فونیکسریمکسبهتام

مشاور وزیر راه و شهرسازی :

درکاهش تلفات جاده‌ای نقش فرهنگ پررنگ تر از اقدامات فنی است

عصر خودرو- مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی معتقد است با وجود آنکه در طول سال‌های گذشته اقدامات فنی توانسته بخشی از تلفات جاده‌ای را کاهش دهد، اما تا زمان محوریت نیافتن فرهنگ نمی‌توان انتظار تغییراتی زیرساختی داشت.

درکاهش تلفات جاده‌ای نقش فرهنگ پررنگ تر از اقدامات فنی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سعید معید‌فر  تصریح کرد: هرچند در طول ماه‌های گذشته با توجه به نگاه مثبت وزیر راه و شهرسازی صحبت‌ها و بحث‌های گوناگونی درباره‌ی لزوم محوریت یافتن طرح‌های فرهنگی برای کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای مطرح شده، اما متاسفانه نوعی نگاه فنی و یک‌جانبه در برخی از سازمان‌ها برقرار است که پیگیری طرح‌های فرهنگی را با دشواری همراه می‌کند.

    وی افزود: اگر که این نگاه را با مشکلات مربوط به کمبود اعتبار و منابع مالی در طول این ماه‌ها همراه کنیم، متوجه می‌شویم که واقعا کار فرهنگی کردن در حوزه کلان مانند فرهنگ رانندگی بسیار دشوار بوده و در این عرصه انجام هر حرکتی با سختی همراه بوده است.

    مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نمی‌توان تغییر فرهنگ رانندگی در مردم را تنها به ساخت چند تیزر تلویزیونی تقلیل داد، ادامه داد: در چنین شرایطی باید کارگروه‌ها و کمیسیون‌هایی طرح پیگیری همه‌جانبه تغییر فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهند و از سوی دیگر با حمایتی که از سوی سازما‌ن‌های مردم نهاد انجام می‌گیرد شرایط به شکل مثبت تغییر کند.

    معید‌فر اضافه کرد: وقتی نه نگاه مثبت به طرح‌های فرهنگی وجود داشته و نه شرایط مالی لازم برای پیگیری آنها فراهم است کارهای فرهنگی در این حوزه روی زمین خواهند ماند. مانند اتفاقی که در طول ماه‌های گذشته افتاده و متاسفانه باید این مطلب را نیز اعلام کرد که در شرایط فعلی بعید است در سال آینده نیز اتفاق خاصی در این عرصه به وجود بیاید.

    وی با بیان این‌که کاهش قابل توجه تلفات جاده‌ای در طول 10 سال گذشته امری مثبت و حیاتی به حساب می‌آید، تصریح کرد: هرچند برخی اعتقاد دارند که ما تنها تلفات را کاهش داده‌ایم وهنوز خسارات در جای خود باقی هستند، اما باید به این مطلب توجه داشت که قطعا کاهش حدود 10 هزار نفر از تلفات جاده‌ای کشور امری مثبت و بسیار تاثیر‌گذار بوده است. البته با وجود این آمار ما هنوز نسبت به استاندارد‌های جهانی فاصله قابل توجه داریم.

    مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: تا زمانی که برنامه‌های زیربنایی و فرهنگ‌ساز در عرصه جاده‌ای کشور اجرایی نشود توقع رسیدن به استاندارد‌های بین‌المللی توقعی گزاف خواهد بود.مطالعات نشان می‌دهد که میزان توسعه‌یافتگی تاثیری مستقیم بر کاهش تلفات دارد و هر قدر آگاهی افراد نسبت به شرایط‌شان بالاتر رفته، تصادفات نیز پایین آمده است. از این‌رو باید تلاش کرد بار دیگر به فرهنگ و فرهنگ‌سازی بازگردیم در غیر این صورت نمی‌توان حرکت به سمت اهداف کلان را در نظر داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط