فونیکسریمکسبهتام

با خودروهای ارزان‌قیمت فیات در هند‌، آمریکای جنوبی‌، ترکیه و چین برای تولید در ایران آشنا شوید

ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران

عصر خودرو: در سایه قرارداد جدید و پرامتیاز بین ایران‌خودرو و پژو‌، هفته گذشته‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو از مذاکره با فیات برای همکاری به عنوان چهارمین شریک ایران خودرو خبر داد. کمپانی فیات که هم‌اکنون زیر نظر گروه FCA‌ا‌(‌Fiat-Chrysler Automobiles) مشغول فعالیت است با تاریخ ۱۱۶ ساله در صنعت خودرو جهان یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برند‌های خودرو در جهان به حساب می‌آید اما برای ایرانیان این برند تنها با تعداد محدودی مدل‌های کلاسیک دهه ۷۰ از رده خارج‌شده‌، سدان اقتصادی سی‌ینا ( که توسط بن‌رو در سال‌های ۸۸ و ۸۹ عرضه شد) و ون‌های دوکاتو (‌که توسط شرکت خودروسازی لوتوس عرضه شد) شناخته می‌شود و بر‌خلاف بازار‌های اروپایی و اخیرا آمریکا‌، در ایران تنها نام بزرگی دارد و مشتریان بازار ایران شناخت دقیقی از نقاط قوت و ضعف محصولات این برند ایتالیایی ندارند.

ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران
  • ارزان ترین گزینه های فیات برای ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا هفته گذشته از تلاش فیات برای عرضه خودرو ارزان‌قیمت با قیمت حدود 10‌هزاردلار متناسب با درآمد قشر متوسط ایران خبر داد. این خبر بیانگر برنامه فیات برای ورود با خودرو‌های اقتصادی به بازار ایران است‌. فیات به طور کلی به دنبال طراحی و ساخت خودرو‌های اقتصادی است چرا‌که رده‌های قیمتی دیگر بازار را به برادرانش در گروه فیات کرایسلر مانند آلفارومئو‌، داج‌، کرایسلر، لانچیا‌، آبارث‌، موپار‌، SRT و‌.‌.. سپرده است.
در روزگاری که فیات با 500‌هایش در آمریکا و دیگر کشور‌های جهان جولان می‌دهد، چشم صنعت خودرو ما و قشر متوسط جامعه به ارزان‌ترین خودرو‌های این برند است تا هر جور که شده فیات‌سواری با خیال راحت را تجربه کنیم. مطمئنا فیات نسبت به پژو در قرارداد‌های جدید ایران‌خودرو بیشتر از سوی عموم مورد استقبال قرار می‌گیرد اما با عرضه نخستین محصول ممکن است امپراطوری نام فیات به سرنوشتی مانند وضعیت کنونی پژو تبدیل شود.مشتریان بازار خودرو ایران پژو را بیش از 20 سال در خیابان‌ها لمس کرده‌اند اما فیات تنها با بازی قیمت و انتخاب صحیح محصول می‌تواند سهم خوبی از خط تولید انبوه ایران‌خودرو را در اختیار بگیرد. مهم‌ترین مزیت فیات برای ایران‌خودرو در قیاس با پژو بازار‌های صادراتی این برند به خصوص در منطقه خاورمیانه است. فیات از دیرباز با حذف تمرکز از روی تولید در ایتالیا به سراغ بازارهای رو به رشد مانند هند‌، چین‌، آمریکای جنوبی و ترکیه رفته است و با ارائه مدل‌های اقتصادی توانسته جایگاه خوب و نسبتا قابل قبولی را در اختیار بگیرد اما سوال اینجاست که فیات با چه مدلی می‌تواند در "ایران‌خودرو" و یا به طور کلی صنعت خودرو ایران برای ورود موفق به بازار آماده شود‌؟ همان مدل شرکت "بن‌رو" و شروع عرضه محصولات با سدان نسبتا قدیمی و بسیار ارزان "سی‌ینا" یا عرضه مدل به‌روز و بهتری مانند Egea که هم‌اکنون سدان روز فیات در ترکیه است و آینده سبد محصولات فیات در اروپا را می سازد‌؟

فیات Tipo/Egea‌،کاندیدای نخست
در کنار بازار آمریکای جنوبی‌، چین و اروپا که مهم‌ترین بازار‌ها برای معرفی مدل‌های ارزان و اختصاصی فیات هستند، Tufas ترکیه همواره از سوی فیات مورد توجه ویژه‌ای قرار داشته است. شرکت بن‌رو سبد محصولاتش را برای فیات بر اساس بازار ترکیه و سایت تولیدی فیات در این کشور چیده بود و سدانی مانند سی‌ینا فروش بسیار خوبی بعد از آمار 800‌هزار دستگاهی (طی14 سال) آمریکای جنوبی را در اختیار داشت. فیات در نمایشگاه خودرو 2015 استانبول از مدل جدید Egea ا(Tipo) برای تولید در ترکیه به صورت اختصاصی رونمایی کرد و قرار است مدل استیشن این سدان نیز برای سال 2016 جهت عرضه به بازار‌های اروپایی در ترکیه به تولید برسد و در آینده . Egea از تنوع 4 پیشرانه 1.3‌، 1.4 و 2‌نوع پیشرانه 1.6 لیتری بهره می‌برد که قدرت آنها بازه 94 تا 120 اسب بخار را پوشش می‌دهد. این خودرو در دسامبر سال 2015 میلادی از سوی جمع کثیری از خودرونویسان اروپا به عنوان بهترین خودرو 2016 این قاره برگزیده شد. سدان 1.2 تنی و 1.5 متری فیات از طراحی به‌مراتب متفاوت و به‌روز‌تری نسبت به دیگر محصولات فیات بهره می‌برد‌. قیمت پایه این سدان در ترکیه حدود 15.5 هزار دلار اعلام شده‌ است در حالی که با حذف مالیات و تعرفه ها به نظر می رسد با تلاش فیات بتوان روی قیمت پایه حدود 9 هزار دلاری برای این خودرو حساب کرد تا شرایطی مشابه تندر90 در بازار ایران ، انتظارش را  بکشد و شاید ارزان تر از پژو 301 توسط ایران خودرو قیمت گذاری شود.

سی‌ینا و گرند ‌سی‌ینا
آشنا‌ترین مــحصــول فیــات بــرای ایرانیان‌، هم‌اکنون تنها در سایت فیات آرژانتین و برزیل به تولید می‌رسد.مدل سی‌ینا با تغییرات ظاهری روی آنچه در ایران حضور داشت، تنها در برزیل با نام سی‌ینا هنوز عرضه می‌شود اما نسل دوم این خودرو با نام گرند‌سی‌ینا با افزایش حدود 20 سانتی‌متری طول (4.3متر) در سال 2012 معرفی شد و در برزیل و آرژانتین به تولید می‌رسد. نسل اول سی‌ینا با پیشرانه‌های 1 و 1.4 لیتری در بازار برزیل با قیمت پایه حدود 9.2 هزار دلار بعد از مدل پالیو دومین خودرو ارزان سبد محصولات فیات است و نسل دوم این خودرو که تغییرات ظاهری فراوانی با نسل اول دارد و از پیشرانه‌های 1.4 لیتری 85 اسب بخاری و 1.6 لیتری 115 اسب بخاری بهره می‌برد با قیمت پایه 12.3 هزار دلار در بازار برزیل عرضه می‌شود. گرند‌سی‌ینا با آپشن‌های متنوع‌، پیشرانه 1.6 لیتری 115 اسب بخاری مناسب برای ابعاد این خودرو‌، فضای بار 520 لیتری‌، امکان عرضه با گیربکس 5 سرعته دستی یا 5‌سرعته AMT در صورت ورود به خطوط تولید "ایران‌خودرو" با شرایط کنونی ارز می‌تواند با قیمتی حدود 30 تا 50 میلیون تومان در تیپ های مختلف عرضه شود اما به نظر می رسد استراتژی فیات در شروع قدرتمند در بازار ایران جلوی ورود خودرویی با چنین پلت فرم قدیمی را بگیرد.
سی ینا در مدل گرند ، مطمئنا می تواند خودرو ارزان قیمتی باشد اما استراتژی ایران خودرو در قرار داد پژو نشان داد که به دنبال خودروهای زیر 50 میلیون تومان و هم رده با خودروهای بومی این شرکت نیست چرا که در این صورت ، شرکای خارجی باید با سیاست های عجیب "شورای رقابت" نیز همگام شوند.

پالیو 2016 و پالیو قدیمی:
پالیو به عنوان نسخه ‌هاچ‌بک سی‌ینا وضعیتی مشابه این خودرو دارد‌. در بازار برزیل و آرژانتین هم دو نسل اول و دوم این خودرو هنوز به فروش می‌رسد. نسل نخست با نام پالیوfire باقیمت پایه تنها 7.5 هزار دلار به بازار عرضه می‌شود و قیمت پایه نسل دوم(2016) که چهره بسیار متفاوتی دارد، حدود 11 هزار دلار است. پالیو علاوه بر پیشرانه‌های 1.4 و 1.6 لیتری مشابه سی‌ینا امکان عرضه با پیشرانه 1 لیتری را نیز دارد اما در صورت تولید این دو مدل در ایران قطعا از یک پیشرانه واحد که به احتمال زیاد نمونه 1.4 یا 1.6 لیتری است، استفاده خواهد شد‌.قیمت پایه پالیو با حذف تعرفه و مالیات های بازار امریکای جنوبی تا حدی قابل کاهش است که حتی با قیمت حدود 30 تا 40 میلیون تومان وارد بازار شود.

پونتو:
نسل سوم فیات پونتو‌؛ ‌هاچ‌بک محبوب این برند هم‌اکنون علاوه بر آمریکای جنوبی در ایتالیا و هند نیز به تولید می‌رسد. پونتو با خروج از روند تولید در ایتالیا گزینه داغی برای عرضه در بازار ایران در کنار آمریکای جنوبی و هند است.پونتو با طول حدود 20 سانتی‌متر بیشتر از پالیو و قیمت پایه 12 تا 13 هزار دلار از جمله مهم‌ترین کاندیدا‌های ورود به سبد محصولات ایران‌خودرو- فیات است. پونتو با مجموعه جامعی از پیشرانه‌های 1.4 تا 1.9 لیتری بنزینی به بازار‌های جهانی عرضه می‌شود که در این بین عرضه آن با پیشرانه 1.4 لیتری از دیگر گزینه‌ها محتمل‌تر است. پونتو در صورت تولید و رسیدن به مرز داخلی‌سازی حدود 30 درصد در ایران می‌تواند با شرایط کنونی به قیمتی حدود 40 ‌تا 55 میلیون‌تومان برای مدل های دستی و اتوماتیک امیدوار باشد.

فیات پاندا:
این خودرو کوچک شهری در کلاس‌MPV ا(Multi Purpose Vehicle – خودرو‌های چند‌منظوره) دسته‌بندی می‌شود و حتی نسخه 4x4 نیز دارد. نسل سوم پاندا در سال 2011 یعنی 31 سال بعد از معرفی نسل اول آن به بازار‌های جهانی معرفی شد و هم‌اکنون با تنوع پیشرانه 0.9‌، 1.2 یا 1.3 لیتری به بازار‌های جهانی عرضه می‌شود. پاندا هم‌اکنون در بازار‌های محدودی در اروپا و ترکیه عرضه می‌شود و قیمت پایه آن در ترکیه حدود 13 هزار دلار است.

فیات استرادا:
برای آنان که تصور می‌کنند سایپا 151 تنها وانت کوچک جهان است‌، استرادا بهترین مثال از فیات است که می‌تواند جهانی بودن این کلاس را اثبات کند. استرادا‌، وانتی کوچک است که در برنامه تولید بن‌رو نیز قرار داشت. حدود 20 سال از معرفی وانت 4.3 متری استرادا می‌گذرد و این پیکاپ هم‌اکنون تنها توسط فیات برزیل و نیسان آفریقای جنوبی به صورت مشترک به تولید می‌رسد. استرادا از نظر جثه و ابعاد می‌تواند جای خالی وانت‌باردو(پیکان) را پر کند اما از نظر قیمتی بالاتر از وانت 4.6 متری کنونی ایران‌خودرو یعنی آریسان قیمت دارد و در عین حال قیمتش از وانت هم کلاسش یعنی سایپا 151 بسیار گران تر خواهد بود .

فیات دوبلو :
ون کوچک شهری فیات بر اساس شنیده ها یکی از اصلی ترین گزینه های این برند ایتالیایی برای عرضه در ایران است.فیاتی ها معتقدند دوبلو مناسب ترین خودرو برای بازار ایران است . نسل جدید این ون در سال 2009 میلادی معرفی شد و هم اکنون تنها در سایت Tufas ترکیه به تولید می رسد.احتمال عرضه این ون با پیشرانه 1.4 لیتری سری fire که 94 اسب بخار قدرت تولید می کند از دیگر گزینه ها محتمل تر است.Doblo با توجه به نوع طراحی ، نوع کاربرد و قیمت احتمالی که می تواند بین 30 تا 50 میلیون تومان باشد ، ممکن است تعریف جدید فیات برای بازار ایران را پایه گذاری کند و در صورت استقبال شاهد ورود دیگر برند ها به این بازار نیز باشیم.صرف نظر از نگاه کاربری باری این ون ، از نسخه مسافری آن می توان برای خانواده ها یا ناوگان تاکسیرانی استفاده کرد.

فیات 500 :
فیات500 که سال 1957 به عنوان خودرویی اقتصادی و کوچک به بازار عرضه شد این روز‌ها در مدل وارداتی به کشورمان حدود 90 میلیون‌تومان برای مشتریان آب می‌خورد و قیمت پایه آن در بازاری مانند آمریکای جنوبی حدود 14 تا 15 هزار دلار است که موجب می‌شود خودرو چندان اقتصادی برای خطوط تولید ایران‌خودرو نباشد هر چند با توصیفات رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا از نظر جوان‌پسند بودن همگام است. با این حال این خودرو که هم‌اکنون مهم‌ترین سایت‌‌های تولیدش در لهستان و مکزیک هستند اگر با پیشرانه 1.2 لیتری 68‌اسب‌بخاری (‌مشابه مدل‌های وارداتی) یا 1.4 لیتری 99‌اسب‌بخاری تصمیمی برای ورود به خطوط تولید ایران‌خودرو داشته باشد، شاید در بهترین حالت بتوان انتظار قیمتی حدود 65 تا 80 میلیون‌تومان را از آن داشت که با توجه به جثه‌، محدودیت فضا و‌... فقط روی استقبال جوانان باید حساب باز کرد. پایه قیمت 500 در مدل پایه در بازار آمریکا هم‌اکنون 16.8 هزار دلار است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو