فونیکسریمکسبهتام

کمبود اعتبار مانع تکمیل تاکسی‌های هیبریدی

عصر خودرو- آلودگی هوای تهران،یکی از جدی ترین معضلات پایتخت نشینان است،چالشی که اغلب کارشناسان آلایندگی خودروها را عامل اصلی آن قلمداد می کنند.

کمبود اعتبار مانع تکمیل تاکسی‌های هیبریدی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،معضل آلودگی کلانشهرهایی همچون پایتخت از چالش هایی است که هر از چند گاهی در لا به لای مشکلات ریز و درشت شهر پر ازدحام و پرجمعیت تهران قد علم می کند.

    آلودگی هوای تهران معضل امروز و دیروز نیست،بلکه سالیان سال است که این نارسایی،دغدغه بسیاری از مسئولان و مردم شده  و تاکنون نیز نتوانسته ایم به راهکاری اصولی،پایدار و قطعی بررای رفع،کنترل و مهار این معضل دست یابیم.

    کارشناسان و صاحبنظران،ایده های متعددی را برای موفقیت در کاهش هر چه بیشتر این موضوع مطرح می سازند که یکی از این موارد معطوف به خودروهای هیبریدی و برقی می شود.

    طبق برآوردهای انجام شده،عامل 70 درصد از آلودگی هوای شهر تهران را باید در آلایندگی های وسایل نقلیه اعم از تاکسی ها و موتورسیکلت ها جستجو کرد.

    خودروهای فرسوده ای که به دلیل عدم استانداردهای لحاظ شده و یا استهلاک بالا هر روز با حرکت خود،حیات را در پایتخت 15 میلیون نفری ایران به مخاطره می اندازند.

    طرح های متعددی برای مقابله،کنترل و مهار این معضل در دستور کار قرار گرفته که اغلب راهکارهای مقطعی،به شمار می رفته است که بصورت قطعی نتوانسته معضل آلودگی هوای تهران را حل و فصل کند.

    اخیرا نیز پیرو تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده،تلاش می شود تابا سامانه فراگیر مراکز معاینه فنی و تشدید برخوردها با مالکان خودروهای آلاینده و فرسوده،این معضل مخاطره آفرین در حد امکان مهار شود.

    **خودروهای هیبریدی در صف انتظار اعتباراتی

    یکی از راهکارهایی که برای رفع و دفع بحران آلودگی هوا مدنظر قرار گرفته مشمول استفاده و بهره گیری از خودروهای هیبریدی و جایگزین سازی آن با خودروهای فرسوده تهران می شود،ورود 200 ناوگان خودروی هیبریدی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در همین راستا پیگیری و عملیاتی شد.

    اگرچه ورود 200 دستگاه خودروی هیبریدی امری مبارک و نوید بخش به نظر می رسد که می تواند مرهمی بر زخم های آسمان و هوای آلوده تهران باشد اما بطور یقین این میزان به هیچ عنوان جوابگوی شهر 15 میلیون نفری پایتخت نخواهد بود و یقینا برای مدیریت اصولی،کارآمد و پایدار در حوزه مهار آلودگی هوای پایتخت نیازمند و مستلزم تعداد بسیار بیشتری از خودروهای پیشرفته هیبریدی است.

    تحقق این امر،نیازمند اعتبارات وتخصیص بودجه کافی برای ورود تاکسی ها و موتورسیکلت های هیبریدی در شهر تهران است و بدون تامین بودجه کافی عملا تحقق اهداف مورد نظر در این عرصه با موانعی جدی روبرو خواهد شد.

    طبق بند(ق)تبصره 2 قانون بودجه سال 94 دولت موظف به حمایت از توسعه مترو و ورود موتورهای برقی شده و همچنین مقرر شده برای ورود هر دستگاه تاکسی هیبریدی،دولت 6 هزار دلار کمک نقدی تزریق کند.

    این حمایت در راستای پشتیبانی دولت از بهینه سازی مصرف سوخت در اولویت قرار گرفته،امری که پس از گذشت قریب به 12 ماه از سال 94 تاکنون محقق نشده و همچنان خودروهای هیبریدی در پشت دیوار بلند تامین و تزریق حمایت های اعتباراتی دولت در اننتظار به سر می برد.

    **  کاهش 34 برابری آلایندگی خودروهای هیبریدی

    بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی هسته سوخت و احتراق دانشگاه صنعتی شریف،یک دستگاه خودروی بنزینی،در هر کیلوگرم،معادل 40 گرم آلایندگی تولید می کند و این در شرایطی است که این عدد و رقم در خودروهای هیبریدی به 1/16 گرم در هر کیلومتر می رسد.

    با این اوصاف با احتسابی کلی به روشنی در می یابیم که آلودگی خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای بنزین سوز،34 برابر کمتر خواهد بود.

    امیر کاروان،کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،در تشریح مقیاس و میزان آلایندگی خودروهای هیبریدی و بنزینی گفت:با مقایسه گازهای آلاینده بین 200 دستگاه خودروی بنزینی و هیبریدی مشخص شده که اختلاف آلایندگی خودروهای مذکور(بنزینی) به رقمی بیش از 850 تن می رسد.

    وی افزود:به واقع آلودگی هوای ناشی از فعالیت 200 خودروی بنزینی 876 تن و میزان این آلایندگی در 200 خودروی هیریدی 16 تن است که این رقم و عدد موید عمق اختلاف و فاجعه زیست محیطی میان فعالیت خودروهای بنزینی و هیبریدی است.

    کاروان گفت:عمده آلایندگی خروجی از اگزوز خودروهای بنزین سوز شامل ذرات معلق در هوا و ترکیبات آلی فرّار است اما در خودروهای هیبریدی،عمده خروجی اگزوزها مشمول بخار آب می شود.

    در چنین شرایطی می طلبد نگاه ویژه ای در عرصه تخصیص اعتبارات برای ورود تاکسی ها و موتور سیکلت های هیبریدی در شهر تهران لحاظ شود.

    اگرچه بطور یقین محدودیت های اعتباراتی وبودجه ای موجود در کشور،قدرت مانور را از دستگاه های ذیربط برای پیگیری و اجرای برخی از طرح های سازنده مورد نظرشان سلب کرده،اما نباید از نظر دور داشت که خودروهای هیبریدی ضامن سلامت جان شهروندان پایتخت نشین است و یقینا با عنایت به اهمیت این موضوع،می طلبد تخصیص بودجه برای توسعه بهره گیری از اتومبیل های هیبریدی در صدر برنامه های دولت و اولویت گذاری های تنظیم و طراحی شده قرارگیرد،که بدون شک بدون کمک اعتبارتی و مالی نمی توان به توفیق چندانی در رفع و بحران آلودگی هوای تهران نائل شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو