فونیکسریمکسبهتام

تشکری هاشمی:

نرخ واقعی کرایه اتوبوس‌ها ۳ تا ۴ هزار تومان است

تغییر مدل سرمایه گذاری در بخش اتوبوس‌رانی

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تغییر مدل سرمایه گذاری در بخش اتوبوسرانی از سال آینده خبر داد.

نرخ واقعی کرایه اتوبوس‌ها ۳ تا ۴ هزار تومان است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه مراسم رونمایی از پاکروتاکسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکسی‌های هیبریدی با سرمایه گذاری خود شرکت‌ها اداره می‌شود و در واقع شهرداری تهران در خرید این تاکسی‌ها هیچ نقش و مشارکتی ندارد شرکت‌ها ماشین را خریداری می‌کنند البته ما پیش بینی کردیم از محل اعتبارات یارانه‌ای که مصوب شده کمک‌هایی داشته باشیم که البته قطعی نیست ولی مبلغی در قبال ورود ماشین‌های با کیفیت و شرکت‌ها به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

    وی در ادامه در خصوص نرخ کرایه این تاکسی‌ها بیان کرد: پیش بینی شده طبق مصوبه شورای اسلامی 1.8 برابر به نسبت تاکسی‌های معمولی اجازه افزایش کرایه‌ها را داشته باشند همچنین برای خریداران تاکسی‌های هیبریدی به لحاظ مصرف سوخت صرفه اقتصادی دارد و ورود این تاکسی‌ها فرصت بی دلیل را برای کشور مهیا می‌کند و بر اقتصاد ملی تاثیر خوبی گذاشته است.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: با توجه به بند "ق" تبصره "2" سال گذشته که با عنوان ماده "12" معروف است این امکان وجود دارد که  بخش خصوصی از حمایت‌های دولتی برخوردار شوند البته یک خودروی تویوتا کمری با قیمت حدود 170 میلیونی در مقابل یک خودرو 20 میلیونی از کیفیت بالایی برخوردار است و به لحاظ کرایه نیز تفاوت‌هایی باید لحاظ شود.

    وی ادامه داد: بیشتر از این تاکسی‌های هیبریدی در فروشگاه‌ها، ترمینال‌ها و مواردی که در ابتدای سفر است، استفاده می‌شود.
     
    تشکری هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی برحضور بخش خصوصی در بخش اتوبوسرانی گفت: طبق مصوبه امسال که برای سال 95 به تصویب رسیده است مدل سرمایه گذاری در اتوبوس‌رانی به کلی تغییر یافته و بنا بر آن شده که ما سرویس و خدمات را خریداری کنیم و سرمایه گذاران اتوبوس را وارد و نسبت به تعمیر و نگهداری و اپراتوری آن عهده دار باشد و ما در قبال آن سرویس و خدمات را از این شرکت‌ها خریداری کنیم که برای مثال به ازای هر کیلومتر مبلغی از سوی شهرداری اخذ می‌کنند و طبق زمانبندی در خیابان‌ها تردد داشته باشند و سرویس به مردم ارائه دهند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: در این مدل که مورد حمایت قرار گرفته است این اطمینان را می‌دهیم که حتما در این روش به موفقیت برسیم.

    وی در واکنش به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر رایگان شدن نرخ کرایه اتوبوس‌ها در شهر تهران گفت: ما نباید پیشنهاد‌هایی را بدهیم که در هیچ‌جای دنیا مرسوم نیست ضمن آنکه در عین حال قیمت‌هایی که مصوب شده با رایگان بودن هیچ تفاوتی ندارد چرا که معلولان، جانبازان، خانواده‌های شهدا، افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته‌امداد، دانشجویان، دانش‌آموزان و کسانی که بالای 65 سال سن دارند از سقف 50 تا 100 درصدی کارت بلیت استفاده می‌کنند.

    تشکری هاشمی بیان کرد: قیمت‌هایی که در شورای اسلامی تصویب شده در حد هزینه‌های سوخت و کارواش است و حتی به هزینه‌های تعمیرات هم نمی‌رسد در حالی که قیمت خرید هر اتوبوس دو کابین 750 میلیون تومان است راننده اتوبوس باید 4 میلیون تومان به صورت ماهانه هزینه نگهداری و پرداخت اقساط را از طریق اخذ کرایه تامین کنند در حالی که طبق بررسی‌ها نرخ واقعی کرایه هر شهروند در شهر تهران 3 تا 4 هزار تومان است اما ما به صورت متوسط 400تا 500 تومان نرخ کرایه برای اتوبوس‌ها در نظر گرفتیم.

    به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ماهانه حداقل 4 میلیارد تومان درآمدهای حاصل از فروش بلیت را داریم که عملا این مبلغ ناچیز است چرا که با این مبلغ حتی نمی‌توانیم حقوق رانندگان اتوبوس‌ها را پرداخت کنیم.

    وی تصریح کرد: چیزی که ما از دولت انتظار داریم این است که برای کمک به اقتصاد ملی و کاهش آلودگی هوا سهم 82.5 درصدی هزینه خرید اتوبوس را پرداخت کند اما در حال حاضر وارد هفتمین سال تحریم دولتی می‌شویم که حتی 1 اتوبوس هم از سوی دولت فعلی و قبلی تحویل شهرداری نشده است و اگر این روند تا پایان سال 95 ادامه یابد هیچ اتوبوس زیر 8 سال به جز اتوبوس‌های دو کابین در شهر تهران نخواهیم داشت و به جای آن که 9 هزار اتوبوس در شهر تهران داشته باشیم 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس خواهیم داشت که 3 هزار دستگاه نیز فرسوده هستند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط