فونیکسریمکسبهتام

در سمینار «ظرفیت‌های صنایع پلیمری، فرصت صنایع خودروسازی ایران» مطرح شد

صادرات قطعه‌سازان تسهیل می‌شود

عصر خودرو- انجمن قطعه‌سازی اسفند نشستی با تامین‌کنندگان ایتالیایی برای بررسی همکاری‌های مشترک بین دوکشور خواهند داشت تا همکاری‌های بین‌المللی همچنان ادامه داشته باشد.

صادرات قطعه‌سازان تسهیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور در سمینار «ظرفیت‌های صنایع پلیمری، فرصت صنایع خودروسازی ایران» به بررسی تحولات فعلی صنعت قطعه در کشور پرداخت و گفت: رییس‌جمهوری در سفر خود به اروپا به صراحت اعلام کرد که اجرای برجام به معنی ورود کالاهای وارداتی نیست و تغییر نگاه‌های صنعتگران اروپایی نسبت به صنعت کشور، نوید خوبی برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور بود. وی افزود: مدیران فیات اعلام کرده بودند که قرار است صنعت خودرو ایران تنها با شرکت‌های پژو و رنو همکاری داشته باشد اما مسئولان صنعت قطعه ایران اعلام کردند که فعالان صنعتی ایران آماده همکاری با هر نشان(برند)ی هستند که شرایط 40درصد ساخت داخل و رسیدن به 80درصد داخلی‌سازی و همچنین صادرات 30درصدی محصولات تولیدی را قبول داشته باشند. نجفی‌منش با تاکید بر اینکه در شرایط خاصی قرارداریم که نیاز به ارتقای بیش از پیش احساس می‌شود، تصریح کرد: نمی‌توان با ایده و فناوری دیروز وارد بازار جهانی شد بلکه راه‌های ارتقای این صنعت، همکاری با شرکت‌های تحقیق و توسعه یا سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر)های بین‌المللی است. وی ادامه داد: باید از فرصت پیش آمده استفاده و دانش خود را روزآمد کنیم و نگاه بین‌المللی داشته باشیم. از این‌رو در برنامه آینده هدف توسعه صادرات و 20 برابر کردن آن نسبت به میزان فعلی را در دستور کار قرار داده‌ایم. این عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به فعالیت سایر کشورهای فعال در صنعت قطعه اظهار کرد: حرکت قطعه‌سازان کشورهای اندونزی، تایلند، ویتنام و مکزیک صادرات‌محور است و اگر قطعه‌سازان کشور با تاخیر وارد این عرصه شوند سایر کشورها بازارهای اطراف ایران را در اختیار خواهند گرفت. نجفی‌منش توضیح داد: این در حالی است که بیشتر مواد اولیه در داخل کشور تامین می‌شود که این امر مزیتی برای بازار رقابتی در سطح بین‌الملل خواهد بود. وی همچنین به نشست آینده صنعت قطعه با همتایان ایتالیایی اشاره کرد و گفت: 19 و 20 اسفند امسال نشست مشترکی با تامین‌کنندگان ایتالیایی با هدف بررسی همکاری‌های مشترک و تقویت ارتباطات دوکشور در این صنعت برگزار می‌شود. نجفی‌منش با تاکید براینکه باید برنامه صادرات را جدی بگیریم، پیشنهاد تشکیل شرکتی صادراتی در مجموعه قطعه‌سازی با هدف تسهیل صادرات را مطرح و تصریح کرد: در این شرکت هر قطعه‌سازی می‌تواند سهمی را به خود اختصاص دهد و این شرکت صادراتی به نمایندگی از قطعه‌سازان در سطح بین‌المللی بازاریابی کند چرا که حضور صنعت قطعه ایران در بازارهای بین‌المللی باعث افزایش توانمندی‌ها خواهد شد. او همچنین اشاره کرد: در بازدید از «داچیا»؛ شرکت خودروسازی رومانی، آمادگی خود را برای تامین قطعات مورد نیاز این شرکت ارائه کردیم چرا که در حال حاضر این مرکز از 440 شرکت اقدام به تامین قطعات کرده و محصولات خود را به نقاط مختلف دنیا از جمله ایران ارسال می‌کند این در حالی است که تنها 88 کارخانه تامین‌کننده در رومانی وجود دارد و بقیه از دیگر کشورها هستند. نجفی‌منش گفت: هدف صنعت قطعه‌سازی کشور تامین قطعات باکیفیت و رقابتی است تا بخشی از این بازار چند میلیاردی را از آن خود کند که این امر به اقتصاد و مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، کمک بسیار کرده و می‌توان از ظرفیت‌های موجود نهایت بهره‌وری را داشت.


    تفاوت نرخ صادرات و واردات
    مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در ادامه این سمینار موضوعاتی را با محوریت «گشایش فضای بین‌المللی و تاثیر آن بر صنعت خودرو» مطرح کرد و گفت: آمار تولید خودرو نشان می‌دهد در سال 2010م، یک‌میلیون و 600 هزار خودرو تولید شده که 2/1درصد از تولید جهانی را شامل می‌شود که این میزان تولید در سال 2012م فراتر رفته و به یک‌میلیون و 650 هزار دستگاه رسید اما پس از این سال، تولید سیر نزولی یافت به‌طوری که در نیمه نخست سال 2015 میلادی با 555هزار دستگاه به 1/2درصد، نسبت به تولید جهانی رسید.
    وی افزود: در سال 86، صادرات قطعه به 589 میلیون دلار رسید، در حالی که 3میلیون و 970هزار دلار واردات قطعه در این سال انجام شد و 6/7درصد بیشتر از صادرات بود اما این روند ثابت نماند به طوری که در سال 92 صادرات سیر نزولی یافت و در سال 93 نیز واردات به 18/7درصد رسید که روند افزایشی را تجربه کرد. مدیرعامل شرکت نیرومند پلیمر ادامه داد: ایران در سال‌های 2010 و 2011م روند مثبتی داشت، به طوری که تولید ایران در نسبت جهانی 2/1درصد بوده در حالی که این عدد در ترکیه 1/5 درصد بود اما با تغییر شرایط، ترکیه در ادامه از ایران پیشی گرفته به طوری که امروز در عدد 1/5 ثابت مانده اما ایران با تغییرات چشمگیر به 1/2درصد رسیده است. پورقاضی در ادامه به تعرفه‌های کمرگی اشاره کرد و گفت: در حالی که بسیاری به تعرفه‌های گمرکی به عنوان یکی از راه‌های رشد اقتصادی اشاره می‌کنند آمار موجود نشان می‌دهد کیفیت محصول ارتباطی به این نخواهد داشت. به طور مثال با وجود حمایتی که دولت هند از این صنعت با تعرفه 21/7درصدی انجام می‌دهد، امروز هند، کشوری مشهور در صنعت خودروسازی در جهان شناخته نمی‌شود و ترک‌ها با وجود تعرفه 4/3درصدی توانستند سهمی در بازار خودرو داشته و نام‌آور باشند. رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در ادامه به چالش‌های صنعت قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: وابستگی زیاد قطعه‌سازان به خودروسازان داخلی و نبود اتحاد برای دستیابی به اهداف جمعی از چالش‌های این صنعت است. ضمن آنکه نگاه به بازار محلی باعث شده بازار جهانی را از دست بدهیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود، در این شرایط قطعه‌سازان رویکرد خود را تغییر داده تا بتوانند با استانداردهای جهانی نسبت به تولید اقدام کنند.


    انتظارات ساپکو از تامین‌کنندگان
    شهرام صالحی، معاون ساخت و خودکفایی قطعات برقی و تزئینات شرکت ساپکو نیز در ادامه این سمینار با موضوع «سیاست‌های آینده شرکت ساپکو در همکاری با خودروسازان و خودکفایی در قطعه‌سازی» گفت: صنایع پلیمری در تولیدات صنعت خودرو با هدف تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. صالحی در ادامه به انتظاراتی که صنعت خودرو از قطعه‌سازان با هدف تامین نیاز مشتری دارد، به مولفه‌هایی اشاره کرد و گفت: افزایش کیفیت قطعات با رویکرد مراجعه نداشتن به نمایندگی تا 10 هزار کیلومتر ابتدایی و تلاش برای ارتقای سازندگان تا اخذ گرید A و همچنین افزایش 10 برابری کیفیت بر اساس کاهش برگشتی قطعات از خطر تولید، شاخص‌هایی است که وجود دارد. وی همچنین در ادامه به انتظارات صنعت خودرو از تولیدکنندگان مواد اشاره کرد و گفت: در مولفه کیفیت «یکنواختی تولید» و «تولید براساس مشخصات فنی تعریف شده» و در کمیت «ظرفیت‌سازی برابر نیازهای فعلی و آینده صنعت خودرو» و «داخلی‌سازی مواد وارداتی براساس تحلیل نیاز داخلی» مورد انتظار است. صالحی در نهایت نگاه آینده این شرکت را به «تولید با رویکرد زیست‌محیطی» و «تحقیقات، نوآوری و تمرکز رویR&D» اعلام کرد.


    مراحل چندگانه رنو برای تایید قطعه
    در نهایت مهدی حسن‌خانی، مدیر مهندسی قطعات تزئینی شرکت رنوپارس نیز با موضوع «استانداردها و فرآیندهای موردانتظار رنو در جهت همکاری با قطعه‌سازان» سخنرانی کرد و گفت: داشتن فرآیند پیوسته در قیمت نهایی محصول و کیفیت، در هر شرکتی بسیار مهم است. بنابراین برای ورود به فهرست تامین‌کنندگان شرکت رنو روند تهیه مواد اولیه، قابل‌قبولی قیمت تمام‌شده و کیفیت در قطعه و مواد اولیه مورد استفاده است. وی افزود: همچنین مسئله ثبات در تولید و کیفیت برای این شرکت بسیار مهم است و بزرگترین مشکل این شرکت با تولیدکنندگان داخلی نبود ثبات در مواد اولیه و کیفیت محصول است. حسن‌خانی در نهایت گفت: ثبات، کیفیت و تداوم در تولید به مدت 2 سال متوالی از شاخص‌های مهم این شرکت است و ارزیابی و تایید محصول در مقیاس بین‌المللی، قطعه‌سازان را وارد چرخه تامین شرکت رنو می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط