فونیکسریمکسبهتام

یکی از شرکای ایران خودرو را بهتر بشناسید

صفر تا صد سوزوکی

عصر خودرو- شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است، که تمرکز اصلی آن بر تولید خودروهای چهارچرخ محرک، خودروهای همه‌جارو، موتورسیکلت‌ها، ویلچرها و طیف وسیعی از موتورهای درون‌سوز معطوف می‌باشد.

صفر تا صد سوزوکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازمیزان، این شرکت در سال 1909 توسط میشیو سوزوکی تأسیس شد. شرکت سوزوکی در سال 2011 از نظر تعداد خودروهای تولیدی، به‌عنوان دهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد. شمار کارکنان این شرکت در سال 2012 بیش از 45٫000 نفر اعلام شده، که در 35 کارخانه تولیدی سوزوکی، در 23 کشور، همچنین در 133 مرکز فروش، نمایندگی‌های مجاز و توزیع قطعات یدکی آن، در بیش از 192 کشور جهان، اشتغال دارند.

    دفتر مرکزی شرکت سوزوکی در شهر هاماماتسو، استان شیزوئوکا، ژاپن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس توکیو معامله می‌شود. گروه فولکس‌واگن با در اختیار داشتن 19٫9٪ درصد از سهام شرکت سوزوکی بزرگترین سهام‌دار آن به‌شمار می‌آید.

    میشیو سوزوکی (1887–1982) در سال 1909 کارخانه نساجی سوزوکی را در روستای ساحلی کوچکی، در هاماماتسو راه‌اندازی کرد. این کارخانه به موفقیت غیرقابل توصیفی دست یافت، زیرا سوزوکی منسوجات بافتنی برای صنایع بزرگ ابریشم ژاپن تولید می‌کرد.

    در سال 1929، میشیو سوزوکی یک دستگاه بافت پارچه جدید اختراع کرد، که به کشورهای خارجی نیز صادر شد. پس از آن این شرکت شروع به ابداع و ثبت اختراعاتش نمود و بیش از 120 حق اختراع به نام خود ثبت کرد. دوره 30 ساله اول این شرکت نیز به گسترش و تولید این ماشین آلات پیچیده اختصاص یافت.

    سوزوکی به‌رغم موفقیت در زمینه نساجی، به دلیل اشتیاق بالا و علاقه به تولیدات متنوع، در صدد تغییر کاربری کارخانه خود برآمد. او پس از بررسی فراوان سایر تولیدات و با توجه به نیاز آن زمان مردم، به این نتیجه رسید که تولید اتومبیل‌های کوچک می‌تواند بهترین و عملی‌ترین کار باشد.

    این پروژه در سال 1937 شروع شد و پس از طی دو سال، سوزوکی چندین مدل اولیه مختلف ساخته بود. این خودروهای اولیه به وسیله موتورهای نوآورانه چهارسیلندر چهارزمانه با مایع خنک‌کننده به حرکت در می‌آمدند. این موتور با جابه‌جا کردن فقط 800 سی‌سی از گنجایش موتور و با داشتن میل لنگ و جعبه دنده آلومینیومی، بیش از 13 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

    با شروع جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن تولید اتومبیل‌های کوچک شهری را غیرضروری دانست و برنامه‌های سوزوکی با شکست مواجه شد، بنابراین شرکت به تولید منسوجات بازگشت. این تجارت با ورود کشتی‌های حامل پارچه به ژاپن، بسیار ترقی کرد و آینده سوزوکی با افزایش سفارشات متعددی که از کارخانجات بومی دریافت می‌کرد، روشن شد، ولی این موفقیت دوام چندانی نیافت و بازار پارچه در سال 1951 سقوط کرد.

    سوزوکی پس از این شکست، مجدداً تصمیم به بازگشت به خودروسازی گرفت. پس از جنگ، مردم ژاپن نیاز زیادی به یک وسیله نقلیه شخصی مطمئن و ارزان داشتند. تعدادی از کارخانه‌ها شروع به تولید و عرضه موتورهای گازسوز قابل نصب بر روی دوچرخه کردند و سوزوکی نیز اولین دوچرخه موتوردار خود، با نام پاور فری (به انگلیسی: Power Free) را تولید کرد. این دوچرخه دارای یک موتور دوزمانه 36 سی‌سی، با قدرت یک اسب بخار بود، که قابلیت ویژه‌ای نسبت به سایر موتورهای دوچرخه داشت.

    این ویژگی دوچرخه‌سوار را قادر می‌ساخت که موتور را به سه حالت مختلف تنظیم کند و بتواند با کمک موتور و بدون کمک آن رکاب بزند و یا بدون رکاب تنها قدرت موتور را استفاده کند. این اختراع به قدری مورد توجه قرار گرفت، که دولت یارانه و کمک مالی بزرگی برای ادامه تحقیقات بر روی مهندسی موتورسیکلت به کارخانه سوزوکی اعطا کرد.

    سوزوکی در سال 1953 با برنده شدن موتور دایموند فری 60 سی‌سی کوچک خود در تپه نوردی‌های کوه فوجی، به اولین پیروزی خود در مسابقات موتور سواری دست یافت که این پیروزی‌ها، سالیان سال برای سوزوکی ادامه داشت.
    1960 تا 1969
    سوزوکی مایتی بوی

    با آغاز دهه 1960 میلادی، سوزوکی شش هزار موتورسیکلت در ماه تولید می‌کرد و نام خود را رسماً به سوزوکی موتور تغییر داد. این شرکت پس از موفقیت‌هایش در زمینه موتورسیکلت، یک اتومبیل موفق‌تر به نام سوزوکی سوزولایت تولید کرد، که در این خودرو نیز ابداعات قابل‌توجهی تعبیه شده بود. در 1969 کارخانه موتورسیکلت سازی سوزوکی در شهر اویابه، تویاما شروع بکار کرد.

    در سال 1961 سوزوکی کری و در 1965 نیز سوزوکی فرانتی 800 عرضه شد. در 1967 نخستین کارخانه مونتاژ موتورسیکلت‌های سوزوکی در خارج از ژاپن، در کشور تایلند فعالیت خود را آغاز نمود. در سال 1968 کارخانه سوزوکی در شهر ایواتا، شیزوئوکا تأسیس شد. سپس در اواخر همین سال از خودروی سوزوکی فرانتی رونمائی شد.

    1970 تا 1979
    سوزوکی واگن آر

    در سال 1970 کارخانه سوزوکی در کوسای، شیزوئوکا فعالیت خود را آغاز نمود، در همین سال (1970) خودروی چهارچرخ محرک این شرکت بنام سوزوکی جیمنی به بازار عرضه شد.

    در 1971 کارخانه‌ای دیگر در شهر تویوکاوا، آیچی راه‌اندازی شد، که در زمینه تولید موتورسیکلت‌های متوسط و بزرگ فعالیت می‌نمود. در سال 1972 شرکت تولید قطعات سوزوکی در استان آکیتا ژاپن راه‌اندازی شد، که همان‌طور که از نامش مشخص است، وظیفه تأمین قطعات خودروهای ساخت این شرکت را بر عهده داشت. در 1973 اولین شعبه سوزوکی در انتاریو، کانادا افتتاح و شرکت «سوزوکی کانادا» تأسیس شد.

    در سال 1977 خودروی دو در سوزوکی کروو عرضه شد، که در سال بعد مدل چهاد در همین مدل نیز ساخته و وارد بازار ژاپن شد. در 1978 اوسامو سوزوکی به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و جیتسوئیجیرو سوزوکی نیز به‌عنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت منصوب شدند.
    1980 تا 1989

    شرکت سوزوکی در سال 1980 با معرفی سه خودروی الکتریکی (هیبریدی)، در سیدنی، استرالیا نیز شعباتی راه‌اندازی کرد. در 1980 فروش این شرکت از مرز 500 میلیارد ین گذشت و در پی آن، یک سال بعد یعنی در 1981 سوزوکی مشارکت خود را با شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز و ایسوزو آغاز نمود.

    در 1982 جنرال موتورز اقدام به خریداری 5٫3٪ درصد از سهام شرکت سوزوکی کرد. سال 1982 یکی از موفق‌ترین سالها در تاریخ سوزوکی محسوب می‌شود. در اواسط این سال، شرکت سوزوکی قراردادی با شرکت پاکو امضاء و با مشارکت آن، شرکت پاک سوزوکی موتور را در شهر کراچی، پاکستان تأسیس نمود، سپس کارخانه مونتاژ خودروهای را در کراچی راه‌اندازی کرد.

    سوزوکی همچنین در پی انعقاد قرارداد با دولت هند، یک شرکت در هندوستان با نام ماروتی سوزوکی تأسیس کرد. در اواخر سال 1982 نیز خودروی سوزوکی آلتو به بازار عرضه شد.

    در 1983 دومین کارخانه سوزوکی در شهر کوسای، شیزوئوکا ساخته شد، که در زمینه تولید خودروهای کامپکت فعالیت می‌نمود. در همین سال (1983) دو خودرو نیز طراحی و ساخته شدند که عبارتند از: سوزوکی مایتی بوی و سوزوکی سوییفت.

    در 1984 ابتدا سوزوکی نیوزیلند، سپس سوزوکی فرانسه و سوزوکی آلمان به‌عنوان شرکت‌های تابعه این کمپانی تأسیس شدند. در 1988 سوزوکی اسکیود به تولید انبوه رسید و در 1989 سوزوکی اسکیود در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه گردید.

    در سال مالی 1991 فروش سوزوکی از مرز 1 تریلیون ین عبور کرد. در همین سال شرکت مگیار سوزوکی به‌عنوان شرکت تابعه این کمپانی در مجارستان راه‌اندازی شد.

    در 1992 تولید خودروهای سوزوکی با مشارکت شرکت خودروسازی دوو در کره جنوبی آغاز گردید. در 1993 از مدل‌های سوزوکی کاپوچینو و سوزوکی واگن آر رونمایی شد.

    در سال 1994 تولیدات شرکت تابعه ماروتی سوزوکی، به یک میلیون دستگاه رسیده بود. در 1998 جنرال موتورز میزان سهام خود را در سوزوکی به 10٪ درصد افزایش داد.


    در سال 2000 جنرال موتورز اقدام به خریداری 10٪ درصد دیگر از سهام سوزوکی نمود، که در مجموع مالک 20٪ درصد از سهام این شرکت گردید. در سال 2001 در نمایشگاه خودروی ژنو از سوزوکی آیرو رونمایی شد.

    شرکت سوزوکی در سال 2003 مقام اول تولید خودروهای کوچک ژاپن را از آن خود کرد و اولین خودروی کوچک هیبریدی خود را نیز تولید نمود. در سال 2006 سوزوکی دو مدل را به بازار خودرو جهانی عرضه کرد، نخست در نمایشگاه اتومبیل ژنو خودروی سوزوکی اس‌ایکس4، سپس در نمایشگاه اتومبیل نیویورک سوزوکی ایکس‌ال7.

    در سال 2008 نیز اولین موتورسیکلت انژکتوری خود را معرفی کرد، در همین سال جنرال موتورز سهام خود در سوزوکی را به 3٪ درصد کاهش داد.
    2010 تا کنون

    در سال 2010 میلادی، گروه فولکس‌واگن 19٫90٪ درصد از سهام سوزوکی را خریداری کرد.

    اکنون سوزوکی نهمین خودروساز بزرگ جهان از لحاظ تیراژ تولید است و با داشتن بیش از 45 هزار کارمند در سراسر جهان، 35 کارخانه بزرگ در 23 کشور جهان و 133 مرکز توزیع و عرضه خودرو در 192 کشور، درآمد سالانه‌ای بالغ بر 26 میلیارد دلار دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو