابل استفاده می‌شود، هرچند که این ویژگی برای خودروهای موجود در این کلاس و ابعاد، طبیعی و قابل توجیه است. ولوو C70 در حالت فول آپشن، تجهیزاتی مانند سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، تنظیم برقی آینه‌های جانبی با حافظه، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، آینه وسط الکتروکرومیک، قطب نما دیجیتال، سیستم پخش CD و DVD با قابلیت اتصال USB و AUX، سیستم بلوتوث هندزفری با قابلیت شماره‌گیری از روی پانل مرکزی، چراغ‌های جلو زنون با سیستم شست‌وشو، سنسور باران، کروز کنترل، سنسور پارک عقب و همچنین سیستم هشدار نقطه کور (BLIS) را در اختیار شما قرار می‌دهد و ضمنا باید به این نکته اشاره کنیم که سیستم صوتی این خودرو با 8‌بلنگو، صدایی کاملا شفاف و با کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. از نظر سطح تجهیزات و سیستم‌های ایمنی نیز می‌توان گفت که با وجود ایربگ‌های دوزمانه جلو، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم جذب ضربه‌های جانبی با ساختار فولادی (SIPS) و همچنین میله‌های فولادی در قسمت عقب، حداکثر حفاظت از جان سرنشینان در حالت بسته‌بودن یا باز بودن سقف، صورت می‌گیرد. همچنین حجم صندوق عقب این مدل حدود 400 لیتر است که البته در صورت باز شدن سقف، حدود 200 لیتر کاهش می‌یابد اما با توجه به عمق مناسب کف صندوق می‌توان گفت که در این کلاس، فضایی کاربردی و نسبتا رضایت‌بخش را جهت قرار دادن اشیای مختلف ارائه می‌دهد.
      داینامیک رانندگی به سبک ولوو
    پیشرانه ولوو C70 مانند مدل C30 از نوع 5 سیلندر توربوشارژ به حجم 2.5 لیتر است که با قدرت 227 اسب، گشتاور 320 نیوتن متر و همچنین یک گیربکس 5‌دنده اتوماتیک، می‌تواند کشش و شتاب‌گیری نسبتا رضایت‌بخشی را در اختیار شما قرار دهد، هرچند که میزان مصرف سوخت آن نیز در مقایسه با برخی از رقبا، چندان پایین و اقتصادی نیست. جهت مقایسه بهتر توانایی پیشرانه C70 می‌توان گفت که به عنوان مثال، ب‌ام‌و 428i کبریولت از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ به قدرت 245 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر بهره می‌گیرد و ضمنا شتاب اولیه آن با کسب زمان 6.4 ثانیه، حدود 1.6 ثانیه از ولوو C70 سریع‌تر است. سواری و عملکرد سیستم تعلیق C70  نیز نسبت به خودرویی چون ب‌ام‌و سری 3 یا 4، نرم‌تر و بی‌صداتر است و فرمان الکترونیکی آن نیز عملکردی کاملا نرم با عکس‌العمل نسبتا دقیق و رضایت‌بخش دارد. اما مانند دیگر مدل‌های ولوو، واکنش و عملکرد سیستم‌های کنترل پایداری در این مدل نیز نسبت به اکثر خودروهای موجود در این کلاس، بیشتر احساس می‌شود و شاید بعضی‌ها این‌طور تصور کنند که اندکی از آزادی عمل راننده کاسته شده است، اما در واقع ولوو با توجه به ذات و داینامیک رانندگی خاص خود، ایمنی را بر هر فاکتور دیگری مقدم می‌شمارد و به همین خاطر سیستم‌های الکترونیکی و کنترل پایداری آن نیز به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده ‌که در هر لحظه مانند یک مربی سختگیر یا بهتر بگوییم دلسوز، حرکات و عکس‌العمل‌های راننده را تحت کنترل دارند و تا حد امکان شما را از انجام حرکات شیطنت‌آمیز و خطر‌ساز، منع می‌کنند‌ که طبیعتا این امر در کنار عملکرد مطمئن و کارآمد ترمزها، ایمنی و اطمینان خاطر بیشتری را خصوصا در مسیرهای لغزنده یا شرایط اضطراری، فراهم می‌کند.  اگرچه در حال حاضر تولید مدل C70 متوقف شده است اما علاقه‌مندان این خودرو کانورتیبل همچنان می‌توانند مدل 2013 صفرکیلومتر یا نمونه‌های کم کارکرد آن را در بازار داخلی خریداری کنند که همگی از نوع شرکتی هستند و به همین خاطر از گارانتی 5 ساله بهره نیز می‌گیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم