فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با انواع مواد تمیزکننده و نگهدارنده بدنه و کابین خودرو

پاستوریزاسیون اتومبیل!

عصر خودرو- بدون تردید همه اتومبیل‌ها هر چقدر هم که کم استهلاک و با دوام باشند، باید در دوره‌های زمانی معین مورد بررسی و بازبینی فنی قرار بگیرند و در این میان، انجام به موقع، کامل و دقیق سرویس‌های دوره‌ای، جهت حفظ سلامت فنی خودرو و جلوگیری از افت عملکرد آن، بسیار حائز اهمیت است، خصوصا اینکه گاهی اوقات، یک ایراد جزئی می‌تواند در دراز‌مدت موجب آسیب‌دیدگی دیگر قطعات و یا حتی بروز خسارات جبران‌ناپذیری شود که طبیعتا هزینه‌های زیادی را نیز بر دوش مالک، تحمیل خواهد کرد. اما هر اتومبیل، علاوه بر بازدیدهای فنی و انجام سرویس‌های دوره‌ای، به رسیدگی و توجهات دیگری هم نیاز دارد که معمولا با هدف حفظ کیفیت ظاهری و پاکیزگی بدنه یا پوشش‌ها و ادوات داخل کابین آن انجام می‌گیرد و اگرچه ممکن است انجام این اقدامات، کمی هزینه‌ساز و زمان‌بر به نظر برسد اما نتایج مثبت و رضایت‌بخش آن در دراز مدت، ارزش این کار را مشخص می‌کند. از طرفی، یک اتومبیل با ظاهر و باطن آراسته و تمیز، نه تنها حس بهتری را مالک و سرنشینان آن القا می‌کند، بلکه به هنگام فروش نیز بیشتر مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد و به قول معروف «مشتری پسند»تر است.

پاستوریزاسیون اتومبیل!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این روزها مواد شوینده و نگهدارنده مختلفی با برندها (ایرانی یا خارجی) و کارایی‌هایی متنوع در بازار یافت می‌شود که صرفا برای نگهداری و نظافت بدنه و کابین اتومبیل، طراحی و تولید شده‌اند و اگر با کاربرد و شیوه مصرف این مواد آشنا باشید، می‌توانید بدون مراجعه به مراکز خدماتی یا کارواش، از آنها استفاده کنید. به همین خاطر در ادامه مطلب، بخشی از این اقلام را در 4 دسته: تمیز کننده، جلا دهنده، نگهدارنده و ترمیم کننده، به طور مختصر معرفی و بررسی می‌کنیم.

    تمیز‌کننده‌:   تمیزکننده‌ها عمدتا شامل ژل‌ها، مایعات و یا اسپری‌هایی می‌شود که ترکیبات آنها قادر است‌ بدون استفاده از آب، بدنه یا کابین اتومبیل شما را از هرگونه آلودگی، پاک کند. از جمله مهم‌ترین این تمیزکننده‌ها می‌توان به مواد مورد استفاده در کارواش بدون آب اشاره کرد که بدون آسیب‌رساندن به رنگ خودرو، کثیفی‌ها را در خود حل کرده و از روی بدنه اتومبیل پاک می‌کند (از برخی از این مواد برای موتورشویی و جهت جلوگیری از آسیب به قطعات حساس الکترونیکی نیز استفاده می‌شود). البته معمولا جهت سایش و به کارگیری این مواد، از اسفنج‌ها یا دستمال‌هایی نرم با جنس و الیاف مخصوص استفاده می‌شود که با قابلیت منحصربه‌فرد خود، آلودگی‌ها را جذب کرده و بدنه را خشک و تمیز می‌کنند. انواع مختلف این اسفنج‌ها (ابر) و دستمال‌ها در ابعاد و قیمت‌های متفاوت قابل خریداری است. برای تمیز‌کردن داخل کابین نیز اسپری‌ها و فوم‌های متنوعی وجود دارد که آن هم معمولا توسط دستمال‌های مخصوص روی نقاط مورد نظر کشیده می‌شوند و البته ممکن است استفاده بیش از حد و غیراستاندارد آنها در بعضی قسمت‌ها، موجب افت کیفیت رنگ شود. از این جهت معمولا تمیزکننده‌های داخل کابین، بر اساس ترکیبات، کارایی و قدرت نفوذ، در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هریک برای تمیز کردن قطعات مختلفی از جمله پلاستیک، پارچه، چرم، آلومینیوم و یا جیر (آلکانترا) مناسب هستند. معمولا تمیزکننده‌های چرم و خصوصا چرم طبیعی، قیمت بالاتری دارند زیرا اکثر آنها علاوه بر قابلیت پاک‌کنندگی، خاصیت نرم‌کنندگی و حفظ دوام چرم را نیز دارا هستند. نوع دیگری از تمیزکننده‌های داخل خودرو، «لکه‌بر»‌ها هستند که صرفا جهت پاک‌کردن لکه‌های چربی، مواد شیمیایی و یا دیگر آلودگی‌هایی که توسط دیگر شوینده‌ها، تمیز نمی شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و از قدرت نفوذ و حل‌کنندگی بیشتری برخوردار هستند. استفاده از لکه‌برها نیز باید با دقت و بر اساس دستورالعمل درج شده ‌روی محفظه آنها صورت بگیرد. ضمنا برخی از تمیزکننده‌ها از نوع معطر هستند و تا مدتی موجب خوشبو شدن کابین می‌شوند. علاوه بر این موارد، نوع دیگری از تمیزکننده‌ها نیز در بازار موجود است که جهت پاک کردن اثر حشرات از روی بدنه خودرو به کار گرفته می‌شوند. لازم به ذکر است که برخی از تمیزکننده‌ها با وجود ترکیبات نانو، تا مدتی از نشستن آلودگی‌ها یا گرد و غبار بر روی بدنه یا ادوات داخلی خودرو جلوگیری می‌کنند که معمولا این زمان، با توجه به نوع و ترکیبات ماده ممکن است حدود یک هفته تا 6 ماه باشد.
    جلادهنده:  این دسته از مواد که معمولا از نوع واکس یا فوم هستند، خاصیت تمیزکنندگی بسیار اندکی دارند و معمولا پس از فرآیند تمیزکاری، جهت براق کردن یا جلا بخشیدن به قسمت‌های مختلف اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این مواد می‌توان به براق‌کننده رنگ بدنه (پس از شست‌وشو)، جلا‌دهنده قطعات کرومی بدنه، جلا‌دهنده اجزای لاستیکی و پلاستیکی، براق‌کننده رینگ یا تایرها، براق کننده تزئینات داخلی، جلا دهنده داشبورد و یا براق کننده روکش‌های چرمی اشاره کرد. بسیاری از براق کننده‌ها از نوع معطر هستند و برخی از آنها نیز در حفظ کیفیت و دوام قطعات مورد نظر، موثر هستند. 
    نگهدارنده :  نگهدارنده‌ها نیز از جمله موادی هستند که تنوع بسیار زیادی را با قیمت‌های متفاوت در اختیار شما قرار می‌دهند و اصولا برای افزایش دوام و حفظ کیفیت ظاهری قطعات و قسمت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از معروف‌ترین و پر‌کاربردترین این مواد، واکس‌های داشبورد و همچنین دیگر پوشش‌های پلاستیکی و چرمی هستند که با نرم کردن این قسمت‌ها، از پوسیدگی، پارگی یا ترک خوردگی (در اثر تغییرات دما) و همچنین سایش و افت کیفیت رنگ آنها جلوگیری می‌کنند. ضمنا بعضی از واکس‌های مورد استفاده برای چرم صندلی‌ها، خاصیت لیز بودن آن را کاهش می‌دهد و راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. از دیگر نگهدارنده‌ها می‌توان به مواد محافظت بدنه خودرو اشاره کرد که بسته به نوع یا ترکیبات خود، تا مدتی از آسیب‌دیدگی رنگ در برابر مواد شیمیایی، فضولات پرندگان و همچنین تابش شدید آفتاب جلوگیری می‌کند و برخی از آنها نیز تا مدت زمانی معین، از نشستن لکه‌های قطرات آب یا گرد و غبار و دیگر آلودگی‌ها ‌روی بدنه اتومبیل، جلوگیری می‌کنند. اسپری‌های ضد بخار را نیز می‌توان به عنوان یکی از مواد نگهدارنده به حساب آورد که مانع بخار گرفتن شیشه‌ها، خصوصا در فصول سرد می‌شود.
    ترمیم‌کننده :  یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مواد در زمینه مراقبت و نگهداری از اتومبیل، ترمیم‌کننده‌ها هستند که معمولا با نام پولیش و به صورت ژل، کرم یا فوم در بازار عرضه می‌شوند و بر اساس کاربرد و قابلیت خود، به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال؛ پولیش بدنه خودرو، ضمن شفاف سازی رنگ آن، موجب بر طرف کردن خش‌های ریز و سطحی می‌شود و به نوعی بدنه را از حالت کدر بودن خارج می‌کند. البته این مواد باید در دوره‌های مشخص و فقط در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرند زیرا در غیر این‌صورت و با استفاده مکرر و نابجا، موجب آسیب دیدن رنگ و نازک شدن سطح آن می‌شود. از دیگر انواع ترمیم‌کننده‌ها می‌توان به بر طرف کننده خط و خش‌های قطعات کرومی یا استیل و همچنین خش گیر و ترمیم‌کننده تزئینات و ادوات براق داخل کابین اشاره کرد.
    نوع دیگری از ترمیم‌کننده‌ها نیز جهت رفع خط و خش ریز و سطحی شیشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای ترمیم و خش‌گیری تلق چراغ‌های اتومبیل نیز مناسب است.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط