فونیکسریمکسبهتام

افت ارزش سهام ۳ خودروساز بزرگ امریکا و دغدغه‌های سرمایه‌گذاران

نشانه‌های هشدار کاهش سودآوری صنعت خودرو امریکا نمایان شده است؟

عصر خودرو- با وجود رکورد بالای سودآوری و حاشیه سود و فروش قوی که هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش احتمالی آنها نیز مشاهده نمی‌شود، سهام شرکت‌های مطرح خودروسازی درحال لغزش رو به پایین است.

نشانه‌های هشدار کاهش سودآوری صنعت خودرو امریکا نمایان شده است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بیایید نگاهی به وضعیت کنونی ارزش سهام 3 خودروساز بزرگ بیندازیم. از ابتدای سال‌جاری تا به امروز ـ که کمتر از 40 روز می‌شود ـ ارزش سهام شرکت فیات کرایسلر (که با یکدیگر ادغام شده‌اند) 28درصد، ارزش سهام شرکت فوردموتورز 20درصد و سهام جنرال موتورز 15درصد سقوط کرده است. از این سه، افت ارزش سهام جنرال موتورز همچنان ادامه دارد آن‌هم در شرایطی که پیش‌بینی‌های این خودروساز، از اوج گرفتن آسان درآمدهایش در 3 ماه چهارم سال 2015م حکایت داشته و حتی در لفافه، میزان سودآوری سالانه‌اش در سال گذشته را بالاترین مقدار سوددهی یک‌ساله در طول تاریخ حیات خود در منطقه امریکایی شمالی اعلام کرده است. در پی انتشار گزارش اشاره‌شده که خبر از سقوط ارزش سهام جنرال‌موتورز در مدت زمان کوتاهی که از سال جدید 2016م می‌گذرد، داشت، «چاک استیونز» مدیر امور مالی جنرال‌موتورز تلاش قابل‌توجهی را برای آرام کردن سرمایه‌گذاران بزرگ این شرکت و کاهش میزان نگرانی‌های آنها به انجام رساند.

    وی در مصاحبه‌ای که شبکه خبری CNBC ترتیب داده بود اینچنین تصریح کرد که «برای جنرال‌موتورز این شرایط به آن خوبی‌ها که عنوان می‌شود، نیست. » وی خاطرنشان کرد: «ما (در شرکت جنرال‌موتورز) درباره بهبود وضعیت درآمدها، ارتقا و بهبود حاشیه سود و جریان نقدینگی و بهبود درآمدهای شرکت به ازای هر سهم آن در سال 2016م صحبت کرده‌ایم. » درواقع، جنرال‌موتورز اهداف و رهنمودهای سال 2016م خود را همین یکی دو هفته قبل مطرح کرد و در گستره وسیع صنعت خودروسازی، سال 2016م برای جنرال‌موتورز از نظر بازار فروش در شرایطی بهتر از حد انتظار در ژانویه شروع شد. با وجود این شروع و حرکت مناسب اما در ادامه به 3 دلیل و عامل موثری که باعث رانده شدن سرمایه‌گذاران از حوزه خودرو شده، اشاره می‌شود.


    1)‌ افزایش موجودی‌ها
    برای آنهایی که نگران کاهش روند حرکت اقتصاد هستند و همچنین برای آن‌دسته از کارخانه‌های تولیدکننده اتومبیل که با حرارت زیادی در فعالیت بوده و تعداد بسیار زیادی وسیله نقلیه تولید خواهند کرد، موجودی‌های عددی برخی از خودروسازان در ژانویه مشکل‌ساز شده است. درحال‌حاضر براساس گزارش بانک جِی‌پی مورگان، شرکت فورد یک موجودی 104 روزه را در انبارهای (پارکینگ‌های) خود دارد که از میانگین موجودی 96 روزه تاریخی‌اش در 10 سال اخیر فراتر رفته است. گرچه فورد ساخت و تولید این موجودی‌اش را برای این موقع از سال طبیعی دانسته اما جو اسپاک تحلیلگر موسسه سرمایه‌گذاری RBC، دلایل بروز نگرانی در میان سرمایه‌گذاران را در یک عبارت خلاصه می‌کند: «چشم‌انداز آینده بازار خودرو که هم‌اکنون پیش‌روی ما قرار دارد حاکی از احتمال قوی کاهش یکباره تولید در حوزه خودرو را به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل ما جانب احتیاط را رعایت می‌کنیم. »


    2)‌ مشوق‌های بیشتر
    مشوق‌های قابل ارائه به حوزه خودرو و خریداران محصولات آن در ژانویه نسبت به سال گذشته رشدی جهشی معادل 15/6 درصد پیدا کرد و براساس گزارش بانک جِی‌پی مورگان، مقدار این مشوق‌ها به‌طور متوسط به 2992 دلار رسید. بنابراین درحالی که مجموع منابع پولی که خودروسازان صرف به فروش رساندن تولیدات می‌کنند از دسامبر به این سو (حدود 2/5ماه اخیر) روند نزولی آرامی را می‌پیماید، رشد مبالغ مشوق‌ها در سال‌جاری که در ادامه سال گذشته روی داده گروهی را نگران و شگفت‌زده کرده که اگر صنعت خودرو اشتباه سال گذشته خود مبنی‌بر تزریق هرچه بیشتر تخفیف‌ها به محصولاتش برای بالاتر بردن میزان فروش این محصولات به خریداران را تکرار کند، بی‌تردید به شاخص سودآوری خودش و درنتیجه سودآوری سرمایه‌گذاران در این حوزه آسیب جدی وارد خواهد کرد. در متن یک یادداشت پژوهشی که از سوی رایان برنیکمن تحلیلگر بانک جِی‌پی مورگان تنظیم شده، وی بر موثر بودن مشوق‌ها اذعان کرده و در عین حال افزوده است که در مجموع ما به شاخص سلامت صنعت خودروسازی امریکا رتبه قوی و تندرست را اعطا خواهیم کرد.


    3) نگرانی از اوج‌گیری فروش و رکود توام
    این موضوع تبدیل به هراسی بزرگ در میان سرمایه‌گذاران شده است. با ثبت رکود قابل‌توجه فروش 17/5 میلیون خودرو در سال گذشته و پیش‌بینی رشد اندک یک تا 1/5 درصدی در سال 2016م، هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا میزان فروش محصولات صنعت خودروسازی امریکا به سقف نهایی خود رسیده است؟
    حتی افراد کارکشته و قدیمی در صنعت خودروسازی هم معتقدند که میزان فروش بازار این صنعت با توجه به شرایط موجود ممکن نیست به بالاتر از سطح کنونی و سال گذشته صعود پیدا کند.
    استیونز، از مدیران جنرال موتورز می‌گوید: «بر این عقیده نیستیم که چشم‌انداز پیش روی ما به طور قطع تصویری از نزول شاخص‌های فروش را نمایش می‌دهد. اصول بنیادی صنعت خودرو و اقتصاد کشور از شاخص‌های آن حمایت می‌کند و آنها را تقویت خواهد کرد. »بنابراین درنهایت شاید بتوان وضعیت صنعت خودروسازی امریکا را اینگونه توصیف کرد؛ تا زمانی که شاخص‌های اشتغال و نرخ رشد این شاخص به طور نسبی قوی و مناسب به نظر می‌رسند، شاخص اعتماد مصرف‌کننده در سطح بالایی قرار دارد و البته قیمت‌های جهانی نفت و به دنبال آن بنزین در این کشور همچنان پایین و حتی در مسیر نزول بیشتری قرار دارند. شاید با در نظر گرفتن مجموعه این دلایل و برخی عوامل موثر، بسیاری از دست‌اندرکاران بازار خودروی امریکا را به این نتیجه برساند که بازار فروش خودرو و میزان سودآوری این صنعت نه‌تنها در شرایط مناسب و قدرتمندی قرار دارد، بلکه حتی ممکن است شرایط آن بیش از این نیز تقویت شده و بهبود پیدا کند و به این ترتیب شاید سرمایه‌گذاران در این حوزه را مجاب کند که نگرانی آنها بی‌مورد است اما آیا همه اینها منطقی به نظر می‌رسند؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو