فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

جبران آلایندگی سوخت ۳۰ لیتر بنزین به ۴ هکتار فضای سبز احتیاج دارد

عصر خودرو- معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هر خودرو با سوخت ۳۰ لیتر بنزین، اکسیژن بسیاری را تبدیل به دی‌اکسیدکربن می‌کند، گفت: برای جبران آن باید ۴ هکتار فضای سبز ایجاد شود.

جبران آلایندگی سوخت ۳۰ لیتر بنزین به ۴ هکتار فضای سبز احتیاج دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و  آبخیزداری در مراسم پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران که به مناسبت هفته منابع طبیعی حضور یافته بود، اظهار داشت: با عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت هفته منابع طبیعی که از 15 اسفند آغاز می‌شود، اهمیت منابع طبیعی را تشریح خواهیم کرد.

    وی افزود: با توجه به نقش منابع طبیعی در زندگی آحاد ملت‌ها باید بتوانیم با حفاظت از آن و توسعه این بخش زندگی آرامی را برای تمامی انسان‌ها فراهم کنیم.

    جلالی همچنین با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره منابع طبیعی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند: «زمین را گسترانیدیم و در آن کوه‌ها را استوار کردیم تا گیاهان به‌طور متوازن روییده انواع روزی و معیشت مردم را تأمین کنیم»

    وی گفت: مقام معظم رهبری هم در مقاطع مختلفی رهنمودهای سرنوشت‌سازی را پیرامون اهمیت منابع طبیعی فرموده‌اند که سال گذشته در 17 اسفند خواستار ایجاد تعادل میان طبیعت و انسان طبق نظر اسلام و ادیان الهی شدند.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عدم حفظ تعادل، از مجموعه خودخواهی‌های انسان به وجود می‌آید، گفت: خداوند حکیم بر اساس تعادل و میانه‌روی مخلوقات را آفریده و انسان‌ها با برهم زدن تعادل، چالش‌های اساسی برای خود به وجود می‌آورند.

    جلالی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های به‌وجود‌آمده، تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و برهم خوردن نظام اکوسیستم و خاک است.

    وی با اشاره به اینکه آمارها نشانگر عدم تعادل بین فعالیت‌های انسانی و مسائل مربوط به طبیعت است، گفت: در قرن بیستم جمعیت جهان 4 برابر و مصرف آب 9 برابر، انرژی 19 برابر، تولید دی‌اکسیدکربن CO2، 17 برابر افزایش پیدا کرده است و به‌طور میانگین از 5 میلیارد هکتار جنگل به 4 میلیارد هکتار رسیده‌ایم که به‌خوبی توسعه نامتوازن و فعالیت‌های خلاف جهت تعادل بشری مقابل منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

    رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع بابیان اینکه کارکردهای جهان 3 چالش انسان، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی را نشان می‌دهد، گفت: چالش‌های به‌وجودآمده ساکنان کره زمین را تهدید می‌کند و به این دلیل که ایران روی کمربند خشک‌سالی جهان قرار گرفته، چالش فعلی بیش‌تر مشهود خواهد شد.

    وی گفت: نزولات آسمانی هم در کشور ما پیامدهای تغییر اقلیم است و عدم تعادل بین محیط‌زیست و انسان قطعاً بحران‌هایی را به دنبال خواهد داشت که این تغییر اقلیم، افزایش غلط ناشی از استفاده از انرژی‌های فسیلی است که در مقابل عوامل ایجاد تعادل از جمله (فضای سبز، جنگل‌ها و مراتع و باغات) مورد غفلت واقع شده‌اند.

    جلالی با اشاره به کارکردهای منابع طبیعی گفت: حفظ منابع پایه ازجمله آب و خاک که در بیانات مقام معظم رهبری هم چندین بار تأکید شده است، کارکردهای بسیاری برای جامعه دارد.

    وی افزود: سیل و فرسایش خاک و نزولات آسمانی بستگی به ویژگی‌های زمین دارد، به‌طوری‌که زمینی که دارای پوشش گیاهی است، 40 برابر بیش‌تر نسبت به زمینی که عدم پوشش گیاهی دارد، نزولات آسمانی خواهد داشت.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: حفظ آب، خاک و تزریق کربن 200 برابر ارزش‌های ظاهری آنها برای کشور خواهد داشت و تولید اکسیژن در هر هکتار جنگل 2.5 مترمکعب خواهد بود و در مقابل 8 تن گاز کربنیک را جذب می‌کند و از پیشرفت ریزگردها نیز جلوگیری خواهد کرد.

    وی افزود: هر هکتار توانایی مقابله با بیش از 60 تن ریزگرد را دارد که علاوه‌بر آن تلطیف هوا و حفظ ذخایر، امنیت زیست محیط و تعادل اکوسیستم در کنار تولید گیاهان دارویی و مناظر زیبا از دیگر مزایای آن است.

    جلالی گفت: تعادل محیط‌زیست و منابع طبیعی با انسان‌ها منجر به توسعه فعالیت‌های کشاورزی،‌ صنعتی و خدماتی خواهد شد.

    وی بابیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو توسعه منابع انسانی و جلوگیری از تخریب آنان است، گفت: اگر منابع طبیعی در مسیر تخریب قرار بگیرند، تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید است، امکان‌پذیر نخواهد شد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش قابل توجهی از نیازهای انسان‌ها از گیاهان و درختان تأمین می‌شود و شادابی و سلامت اکوسیستم‌ها رابطه مستقیم با سلامت و شادابی جنگل‌ها و مراتع دارد؛ چراکه خداوند مجموعه نیازهای جامعه و انسان را از سایر موجودات ازجمله گیاهان و جانوران قرار داد که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به منابع طبیعی بستگی دارند.

    وی افزود: هم اکنون بسیاری از دانشمندان درصدد جایگزینی داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی هستند و از این مسیر بهترین روش درمان را دنبال می‌کنند.

    جلالی گفت: پوشاک، انرژی‌های فسیلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از عالم گیاهان و جانوران تأمین می‌شوند. در این باره هر درخت بالغ برای دو نفر اکسیژن تأمین می‌کنند و با توجه به افزایش فرآیند استفاده از سوخت‌های فسیلی، اهمیت تولید درخت بیش‌تر می‌شود.

    وی با ارائه آماری از میزان تولید گازکربنیک توسط بنزین، گفت: هر گرم بنزین 15 گرم هوای سالم را سوخت می‌کند و 2.2 گرم گاز کربنیک تولید می‌شود و اگر خودرویی 30 لیتر بنزین مصرف کند، برای جبران اکسیژن ازدست‌رفته باید 4 هکتار فضای سبز این آلایندگی را برطرف کند.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: مساحت جنگل‌های جهان 4 میلیارد هکتار است که سرانه مردم جهان از آن 6 هزار مترمربع است، اما در کشور ایران 4.3 میلیون هکتار جنگل وجود دارد که 8.7 درصد مساحت کشور را شامل می‌شود و سرانه هر نفر 1700 مترمربع جنگل است که کم‌تر از یک سوم سرانه جهانی است.

    وی افزود: مراتع جهان 5.3 میلیارد مترمربع است که 43 درصد از مساحت جهان را شامل می‌شود و مردم جهان 7.6 هکتار سرانه استفاده دارند،‌ اما در ایران 84.8 میلیون مترمربع مرتع وجود دارد که یک ششم سرانه جهان به ایرانی‌ها اختصاص دارد.

    جلالی با اشاره به شرایط اقلیمی ایران و ویژگی‌های ارزنده آن خاطرنشان کرد: تنوع اقلیمی در جهان 13 مورد است که به غیر از قطب یخ‌زده، بقیه آنها در ایران وجود دارد، به‌طوری که به لحاظ تنوع ژنتیکی گیاهی و جانوری جزو 5 کشور اول در دنیا هستیم و 2 هزار و 300 گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد که کم‌نظیر است.

    وی گفت: ‌1.6 از جمعیت خانوارهای عشایری ایران،‌ ادامه زندگی و معیشت‌شان به عرصه منابع طبیعی وابسته است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه راهبردهایی در سازمان جنگل‌ها ازجمله جامع‌نگری، تعادل بین انسان و فعالیت‌های آبخیزداری، دنبال می‌شود، گفت: بسیاری از مشکلات موجود مربوط به عدم جامع‌نگری در کشور منجر به مشکلات حوزه دریاچه ارومیه و باتلاق‌ها شده است که توجه به این امر از مشکلات این حوزه‌ها می‌کاهد.

    وی افزود: در حوزه آبخیزداری و بهره‌برداری متعادل از منابع، فرهنگ‌سازی، مشارکت مردم و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری در کنار بیابان‌زدایی و توسعه درختکاری از دیگر اقدامات این سازمان است.

    جلالی گفت: در دولت تدبیر و امید باتوجه به منویات رهبر معظم انقلاب اقدامات دیگری ازجمله حفاظت از 5 میلیون هکتار با مشارکت مردم و حضور گسترده آنان دنبال می‌شود و در ادامه اطفای حریق، تجهیز خودروها و ابزار انفرادی برای حفاظت از منابع طبیعی به‌طور جدی دنبال می‌شود.

    وی همچنین از ایجاد 400 تعاونی در این حوزه خبر داد و گفت: یک اتحادیه تعاونی هم برای توسعه جنگل‌داری و مراقبت از منابع طبیعی ایجاد شده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: برای کنترل بحران آب و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و خاک و عرصه‌های منابع طبیعی باید حضور گسترده مردم و مشارکت جدی آنان وجود داشته باشد و امیدواریم دولت و مجلس توجه بیش‌تری در این حوزه داشته تا نهایت ایرانی سرسبز و سربلند شاهد باشیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو